Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ainotar

#131 Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

05.02.2013 20:11

#130: Kettingillä kiinni puuhun - Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa 

 Mechelininkadulle voidaan tehdä mitä vaan, kun sen ympäristössä ei liikennesuunnittelijoiden mielestä asu ketään. Siksi Mechelininkadun kerrostaloissa piileskelevistä kuolleista sieluista ei tarvitse välittää. Ei tarvita bussipysäkkejä, ei ratikkapysäkkejä eikä iltapysäköintiä kadun varressa niitä varten, joille ei ole asukaspysäköintipaikkaa. Mechelininkadun tehtävänä on toimia vain läpiajajien ja -pyöräilijöiden liikennealustana, kuten eräs nimimerkki täällä vähän toisin sanoin totesi. 

Eikä ratikka saa olla mikään jalankulun korvike, yrittäkää nyt ymmärtää se. Ollakseen houkutteleva kulkupeli sen on liikuttava ainakin 20 km:n tuntinopeudella, vaati Soininvaara vaaliohjelmassaan, joten pois tieltä pysäkit ja männynkävyt.

Tuttava halusi tietää miten nykyinen katutilan jako poikkeaa suunnitellusta. Nimimerkki "paviljonki purkuun" väitti, että vain toista autokaistaa on kavennettu 25 cm. Koska 1,5 metrin levyinen pyöräkaista ei Ojalan laskuopin mukaan mahdu 25 senttiin, on jostakin muualta sitten otettu lisää. Voiko joku tietävä sanoa mistä, vai täytyykö lähteä tarkistamaan mittanauhan kanssa?

Vastaukset

Surkeaa suunnittelua

#133 Re: Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

2013-02-05 23:21:43

#131: Ainotar - Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa 

Eipä rakennusviraston piirroksista näy, kuinka leveitä kaistat ovat tällä hetkellä. Mekin olemme suunnitelleet omatoimista ulkona mittausta, mutta kun siellä on niin surkeat kelit, niin ei oikein voi mennä sitä tekemään. Joka tapauksessa uudet ajokaistat on suunniteltu 3- ja 3,25-metrisiksi ja pyöräkaista 1,5-metriseksi. Jalkakäytävä on Sammonkadun kulmassa merkitty 2,75 metrin levyiseksi.

Kyllähän tässä on syytä epäillä, että paikoitellen jalkakäytävistä nirhaistaan jotain pois. 2,5-metrinen jalkakäytävä on sitten jo niin kapea, että siihen ei enää mahdu 2,5 metriä leveä paloauto tai muuttoauto, joten tiukaksi menee.

Ja sitten tietysti herää kysymys, lähtevätkö puut nimenomaan siitä syystä, että ajorataa joudutaan siirtämään kohti kiskoja, jotta kaikki saadaan mahtumaan kapeaan katutilaan. Tätähän ei kukaan ikinä suostuisi myöntämään. Kuten olemme jo moneen kertaan kuulleet, niin yksikään muutos "ei johdu pyöräteistä", vaan aina jostain muusta. Kyllähän tässä selityksiä ja verukkeita on riittänyt, ja tarpeen vaatiessa niitä on muuteltu lähes päivittäin.