KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Vieras

/ #2274 Re: 2270:lle : kotini on ollut kissala

25.09.2011 22:24

#2273: Jäsen vielä - 2270:lle : kotini on ollut kissala

Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Karanteenitila ja ensikoti/sijaiskoti ovat kaksi eri asiaa.

Peltoniemet varmasti osaavat itse sanoa ja järjestää kotinsa asiat ja sinne sijoittuvat toiminnat ihan itse. Molemmat ovat aktiivisia ja fiksuja ihmisiä. Itse en rohkenisi mennä ehdottelemaan kenenkään toisen kotiin minkäänlaista toimintaa ja sitä mitä siellä pitäisi tehdä. Jokaisen koti on muille koskematon paikka.

JA Siis kun puhutaan asiallisesta tarkoituksen mukaisesta karanteenitilasta on se harvoin järjestettävissä kotioloihin..ellei sitten omista niin suurta taloa, että sinne on järjettävissä tilat joihin mennään niin sanotun sulkutilan (ovilla suljettavissa oleva huone jossa on peseytymismahdollisuus puhtaan ja eristys-/karanteenitilan välissä) kautta missä mennessä eritstys-/karanteenitilaan vaihdetaan suojavaatteet ja toiset jalkineet ja pois tullessa sieltä riisutaan suojavaate ja vaihdetaan jalkineet ja pestään kädet ennen siirtymistä muihin tiloihin ja terveiden kissojen pariin, sillä karanteenitilasta ei voi kävellä samoilla jalkineilla ja vaatteilla muualle, koska silloin levittää mahdolliset taudinaiheuttajat ja koko eristys ja karanteeni on täysin turhaa.

Kunnollinen ja tarkoituksen mukainen karanteeni tarkoittaa sitä että kissa on ensin karanteenitilassa eristyksissä jossa sitä käydään hoitamassa ja seuraamassa tietty aika jonka kuluessa mahdolliset taudit puhkeaa ja ne hoidetaan, eikä tartuteta niitä muihin kissoihin ja myöskin hoitajat toimivat tietyn protokollan mukaan tautien ja infektioiden ehkäisemiseksi kun karanteenista ja erityksestä on kysymys.

KUN kissa on karanteenissa eritysaikana todettu terveeksi se voi siirtyä sieltä sijais-/ensikotiin, siis jonkun kotiin normaalioloihin.

Karanteenitilan tarkoitus on eristää kissat muista kissoista, joiden epäillään kantavan joitain tarttuvaa vakavaa tautia kuten kissruttoa. Karanteeni-/eristys vaati tiettyjä toimintatapoja ja käytäntöjä niin ettei taudinaiheuttajat leviä eristystilasta ulospäin.

Ensisijasien tärkeää on järjestää asiallinen ja tarkoituksen mukainen karanteenitila silloin kun maastosta pelastetaan kissoja.