KUNTOUTUSPSYKOTERAPIAN SAATAVUUS ON TURVATTAVA SOTE-UUDISTUKSESSA
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista KUNTOUTUSPSYKOTERAPIAN SAATAVUUS ON TURVATTAVA SOTE-UUDISTUKSESSA.
Vieras |
#2619.11.2016 18:47Olen omassa työssäni nähnyt terapiatarpeen, olen itse, uuvuttuani työssäni täysin, toipunut hyvän terapian turvin ja siitä olen edelleen erittäin kiitollinen. Viime aikoina olin myös läheltä seurannut miten hankalaa ihmisen on päästä terapiaan vaikka tarve olisi ja itse haluaisi. Hyvin toimeentuleva pääsee kyllä hoitoon jos on tarpeeksi sitkeä, mutta köyhille kyllä byrokratian tie on niin mutkainen, että harva jaksaa ja osaa taistella! |
Vieras |
#2720.11.2016 00:42Psykiatriassa on läpi vuosikymmenten käynyt niin, että jos jotain on jostain otettu pois- esim. sairaalapaikkojen vähentäminen -se on luvattu antaa muina palveluina takaisin - avohoidon resurssien lisäämisenä - miten on käynyt? Missä ovat psykiatrisen avohoidon lisääntyneet resurssit? Jos kuntoutuspsykoterapia otetaan Kelalta pois - se otetaan pois! Säästäkää vaikuttava kuntoutusmuoto, joka pitää ihmiset työelämässä ja terveinä! |
Vieras |
#2820.11.2016 04:32On ensiarvoisen tärkeää, että Suomessa jatkossakin on yhtäläiset mahdollisuudet kansalaisilla psyykkiseen kuntoutukseen. Kelan tukeman systeemin purkaminen pieniin osiin olisi järjetöntä, ihmisten pääsyn psyykkiseen kuntoutukseen vaarantamista. |
Vieras |
#2920.11.2016 06:50Tärkeä asia, nähnyt omassa työssä monen saaneen apua psykoterapiassa käymisestä. |
Vieras |
#3020.11.2016 11:32Erittäin tärkeä asia. |
Vieras |
#3120.11.2016 13:24Yhteiskunnassa on hädänalaista ihmisiä, kuka tahansa voi sairastua ja ajautua avuntarvitsijaksi. |
Vieras |
#3220.11.2016 14:56Ehdottomasti säilytettävä kuntoutuspsykoterapia Kelan hallinnoimana! |
Vieras |
#3320.11.2016 15:02Asia on erittäin tärkeä |
epätoivoinen! |
#3425.11.2016 20:13Miksi psykoterapiaa ei ole turvattu työkyvyttömyyseläkeläiselle? |
Vieras |
#3501.12.2016 08:13Olen psykoterapeutti ja aihe tärkeä. |
Psykoterapeutti |
#36 Re:19.12.2016 17:55Tuosta kirjoituksesta tuli mieleen tärkeä selvennys pysyvän eläkkeen ja ns. kuntoutustuen (määräaikainen sairaseläke, joka alkaa sairauden jatkuttua yli 300 pv:n sairaspäivärahankauden jälkeen). Kuntoutustuella oleva voi hakea ja saada Kelan tukemaa psykoterapiaa. Käsittääkseni eläkettä ei voi hakea, jos potilas ei sitä halua, hänhän joutuu tekemään siitä myös oman hakemuksensa Kelalle / työeläkeyhtiöön, jota ennen asia ei etene. Ennen psykoterapiaan lähettämistä tehdään ns.psykoterapia-arvio, jolla pyritään myös välttämään terapian keskeytyksiä. Myös ns. ostopalvelurahoja on käytettävissä. Vielä tuosta eläkkeellä olevien kuntoutuspsykoterapiaan pääsystä. On kurjaa, ettei Kela ajattele ollenkaan ihmisten elämänlaatua. Ei somaattisesti sairastakaan ohiteta kuntoutuksessa vain sen vuoksi että on eläkkeellä ajatuksella, että et ole enää tuottava yhteiskunnan jäsen, joten esim. polvesi saa särkeä ja olla viallinen kun et käy töissä.Toki jonkinlaista kuntoutusta on mahdollisuus saada julkiselta sektorilta ainakin somaattisiin sairauksiin. Mielestäni osa jo eläkkeellä olevista hyötyisi myös kuntoutuspsykoterapiasta ja eläkeikäisiäkin pyritään nykyään pitämään työelämässä edes osa-aikaisesti. |
Henna |
#37 moi21.12.2016 16:26Olen joensuulainen asperger+psyykenongelmistakin kärsinyt ja nykyään myös fyysisesti sairas nainen, paikalliselle hoitotahollekin tuttu, tosin kenties hoitotahon kauhu ainakin osalle hoitotahoista kun oli niitä ongelmia. Minulla blogi sivuilla http://akkapentu.blogspot.fi/ ja aikoinaan olin kuntoutuspsykoterapiassa minäkin mutta joskus todella nuorena. Silti jäin eläkkeelle, koska minulla niin paljon muitakin ongelmia. Nykyään olen mukana monessa yhteisössä ja ihmisiä on elämässä mukana ja sosiaalisia kontekteja ja tukea ja apua saan heiltä ja osa ketä tunen vapaa-ajan kautta ovat sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisia hekin niin osaavat suhtautua ymmärtäväisesti. |
Niimimerkki |
#38 Terapiaa08.01.2017 09:21Saattaa tarvita kyllä ihan muista syistä kuin mielenterveysasioissa
Esim kiusaamisen takia, ihmissuhdeverkoston puutteen takia, työyhteisön tuen puutteen vuoksi, toimimattomien organisaatioiden ja yhteiskunnan takia jne jne
|
Anne |
#3907.02.2017 13:29Itsekin saan kiittää kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiaa siitä, että säilytin työkykyni ja olen saanut mieleni sellaiseen kuntoon, että pystyn nykyään itse havaitsemaan pienet notkahdukset ja nousemaan ns. suosta ennen kuin uppoan liian syvälle masennukseen. Ehdottoman toimiva järjestelmä, joka on tasapuolisuuden nimissä pidettävä Kelan käsissä! |
Kokenut |
#40 Lääke kärsimykseen15.02.2017 14:43Hyvä psykoterapia korvasi aiemmin monen elämässä laitoshoidon. Nyt kun laitokset on suljettu, se estää ihmisen suistumisen raiteiltaan. Psykoterapian avulla hyvin kohdennettuna sitä lisäämällä parannettaisiin yhteiskuntarauhaa, vihapuheet ja perheväkivalta vähenisivät, jopa koulukiusaaminen. |
epätoivoinen |
#41 Re: Re:01.03.2017 21:04 "Käsittääkseni eläkettä ei voi hakea, jos potilas ei sitä halua, hänhän joutuu tekemään siitä myös oman hakemuksensa Kelalle / työeläkeyhtiöön, jota ennen asia ei etene. " |
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
14.05.2017 06:11- Poiston ajankohta: 14.05.2017
- Poistamisen syy:
Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)
22.11.2017 09:21- Poiston ajankohta: 2010-05-29
- Poistamisen syy: spam
norminpurkutalkoisiin kyllästynyt |
#44 Korkea aika pistää tähän adressiin viimeiset potkut ja matkaan... - Ennen kuin se jo loppui04.04.2018 20:25Psykoterapia on yksi tutkitusti tehokkaista hoitomuodoista. Se on myös kustannustehokasta. Kelajärjestelmä turvaa kansalaisten yhtäläisen pääsyn psykoterapiaan - asuinpaikasta ja tulotasosta riippumatta. Kelaterapian lakkauttamisen jälkeen mikään laki ei enää turvaisi psykoterapian saatavuutta hoitomuotona - mikä uhkaisi tasavertaisuutta. Samoin tulevat lakkauttamisen kustannukset näkymään jossain muualla. Esim yhä kohoavissa erikoissairaanhoidon - ja eläkekustannuksissa. Minä en rehellisesti sanoen usko, että sote- ja maakuntauudistuksen tärkeimpänä liikkeellepanevana voimana / pyrkimyksenä olisi "potilaan / asiakkaan etu." Ainakaan se, miten uudistusta nyt suunnitellaan toteutettavan, ei tule tuottamaan tuota tuloksenaan. Se, mitä se kyllä tuottaa, on verovarojen virtaaminen maakuntien kautta terveysalan suuryritysten ulkomaisille pankkitileille (ja sivumennen sanoen osalle poliitikoista, jotka sotea suunnittelevat). Ja koska sieltä (ulkomailta / suuryritysten johtajien ulkomaisilta pankkitileiltä) päin tuskin rahaa takaisinpäin virtaa, voidaan pikaisestikin laskien ennustaa, että ennenpitkää (vero)varat lähettäjäpäässä (Suomessa) hupenevat. Ellei suuriyritys ole se "asiakas / potilas" jonka aseman parantamiseen maljapuheissa viitataan, en näe, miten em. tilanne parantaisi hoidon järjestämismahdollisuuksia, hoitoprosessin järkevöittämistä tai potilaan / suomen kansa(laise)n etua.
|
Nyt tarvitaan toimintaa |
#45 Mitä muuta voi tehdä kuin allekirjoittaa15.04.2018 11:59Tuolla lista asioista, joita voi tehdä |
vit tu |
#46 vit tu05.03.2020 16:55vit tu
per se
h omo
hi wi
huo ra
pal li
kar va |
Vieras |
#4706.03.2020 07:07voiha hivi sentään |
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1805 Luotu: 12.12.2024
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101418 Luotu: 27.09.2024
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
359 Luotu: 18.12.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15650 Luotu: 15.07.2023
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
570 Luotu: 13.12.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
503 Luotu: 13.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
334 Luotu: 13.12.2024
Valinkauhantien leikkipaikan säilyttäminen Vantaan Hämevaarassa
99 Luotu: 16.12.2024
Vetoomus Karteroopin toiminnan jatkumiseksi
93 Luotu: 19.12.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
313 Luotu: 10.12.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2683 Luotu: 01.12.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
610 Luotu: 24.11.2024
Riikka Purralle potkut Suomen hallituksesta
65 Luotu: 11.12.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
1146 Luotu: 05.11.2024
Epäluottamuslause: Orpon hallituksen on erottava - Orpos regering måste avgå!
1072 Luotu: 15.07.2023
Kauppa takaisin Tarvasjoelle
131 Luotu: 13.12.2024
Iisalmen sairaalan ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä
5266 Luotu: 03.02.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
774 Luotu: 30.11.2024
Vetoomus Haltialan tilan säilyttämiseksi
5172 Luotu: 19.08.2024
Pohjois-Valkealan lasten puolesta!
49 Luotu: 13.12.2024