Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Avioliitto on vakioitunut naisen ja miehen väliseksi liitoksi

/ #37552 Oikeusoppineiden tulkinnoissa ns. "tasa-arvoisesta avioliittolaista" on merkittäviä eroja

01.07.2014 14:40

#37536: - Uskontokuntien ääni kuului vahvana homoliittolain kuulemisissa

Päinvastoin. Ns. "tasa-arvoista avioliittolakia" tai sukupuolineutraalia avioliittolakia tulisi tarkastella sen mukaan, että ensinnäkin Suomessa on jo tasa-arvoinen avioliittolaki niiden kesken, jotka sen voivat solmia:
”Avioliiton rajaaminen miehen ja naisen väliseksi on perusteltua. Yhden miehen ja yhden naisen suhde poikkeaa kaikista muista mahdollisista suhteista ja on erityinen siksi, että vain mies ja nainen voivat saada jälkeläisiä keskenään. Rajaus ei loukkaa tasa-arvoa tai yhdenvertaisuusperiaatetta, sillä se on mahdollinen jokaiselle, joka täyttää avioliiton edellytykset.” Nykyinen avioliittolaki ei ole syrjivä: varatuomari Marika Visakorpi; http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/4389/marika_visakorpi_nykyinen_avioliittokasitys_ei_ole_syrjiva

Toiseksi: Samaa sukupuolta olevilla pareilla on Suomessa täysi oikeus rekisteröidä parisuhteensa, joten tämä huomioiden Suomi on Eurooppaan nähden - ja vielä enemmän, koko maailmaan nähden! - tältä osin täysin etunenän maita.

Ja kolmanneksi: Avioliitto on vakioitu naisen ja miehen väliseksi liitoksi ja avioliitto-nimike/-käsite on yksiselitteisesti varattu heteronormatiiviselle avioliitolle; naisen ja miehen väliselle liitolle. Avioliitto-nimikkeen/käsitteen avaaminen ja jakaminen muunlaisille liitoille on siksi mahdotonta.