Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta!
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta!.
Vieras |
#52612.04.2016 08:27koska yleensäkin sairaanhoitajien + lähihoitajien palkat ovat hävettävän alhaiset verraten siihen miten raskasta ja vaativaa työ on, kyse on ihmisistä ja heidän hoidostaan syntymästä aina kuolemaan saakka, nuoret eivät kohta lähde ko. alan töihin kun palkka on huono, työ on yleensä raskasta 3-vuorotyötä |
Vieras |
#52712.04.2016 08:41Mies tienaa insinöörinä 900e enemmän. Mies piirtelee toimistossa putkistoja klo. 8-16 5 pv viikossa. Minä juoksen sairaalassa 3 vuorotyössä ja joulua saa viettää lasten kanssa joka kolmas tai neljäs vuosi jos ei jouluna ole sairaana. Menetän lasteni lapsuuden kun nukun tai olen töissä ja nukkua on pakko jotta jaksaa raskaat päivät. En ihmettele että suurin osa sairaanhoitajista kokee avioeron jossain kohtaa. Ja jos joku sanoo että mitäs läksit: aina ei ole vaihtoehtoja. Kaikki ei vaan voi lähteä opiskelemaan kauas kotiseudulta. Ja nykyään ei ole enää varaa opiskella uutta ammattia, kun perhe pitää elättää. Työ on henkisesti raskasta koska vaikka kuinka haluaisi niin silti työt seuraavat usein kotiin omassa mielessä: "muistinko tehdä sen? Miten se ihminen jakselee? Suru näiden puolesta. Ihana kun tää ihminen parani." |
Vieras |
#52812.04.2016 09:59Erittäin hyvä pointti 527. Itse juuri tuossa tein tilastoa omista lomista alkaen vuodesta 2009; olen ollut yhden kerran lomalla hiihtolman aikaan ja yhden kerran syysloman aikaan ja yhden kerran jouluna, eli näin komivuorotyöläisellä. Nykyisin oma työnantajakaupunkini on kieltänyt ettei joukuussa edes saa pitää lomaa ja kesä-heinä-elokuun aikan saa olla lomalla vain 3 viikkoa. Monia vuosia työpaikallani ollaan iltavuorot tehty yhdelllä 20 min tauolla, kun toista 10 min taukoa, joka on lakisääteinen, ei ennätä pitää ja silti usein menee hieman ylitöiksi. Ja vielä vaan työaikaa ollaan lisäämässä ja lomarahoja leikkaamassa. Aivan törkeää!! Pakko vaan on jaksaa. |
Vieras |
#52912.04.2016 10:16Olen sairaanhoitaja ja tehnyt tätä työtä 16 vuotta. Palkka on liian pieni tähän vastuuseen verrattuna. |
Vieras |
#53012.04.2016 10:35Terveys ja henki ennenkaikkea, mutta ei Wahlroosin tyyliin. |
Vieras |
#53112.04.2016 10:44Nyt olisi jo aika hoitajien päästä kuopasta pois ja saada vastuunsa veroista palkkaa. |
Vieras |
#53212.04.2016 10:51Nyky hallitus kyykyttää kaikkia muita kuin rikkaita, jotka kikkailee omaisuutensa jonnekkin! |
Vieras |
#53312.04.2016 11:16Olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa. Peruspalkka on huono, mutta heikennystä tuovat myös hoitotyön esimiesten harjoittama tahallinen työehtosopimusten rikkominen, joka tarkoittaa palkanmenetyksiä. Oman alan etuja ollaan valmiita heikentämään työnantajan eduksi. Myös joustot ovat tiukentuneet vuosien varrella. Hoitajat ovat välttämätön paha, menoerä. Hoitotyön johtaminen on häpeällisen huonoa eikä ammattikunnan arvostus pääse nousemaan, kun omat alentavat. En usko palkankorotukseen, mutta edellä mainittujen asioiden korjaaminen tasoittaisi palkkakuoppaa. |
Vieras |
#53412.04.2016 11:21Olen samaa mieltä aloitteen tekijöiden kanssa. |
Vieras |
#53512.04.2016 11:24Me sh:t olemme olleet alipalkattuja jo vuosikymmeniä. Kannattaa verrata mitä pohjoismaissa sh:lle maksetaan, tai Englannissa (siellä tosin on hiukan erilainen tapa; palkka nousee koulutuksien myötä). Suomessa ei edes lisäkoulutuksella saa lisäliksaa. Työt vain lisääntyvät, jo nyt tehdään osin lääkäreille tai sostt:lle kuuluvia hommia oman työn lisäksi ! |
Vieras |
#53612.04.2016 11:24Tärkeä, vastuullinen ja monesti raskaskin työ ansaitsee paremman korvauksen. |
Vieras |
#53712.04.2016 11:32Terveydenhuollon ammattilaisten arvostus tulisi näkyä heidän palkassaan. |
Vieras |
#53812.04.2016 11:36Olen alipalkattu asiantuntijasairaanhoitaja. |
Vieras |
#53912.04.2016 11:38Puolisoni on sairaanhoitaja ja mielestäni sairaanhoitajat saavat naurettavaa palkkaa työn vaativuuteen ja kuormittavuuteen nähden. |
Vieras |
#540 suhteellisuuden tajua, kiitos12.04.2016 11:41No just. Edellisen kerran kun sairaanhoitajien palkkaneuvotteluja käytiin, yksityinen hammashoitaja kysyi minulta, valtionhommissa olevalta DI:ltä, palkkaani. Kerroin, ja vastaus oli: Oho, sama kuin minulla. En tiedä mitä hoitajat kuvittelevat DI:n tienaavan? Ilmeisesti samanlailla kuin lääkärin? Nyt yksityisellä tienaan 500e/kk enemmän. Kokenut koneistaja päivävuorossa tienaa huonommin kuin sairaanhoitaja. Nyt kuuluu ilmeisesti argumentti siitä, että hoitajat ovat vastuussa ihmishengistä. No yllätys, niin on se koneensuunnittelija ja koneistajakin. Ja vähän vielä enemmästä. Jos jompikumpi mokaa, kerran tai toistuvasti, ja tuote pääsee asiakkaalle asti, hyvällä säkällä firmalta menee maine, eikä kukaan osta enää tuotteita. Pahimmassa tapauksessa tuloksena konkurssi ja kymmeniä, ellei satoja työttömiä. Huonolla säkällä virheellisesti toimiva tuote tappaa jonkun tai useampia kerralla. Minä en kehtaisi tässä taloustilanteessa, varsinkin jos palkkani tulisi verovaroista, vaatimaan lisää palkkaa. Jo nyt sairaanhoidon kustannukset ovat niin kohtuuttomat, ettei köyhimmällä kansanosalla ole varaa kunnolliseen terveydenhuoltoon. Mutta tosiassa hoitajathan ovat julman itsekeskeistä väkeä, ihmishenki on heille halpa. Mitä he siis välittäisivät muiden taloudellisesta tilanteesta? Saihan sen jo lukea siinä vaiheessa, kun sairausloman karenssia ehdotetttiin. Ihmiset, jotka hoitavat immuunipuutteisia ja vakavasti sairaita, uhkaavat tulla sairaina töihin! |
Tällä tiellä |
#541 Realiteetit12.04.2016 11:44Mahdolliset korotukset julkisten puolen palkkoihin näkyvät meidän muiden verokortissa. Toki sairaanhoitajienkin. |
Valoja päälle |
#542 Re: suhteellisuuden tajua, kiitos12.04.2016 11:49#540: - suhteellisuuden tajua, kiitos Lääkärit ja insinöörit osaavat vaatia ja ennenkaikkea ajatella OMAA etuaan. Sairaanhoitajat ajattelevat liian usein muiden hyvinvointia ja oma etu jää syrjään. Ihan höpöhöpöä, että palkka asioissa kannattaa ajatella yhteiskunnan taloudellista tilannetta. Kyllähän se nyt ehdottomasti kannattaa ajatella omaa palkaa ja sen korottamista, sillä siitä voi jopa hyötyä jotain! |
Vieras |
#543 Re: Re:12.04.2016 11:51Saati sitten ison risteilijän potkuri, lentokoneen hydrauliikka. Eikä muuten rivi-inssien palkka ole kovin kummoinen hoitsuun verrattuna. Valtiolla sama kuin yksityisellä hammashoitajalla, yksityisellä 500 euroa parempi. Hoitsut vertaavat palkkoja lääkärien liksoihin, eikä niihin pääse tässä maassa kuin lakimiehet ja toimarit. |
Vieras |
#54412.04.2016 11:54Koska se pitää täysin paikkaansa. Koskee myös muita vastaavia tutkintoja ja ammatteja kuten röntgenhoitaja. |
Vieras |
#54512.04.2016 11:58KOska peruspalkkani on surkea suorastaan ja käyntännössä palkkani ei nouse vaikka tekisin mitä. |
mauricio |
#546 Ulkomailla maksat itse eläkkeesi palkastasi12.04.2016 12:07Oliko tekijä Huomenta Suomessa ja mainitsi, Irlannin paremmat palkat. No hän ei kuitenkaan maininnut, ettei Irlannissa ole samanlaista lakisääteistä ja osittain rahastoivaa työeläkejärjestelmää. Siitä korkeammasta 3000 € palkasta pitäisi joka kuukausi säästää itse erilaisin järjestelyin oma työeläke. Kyllä suomalaisen sairaanhoitajan palkkataso on samaa tasoa, kun vertailuun huomioi työnantajan maksamat vakuutusmaksut ja eläkevakuutusmaksut. Kaikkine etuineen palkka on täysin vertailukelpoinen. On varsin epärehellistä väittää, että hoitajat tienaisivat liian vähän. Suhteellisuudentaju on karannut jonnekin. |
"Hyvinvointivaltio" |
#547 Faktoja ja pohdintaa12.04.2016 12:10Olen sairaanhoitaja (AMK). Opiskelin ensin lähihoitajaksi 3 vuotta, peruspalkka oli tuolloin 1800-1900€/kk + lisät. Jatkoin sairaanhoitajaksi 3.5 vuotta erikoistuen akuuttihoitotyöhön JA gerontologiseen hoitotyöhön. Peruspalkka (brutto) 2326,41€/kk + lisät, mm. työkokemuslisä (5v) on huikeat 75.56€/kk - verot. Työskentelen julkisella puolella terveyskeskuksessa. Työni on hyvin kiireistä, kuormittavaa ja vaativaa. Teen mm. hoidontarpeen arviointia, puhelun perusteella minun täytyy tehdä päätös a) tarvitseeko asiakas lääkärin vastaanottoa, b) kuinka pian, c) ohjaanko soittamaan 112 tai menemään päivystykseen (esim. sydäninfarkti potilaat soittavat terveyskeskukseen, kun eivät uskalla "häiritä" hätänumeroa), d) otanko omalle vastaanotolle (vaikka aikoja ei ole, annan siis ajan kahvi- tai ruokatauolleni) vai e) annanko kotihoito-ohjeet, luottaen että olen tehnyt ammattitaidollani oikean päätöksen "evätä" potilaalta lääkärin/hoitajan vastaanotto. Lääkärinaikoja on huonoimpina päivinä 3-10 (eikä parhaimpinakaaan aina riitä kaikille jotka tarvitsee -> tulevat hoitajien luokse), potilaita alueella noin 18 000. Puheluita 200-450/per päivä, max 7 hoitajaa käsittelemässä kaikki nuo, yleensä 3-5. Voitte jokainen laskea kuinka monta potilasta prosentuaalisesti voi ottaa vastaanotolle, kun resurssit eivät riitä kaikkien hoitamiseen. Sairaanhoitajan työ on omasta selkärangasta kiskomista, ainakin julkisella puolella. Joo, ainahan voisi mennä yksityiselle, mutta koen että minun gerontologinen osaaminen menisi hukkaan yksityisellä puolella. Haluan hoitaa ikääntyneitä, monisairaita ja vaativia potilaita, ei minulla ole tarve kuluttaa ammattitaitoani varaamalla lääkärille aikaa liukuhihnalta tai ottamassa ilmoittautumisia vastaan. Mielestäni sairaanhoitajia ei arvosteta, ei hallituksen, kuntien, päättäjien, asiakkaiden taikka omaisten puolesta. Harvassa on ne potilaat/asiakkaat, jotka kiittävät ja arvostavat hoitajaa, yleensä aina valitetaan (koska hoitaja on ensimmäinen kontakti, johon puretaan paineet). Omaistenkin yhteydenotot ovat yleensä haukkuja, uhkailuja jne. Olen työssäni saanut uhkailuja, jopa tappouhkauksia, useammin kuin lämpimän hymyn taikka ihan kiitoksen. Miksi teen tätä työtä? Koska haluan uskoa parempaan huomiseen, haluan taata jokaiselle ikääntyneelle ammattitaitoisen hoidon, ainakin omalta osalta. Parhaani tehden, venyen ja paukkuen, kuitenkin oman terveyteni menettäen samalla. Työssä äärimmilleen venyneenä, selkärankani katkesi 7kk sitten, nyt olen 27 vuotias ja työkyvytön. Ei, en ole laiska, vedä lonkkaa kotona, vaan yritän kuntouttaa itseni työkykyiseksi, jotta pystyisin vielä palvelemaan asiakkaitani seuraavat vuosikymmenet ennen eläkkeelle jäämistä (tuskin eläkeikää meille 80- luvulla syntyneille tulee olemaan, vaikka 150€ pienestä palkasta menee eläkemaksuihin joka kuukausi). Jokainen työ on arvokas ja tekijä, mutta kyllähän se vaan on, että hoitoala on menettämässä vetovoimaisuuden huonon palkan ja raskaan/vaativan työn vuoksi. Palkankorotus toisi tähän ainakin jonkinlaista muutosta, työ ei muutu, mutta arvostus nousisi. Sijaisuuksiin saataisiin tekijöitä helpommin, eikä vajaalla miehityksellä pitäisi venyä vielä normaalia enemmän. Uskon, että hoitoalan kohentamisella saataisiin pitkällä aikavälillä säästöjä, hoidon laatu parantuisi, sairauksien ennaltaehkäisy ja hoito ajoissa ehkäisisi kalliiden liitännäissairauksien syntymisen. Jostain syystä mielummin Suomessa sijoitetaan terveydenhoidon budjetti mielummin sairauksien hoitoon, kuin ennaltaehkäisyyn. Maksetaan sitten sairauspäivärahoja, sairauseläkettä, lääkekustannuksia, perus- ja erikoisterveydenhoidon järjestämistä, ambulanssikyydit, KELA-taksit, ym ym.. Voitaisiin mielummin tähdätä hyvinvoivaan yhteiskuntaan ja järjestää ennaltaehkäisevää kuntoutusta, työhyvinvoinnin tukemista, ikäihmisten virkistystoimintaa, matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita. Kumpi maksaa enemmän? Niinpä. |
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
12.04.2016 13:08- Poiston ajankohta: 12.04.2016
- Poistamisen syy:
mömmö Vieras |
#54912.04.2016 13:23Koska olen sairaanhoitaja ja palkka on vastuuseen nähden liian pieni |
Vieras |
#55012.04.2016 13:28Äitini takia |
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15714 Luotu: 15.07.2023
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
367 Luotu: 18.12.2024
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101434 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
570 Luotu: 13.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
344 Luotu: 13.12.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
503 Luotu: 13.12.2024
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1805 Luotu: 12.12.2024
Vetoomus Karteroopin toiminnan jatkumiseksi
99 Luotu: 19.12.2024
Valinkauhantien leikkipaikan säilyttäminen Vantaan Hämevaarassa
99 Luotu: 16.12.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
314 Luotu: 10.12.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2686 Luotu: 01.12.2024
Riikka Purralle potkut Suomen hallituksesta
66 Luotu: 11.12.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
611 Luotu: 24.11.2024
Saksalan uimahallia ei tule lakkauttaa
477 Luotu: 18.09.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
1146 Luotu: 05.11.2024
Epäluottamuslause: Orpon hallituksen on erottava - Orpos regering måste avgå!
1075 Luotu: 15.07.2023
Iisalmen sairaalan ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä
5268 Luotu: 03.02.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
774 Luotu: 30.11.2024
Kissojen vapaana pidon kieltolakia ei tule hyväksyä.
18 Luotu: 16.12.2024
Vetoomus Haltialan tilan säilyttämiseksi
5173 Luotu: 19.08.2024