Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ääneen ajattelija

#113 Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

03.02.2013 15:38

#112: Tapio Keihänen - Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5 

Onhan se näppärää, että Mechelininkadun uusia pyöräkaistoja markkinoidaan nimenomaan turvallisuudella. Lopputuloshan tulee olemaan ajoratojen tasalla kulkeva 1,5-metrinen punainen kaista. Sillä pääsee taistelemaan elintilasta vieressä ohi ajavien henkilöautojen kanssa, joiden ajokaistat puolestaan on kavennettu kolmeen metriin. Mikä kohta tässä on turvallista?

Mihin kuvittelet autojen pysähtyvän jatkossa esim. lastausta varten? Ei pyöräkaistalla ja jalkakäytävällä pysähtyminen ja pysäköiminen tällä systeemillä vähene vaan lisääntyy. Pysäkkien poistaminen tulee tietenkin lisäämään autoilua, kun muut vaihtoehdot (pyhää pyöräilyä lukuunottamatta) on poistettu valikoimista. Joko liikennesuunnittelijat ovat tyhmiä, tai sitten tämä onkin tarkoitus.

Vastaukset

Tieliikennelaki

#114 Re: Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

2013-02-03 16:54:24

#113: Ääneen ajattelija - Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

Pysähtyvät siihen ajoradalle sitä lastausta varten. Pyöräkaista tai jalkakäytävä ei ole mikään pysäköinti tai lastin purkamispaikka.

Tieliikennelaki 3.4.1981/267
27 §

Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;

Pyöräilijöitä puolustava

#116 Re: Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

2013-02-03 20:03:03

#113: Ääneen ajattelija - Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

Onhan se näppärää, että Mechelininkadun uusia pyöräkaistoja markkinoidaan nimenomaan turvallisuudella. Lopputuloshan tulee olemaan ajoratojen tasalla kulkeva 1,5-metrinen punainen kaista. Sillä pääsee taistelemaan elintilasta vieressä ohi ajavien henkilöautojen kanssa, joiden ajokaistat puolestaan on kavennettu kolmeen metriin. Mikä kohta tässä on turvallista?


Siinä Mechelininkadulla kulkee jo tällä hetkellä pyöräliikenne. Pyöräilijät ajavat ajoradalla, autojen seassa. Tottakai se parantaa pyöräilijöiden turvallisuutta, kun he saavat oman kaistan ja tilan, jossa ajaa. Se parantaa myös jalankulkijoiden tilannetta, kun pyöräilijät siirtyvät jalkakäytävältä ajoradalle. Kavennetut ajokaistat alentavat autoilijoiden nopeuksia, mikä on omiaan vähentämään onnettomuuksia pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa.

Esim. Tukholmaan ei mitään muita ratkaisuja edes rakenneta, kuin pyöräkaistoja ja pyörätaskuja. Tukholmassa pyöräily on voimakkaassa kasvussa ja kaupunki juuri korotti pyöräilyn investoinnit 19 M euroon vuodessa. Helsinki seuraa 10 vuotta jäljessä. Mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.