Kannabis laittomaksi!

Vantaa

/ #29

24.02.2009 02:54

Samaisen porttiteorian mukaan alkoholi ja tupakkakin ovat portteja samoihin koviin huumeisiin. Sekä tietyt lääkevalmisteet, varsinkin ns. kolmiolääkkeet. Onkohan kellään, varsinkaan itse addressin tekijällä, linkkiä tutkimukseen jossa todetaan että kannabiksen käyttäjät siirtyvät kovempiin aineisiin alkoholin, tupakan, ja lääkkeiden (väärin)käyttäjiä selvästi herkemmin? Jos ei, niin miksi teit addressin? Jos ajattelit varjella nuorisoa kannabiksen vaaroilta, kannattaisiko miettiä onko se alkoholi, tupakka, energiajuomat, liian herkästi käytetyt lääkkeet, ja jopa kahvi, haitallisempia lapsen kehitykselle?

Kannabiksen käyttöä ei voi selvästi todeta muuten kuin joko sitä paljon käyttävistä jos he eivät peseydy tai muuten poista hajua tai käyttäydy epänormaalisti, tai lääketieteellisellä testillä. Ainoat syyt miksi kannabista ei voida laillistaa lähitulevaisuudessa, ovat:
A) Se on yleensä poltettavassa muodossa, tämä lisää väistämättä keuhkosyövän riskiä.
B) Asenteet ja tietämättömyys, sekä varsinkin korvien sulkeminen.
C) Se ei sovi kaikille. Ei sillä että alkoholikaan sopisi, molemmat voivat aiheuttaa toisille ja itselle henkisesti epämiellyttäviä tiloja.

Kohdan A syy voidaan negatoida sillä, että kannabista nauttii kiinteässä tai nestemäisessä muodossa, esim. leivoksessa tai kaakaossa. Siinä myös saa tarpeeksi ison annoksen mikäli keuhkot ärsyyntyvät liikaa savusta. Kohta B ei ehkä koskaan korjaannu, tiedä sitten onko se hyvä vai paha. Kohta C on totista totta ja painava syy pitää kannabis laittomana, eikä varmaan tarvitse selittää miksi. Mutta sama kohta on myös yhtä painava syy laillistaa se, jotta kannabiksen käyttäjä ei tuntisi tekevänsä mitään väärää siinä missä esim. alkoholin käyttäjäkään ei. Tämä vähintäänkin vähentää negatiivisia kannabiksen käyttöön liittyviä tunteita, jonka seurauksena kannabiksen käyttö negatiivisten tunteiden pakenemisen yritykseen, vähenee luonnostaan. Ja tällainen käyttö on henkisesti riippuvaisen ihmisen kannabiksen käyttöä. Vuosia sitten käyttäneenä ja riippuvuuksiin perehtyneenä ja niitä nähneenä minulla on hyvin kyseenalaistamaton henkilökohtaisten kokemusten kautta tullut tieto näistä.

Koska aineella ei ole nykyisiin laillisiin aineihin elintarvikkeita myöten verraten, tieteellisesti hyväksytysti todistettuja mainittavia terveydellisiä haittoja, ja koska sitä on saatavilla helposti, tulisi se panna verolle. Näin poliisi voisi keskittyä oikeisiin rikoksiin joista on HAITTAA IHMISILLE. Tämä tuntuu unohtuneen, ja mielestäni on järkyttävää haaskata varoja pössyttelijän jahtaamiseen siinä missä läheskään kaikkia raiskaajia ei saada kiinni. Ovatko käyttäjät raiskaajia pahempia?

Ja viimeisenä pisarana, sen porttiteorian voi heittää helvettiin. Monestakin syystä, mutta tärkein on se että on jokaisen oma valinta käyttää, addiktoitua, ja luopua addiktiosta. Ei mikään aine tai kaveri valitse puolestasi käytätkö sitä. Voi korkeintaan vaikuttaa, muttei enempää. Jos addiktit ovat tehneet pahaa toisille, tulee heidän ottaa siitä vastuu, eikä sysätä sitä aineen niskoille, jos aine on harmitonta valtaosalle käyttäjistä.