Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24115 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pussy riotsien keulahahmo kadonnut...

04.11.2013 22:42

#24114: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pussy riotsien keulahahmo kadonnut...

Israelin sudeetti- savolainen,  Gabriel Eskel - on mutkaton mies myös kertojana.  Sain aikoinaan tämän kertomusvinkin häneltä sähköpostitse, ehkä kevään korvalla,  kun pohdittiin tuota maa-alueen historiaa,  ja palestiinalaistenkin tilanteita siellä.  Aika vaan ei ole riittänyt kertomuksen läpikäymiseen, mahtaisko sopia jatkokertomuksena tähän?
Tuossa kertomuksen  mukana niveltyy monin irrallinen rikka ja mutteri oikeaan paikkaan matkan varrelle konkreettiseen historiaan muistikuvinakin. Ja niin sitä on helpompi säilyttää nuistojen nauhassa.

ISRAEL VALITTUNI II
I S R A E L I N K A N S A N P A K K O S I I R T O L A I S U U S .

JAAKOBIN HEIMO, Israelin ja Juudan kuningaskuntien asukkaat oli pakkosiirretty Mesopotamiaan. Koko tuo ihana maa, jonka Israelin Jumala oli luvannut heille ikuiseksi perintöosaksi, oli runneltu ja raadeltu autioksi ja lähes asujattomaksi. Kukoistavat kaupungit oli tuhottu ja poltettu kuolleiksi raunioiksi. Maaseudun raiskatut viini- ja hedelmätarhat ja pellot villiintyivät ja alkoivat kasvaa piikkipensaita ja ohdakkeita. Jopa metsätkin runsaine eläimineen oli tuhottu. Kukkuloiden ja rinteiden huolellisesti terassoidut viljelmät rappeutuivat.

. Henkemme kaupalla me
noudamme leipämme, väistäen miekkaa erämaassa. Meidän ihomme
halkeilee kuin uuni nälän poltteiden takia
Naisia raiskataan Siionissa, neitsyitä Juudan kaupungeissa .

Poissa ovat vanhukset porteista, nuorukaiset kieli-
soittimiensa äärestä. Poissa on ilo sydämistämme, karkelomme on
valitukseksi muuttunut. Pudonnut on päästämme kruunu.
Voi meitä, sillä me olemme syntiä tehneet!

ISRAELIA JA JUUDEAA ympäröivät kansat, ammonilaiset, mooabilaiset, edomilaiset, filistealaiset ja siidonilaiset (foinikialaiset) käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja vapaasti ryöstelivät ja tuhosivat autioituneita alueita. Edomilaiset ja erämaiden beduiineja siirtyi Juudan alueille asuen siellä. Mutta Israelin Pyhä tarkkaili maata ja antoi ankaria varoituksia profeettansa kautta:
.........................

Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, Minä tuon Tyyron kimppuun Nebukadressarin, Baabelin kuninkaan pohjoisesta, kuninkaitten kuninkaan, hevosten ja vaunujen ja ratsumiesten ja suuren väenpaljouden kanssa.” (Hes.26:7)

NEBUKADRESSAR, Baabelin kuningas, todella hyökkäsi Foinikiaan pian Juudan hävityksen jälkeen. Hän hävitti siidonilaisia kaupunkeja mielensä mukaan ja piiritti Tyyron. Tyyron kaupunki sijaitsi meren rannalla ja oli vahvasti linnoitettu. Täydellinen eristys oli vaikeaa, koska Tyyrolla oli meriyhteys käytössään. Piiritystä kesti kolmetoista vuotta, ennenkuin Tyyro antautui, ilmeisesti jonkinasteisen liittosopimuksen muodossa.

NÄIN BAABEL HALLITSI koko hedelmällistä puolikuuta Persianlahdelta Egyptin rajoille saakka. (Nebukadressar esiintyy myös muodossa Nebukadnessar)
Baabelin ja Egyptin välillä käytiin myös sotia, mutta ne eivät muuttaneet voimasuhteita.
Paljon suurempi merkitys oli voimakkaan valloittajakuninkaan Nebukadressarin kuolemalla, joskus 562 eKr.
Hän vapautti Juudean aikoinaan vangitun kuninkaan Jehoiakinin vankilasta.
KRUUNUN PERI hänen poikansa Abel-Marduk (Evil-Merodak).

...jatkuu lehden seuraavassa numerossa.