Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #23419 Uudestisyntymisestä eli uskoontulosta.

29.10.2013 10:15

Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki 2009 sivu 498: UUDESTISYNTYMINEN (myöhemmin u.) U. on käsite, jonka avulla Raamattu selvimmin ilmentää sitä totuutta, että hengellinen elämä Jumalan lapsissa ei ole heidän omaa työtään, vaan perustuu Jumalan välittömään, yliluonnolliseen puuttumiseen heidän elämäänsä. Vanhurskauttaminen ja u. ovat pelastuksen suuren todellisuuden kaksi eri puolta. Vanhurskauttaminen on näet asettamista lapsen asemaan ja oikeuksiin, u. tekee osalliseksi lapsen luonnosta. Jeesus sanoo, että ihmisen täytyy syntyä uudesti, ylhäältä, voidakseen käydä sisälle Jumalan valtakuntaan, Joh.3:3, Joh.3:5.

--U. on Hengen työtä.

--"Ihminen voi tahtoa hyvää ja noudattaa jumalallista tahtoa vain sillä edellytyksellä, että hänestä on tullut uusi luomus, uusi olento, että hän on siirtynyt aikaisemmasta elämänyhteydestään uuteen elämänyhteyteen, että hän on uudestisyntynyt Hengestä. Tämä on käynyt ihmisille mahdolliseksi vain sen kautta, että Kristus on astunut alas ihmismaailmaan ja täyttänyt pelastustyön, joka merkitsee ihmisen pelastamista Jumalalle" (Odeberg).

Sana syntyminen jo ilmaisee, että on kysymyksessä jotakin aivan uutta, joka ihmisessä Jumalan työn perustuksella luodaan. Eikä tätä uutta voi saada aikaan kenenkään ihmisen tahto, vaan yksin Jumala, Joh.1:13. Ainoa edellytys ihmisen puolelta on usko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, Joh.3:9-16.

--U. käsitetään usein väärin ja ajatellaan, että siinä on kysymys vain pelkästä elämäntavan muutoksesta. "Mutta uusi elämäntapa ei ole samaa kuin uusi elämä UT:n merkityksessä. ---- ..etiikka, joka lähtee ihmisen päätöksestä tulla hyväksi, tehdä Jumalan tahto jne. ja luulee, että silloin on kaikki hyvin..."

--"Uusi ihminen näkee jotain, tuntee jotain, omistaa jotain, jota vanhalla ihmisellä ei ole. Kristitylle tämä on jotain sellaista, minkä hän on saanut Kristuksen kautta ottamalla hänet uskossa vastaan hapuileva sanonta tämäkin, joka ei anna mitään käsitystä asiasta sille, joka ei ole sitä kokenut. Mutta se, joka todella tahtoo pois vanhasta elämästä, tahtoo löytää uuden elämän, löytää jumalallisen kipinän sisimmästään, hän näyttää saaneen vastauksen omaan kysymykseensä sanoista: 'Etsikää, niin te löydätte.' UT osoittaa kysyvälle Kristusta ja sanoo: Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Jeesus sanoo: Seuraa minua!" (Odeberg).

Vertauskuvana u:stä voitaneen myös käyttää perhosen kuoriutumista kotelosta: elämä on jossain mielessä entinen, mutta kuitenkin "vanha on kadonnut, uusi on sijaan tullut", 2.Kor.5:17. Toukka mateli maassa, perhonen tavoittelee taivasta.

Kiitti jokaiselle mielenkiinnosta. Jokaisen elämä on arvokasta.