Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24070 Re: Re: Re: Re: Re: Niistä kauhistuttavista seurauksista

04.11.2013 14:34

#24048: - Re: Re: Re: Re: Niistä kauhistuttavista seurauksista

"Ok, pelkäät siis tasapäistämistä harmaaksi joukoksi, vaikka tuloksena tulee olemaan enemmänkin kirjavuus."

En "pelkää", mutta näen tämän "tasapäistämisen" mahdollisena ja epätoivottavana sellaisena, ja näen myös tendenssejä siihen pyrkimiseen, josta syystä haluan siihen ottaa kantaa.

Minun nähdäkseni tämä "kirjavuus" on jo olemassa. Nyt on pikemminkin kyse siitä, miten tähän kirjavuuteen suhtaudutaan ja pitäisi suhtautua, ja se, pitääkö koko yhteiskunnan "kirjavoitua", ettei tämä "kirjavuus" loistaisi silmään liikaa (eli siis oikeastaan "tasapäistämistä kirjavaksi joukoksi").

"Ymmärtääkseni vammaislaki ei ole edellyttänyt kaikkien käyttävän pyörätuolia tai kainalosauvoja, vaan antaa vammaisille samat mahdollisuudet suoriutua arjesta kuin muillakin on."

Eipä niin, ja siinä on toimittu asiallisesti ja kiihkottomasti.

"Sama ajatus on tasa-arvoisessa avioliittolaissakin."

Niin sitä markkinoidaan. Toteuttamisen tavoista on kyse, kuten edellytetäänkö "sukupuolisesti kaksinapaisten" tämän vuoksi muuttavan omaa olemustaan, mikä olisi kuin "pyörätuoliin pakottamista", vaikkei siihen syytä olisikaan.

"Siis vielä kerran: Suomessa sukupuolisensitiivisen kasvatuksen ei ole tarkoitus kieltää keltään hänelle ominaista roolia, kunhan se ei pääsääntöisesti vahingoita muita ihmisiä."

Kuten olen sanonut, sukupuolisensitiivistä kasvatusta en ole moittinut enkä kritisoinut (paitsi jos sitä toteutetaan eri lailla kuin mitä se opettaa). Sukupuolisensitiivinen kasvatus on vain pieni (joskin käytönnössä merkittävä) osa sitä välineistöä, jolla vallalla olevan yhteiskunnan muutosprosessiin pyritään vaikuttamaan. Itse asiassa se tietääkseni ei alun perin edes ollut lähtöisin hbt-ajattelusta, vaan sillä pyrittiin - ihan lapsilähtöiseltä pohjalta - ohjaamaan lasten kasvatusta terveemmälle arvopohjalle. Koska se kuitenkin liikkuu samoilla vesillä kuin hbt-ajattelu, se on siksi kuitenkin valjastettavissa myös siihen henkeen.