Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Tapio Keihänen

#112 Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

03.02.2013 14:44

Tähän mennessä tapahtunutta: Mikä pyörätie? Missä? Oliko jalkakäytävä tarkoitettu ajoneuvoliikenteeseen? Kasvi kasvaa! Leikkimielinen autoilija leikkii pyöräilyä, mutta lopuksi päätyy puoliksi ajoradalle, puoliksi pyörätielle! Pyöräile metsään keskellä kaupunkia! Turismi on monelle elinkeino!

Matkamme lähestyy loppua ja on loppuyhteenvedon aika. Merikannontien reitistä tekemäni päätelmä on, että kyseinen reitti soveltuu lähinnä tosiaan aurinkoisten sunnuntaikesäpäivien pyöräilyyn, vaikkapa koiraa leppoisesti Jopolla ulkoiluttaen, http://goo.gl/maps/147qV.

Sen sijaan päivittäiseen työssäkäyntiin käyttäisin mieluummin jotain nopeampaa, sujuvampaa ja turvallisempaa reittiä. Erityisesti siinä tapauksessa, etten asu jossain siellä Munkkiniemen suunnalla. Kuten esimerkiksi Mechelininkatua, jolta toivottavasti saadaan kitkettyä jollain konstilla myös tuo jalkakäytävillä pysäköinti: http://goo.gl/maps/8mCcQ.

Kiitokset katsojillemme, kiitokset lukijoillemme. Käsikirjoittajat miettivät jo jatko-osaa!

Vastaukset

Ääneen ajattelija

#113 Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

2013-02-03 15:38:53

#112: Tapio Keihänen - Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5 

Onhan se näppärää, että Mechelininkadun uusia pyöräkaistoja markkinoidaan nimenomaan turvallisuudella. Lopputuloshan tulee olemaan ajoratojen tasalla kulkeva 1,5-metrinen punainen kaista. Sillä pääsee taistelemaan elintilasta vieressä ohi ajavien henkilöautojen kanssa, joiden ajokaistat puolestaan on kavennettu kolmeen metriin. Mikä kohta tässä on turvallista?

Mihin kuvittelet autojen pysähtyvän jatkossa esim. lastausta varten? Ei pyöräkaistalla ja jalkakäytävällä pysähtyminen ja pysäköiminen tällä systeemillä vähene vaan lisääntyy. Pysäkkien poistaminen tulee tietenkin lisäämään autoilua, kun muut vaihtoehdot (pyhää pyöräilyä lukuunottamatta) on poistettu valikoimista. Joko liikennesuunnittelijat ovat tyhmiä, tai sitten tämä onkin tarkoitus.

Ei savua ilman puita

#115 Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

2013-02-03 18:18:15

Pyörätieverkon suunnittelua ohjaa periaate, että joka paikassa mistä  pääsee ajamaan autolla on oltava myös pyörätie, olipa sen käyttäjiä viisi tai kymmenen. Sitä vaatii pyöräilijöiden turvallisuus ja liikkumismuotojen tasavertaisuus, mutta esimerkiksi asumisen tasavertaisuus ei näytä vaativan asunnottomuuden yhtä kiireellistä poistamista, vaikka kadulla yöpyminen on myös aika turvatonta. Paljon muutakin eriarvoisuutta tässä kaupungissa on toistaiseksi siedettävä ja odoteltava, että sitä saadaan pikkuhiljaa poistetuksi.

Mechelininkadun ja monen muun kadun pyöräilyolot paranisivat ilman erillisiä pyöräteitäkin, jos autoliikenne saataisiin tiputetuksi murto-osaan nykyisestä, niinkuin täällä on jo todettukin. Se ei vaan ole muodissa niinkuin pyöräily, vaikka se olisi hiilidioksidipäästöjen takia paljon tärkeämpää. Nehän ovat toinen syy, jolla pyöräteiden välttämättömyyttä perustellaan.

Pyöräteiden olemassaolo ei Helsingin tapaisessa kaupungissa yksin autoilua vähennä, ellei sitä kyetä muuten rajoittamaan. Todennäköisempää on, että kun joukkoliikenteen maksut kallistuvat ja palvelu heikkenee, niin pyöräilijöitä tulee lisää sen käyttäjistä.

Minäkin pyöräilin tänään Merikannontiellä ja sujui ihan mukavasti.  Ja jos pyörätielle työntyviä autoja ei saa sillä kadulla kuriin niin miten sitten jollain muulla.

Arvoitus

#120 Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

2013-02-03 22:43:31