Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #23532 Re: Re: Tasa-arvo ja erillisoikeudet homosuhteen suhteen

30.10.2013 18:22

#23496: - Re: Tasa-arvo ja erillisoikeudet homosuhteen suhteen

"Tämä on homoseksuaalisen suhteen suurin faktinen ero heteroseksuaaliseen suhteeseen, mitä suhteeseen lasten kasvatusyksikkönä tulee. He tarvitsevat lastensa saantiin ulkoista lähdettä. Tässä vaiheessa astuu ehdottomasti kuvaan myös lasten oikeudelliset - ja tasa-arvon - vaatimukset."

Tilanne ei eroa mitenkään olennaisesti lapsettomuudesta kärsivien heteroparien tilanteesta. On myös yh-heteroäitejä, jotka hankkiutuvat raskaaksi. Heidän lastensa oikeuksien nimissä hjaluat varmaan estää heidän lastenhankkimishankkeensa...?

"Rekisteröinti on suhdetasolla aivan tasa-arvoinen avioliittoinstituution kanssa............."

Täällä on jo lukemattomat kerrat todettu, että erillinen instituutiostatus papereissa altistaa ihmiset syrjinnälle tässä vielä osin homovihamielisessä ympäristössämme. Tämä on huutavin epäkohta nykyisessä avioliittolainsäädännössämme.

"Sen merkitys on siinä, että tasa-arvo on arvo, joka pakottaa tasa-arvoisen yhteiskunnan reagoimaan. "

Niin, syytä onkin, viitaten edelliseen kohtaan.

"Jos kehottaisitte heitä itse muuttamaan, se on kuin kehottaisi homoja muuttumaan heteroiksi."

Väärin. On ihan eri asia valita asuinpaikka kuin omata seksuaalinen suuntautuminen. En tällä väitä, että kaikille olisi helppoa muuttaa paikasta toiseen. Lisäksi maalla olevaa infraa kehitetään koko ajan "tasa-arvoisempaan" suuntaan. On todella osin muuttuvaista se, mikä katsotaan tasa-arvoisuuden mitaksi. Yleisesti sellainen voisi olla kunakin hetkenä yhteiskunnan määrittelemät kansalaisen elämisen minimiraamit: Lämpö, valo, vesi, kulku- ja teleyhteydet, terveyspalvelut tietyn minimiajan sisältä tavoitettavissa jne..... Politiikka, niukkuuden jakaminen ja välimatkoihin liittyvät raa'at faktat ovat lähinnä syynä siihen, että täydellistä tasa-arvoisuutta ei tällä alueella tulla saavuttamaan varmaan koskaan.

Tasa-arvokäsitys on muuttuvainen myös siksi, että laisäätäjät havahtuvat asioihin vähitellen. Tämä on ihan luonnollista, naisen tasa-arvoa tai lasten oikeuksia eivät aikanaan lainalaatijat ymmärtäneet olemassa oleviksi. Yhdysvaltain perustulain ylevien lausumien ei aluksi ollenkaan ajateltu koskevan mustia ja intiaaneja. Mutta kun tällainen oivallus, mikä nyt on esimerkiksi homojen suhteen tehty, ei ole syytä sen vaatimia muutoksia viivytellä kaikenkarvaisten uskonnollisten tai ennakkoluuloisten yhteiskunnallisten pelkotilojen takia.