Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24001 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olev

03.11.2013 19:37

#23997: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaise

Sekin muiden mukana, mutta myös muista käytiin kovaa vääntöä, kun tekstit vihdoin kanonisoitiin. Osa kirkkokunnista jätti mm. (hyvästä syystäkin!!) Ilmestyskirjan pois.

Yhtään alkuperäistä käsikirjoitusta ei ole säilynyt, vaan tekstit ovat moninkertaisia kopioita, joista nykypäivään asti on säilynyt noin 5 000 katkelmaa. Kokonaisen Uuden testamentin sisältävät kirjat ovat neljänneltä ja viidenneltä vuosisadalta, kuten Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus, Codex Alexandrinus ja Codex Bezae Cantabrigensis.

Käsikirjoitukset poikkeavat monissa kohdin toisistaan. Syynä tähän ovat kopiokirjoittajien omat muokkaukset sekä inhimilliset virheet.

Evankeliumien kirjoittajat eivät kopioineet suullisia tai muita vanhempia lähteitä suoraan vaan tekivät niihin uskonnollisia tulkintoja. Se näkyy esim. kärsimystarinan lisähuomioina "niinkuin ennustettu on". Teksteihin jääneitä aukkoja paikkailtiin kirjoittajien omilla tarinoilla. Kirjoittajien tarkoituksena ei ollut laatia historiallista selostusta vaan kertoa ja julistaa sanomaa. Sitä muokattiin myös siihen suuntaan, mikä oli kohdeyleisö. Näin esimerkiksi Johanneksen evankeliumi poikkeaa selvästi muista. Teologisesti eroja on mm. siinä, onko helvettiä olemassa vai onko syntisten osa pelkästään kadotus, siis taivaaseen pääsyn estäminen.

Evankeliumeita myös muokattiin tarkoituksellisesti myöhemminkin, esimerkiksi muokkaamalla tai poistamalla teologisesti ristiriitaisia tai arveluttavia kohtia. Tunnetuin selkeä lisäys alkuperäiseen evankeliumiin on syntisen naisen tarina Markuksen evankeliumiin.