Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Nimimerkki

#49 Puita ei tulla kaatamaan

29.01.2013 23:53

Valitettavasti tärkeä osa tämän adressin sisällöstä ei perustu faktoihin. En tiedä mistä adressin aloittaja ja keskustelijat ovat keksineet, että koko puukuja tuhottaisiin. Otso Kivekäs kommentoi kysyttäessä hanketta näin:

"Käsitys että puita kaadettaisiin pyöräteiden edestä perustuu väärinymmärrykseen. Mechelininkadun pyöräkaistat ovat tulossa kadun reunoille, kun puut taas ovat keskellä.

Arkadiankadun kohdalta muutama puu kaadetaan ratikkapysäkin siirron takia. Vastaavasti nykyisten pysäkkien paikoille tulee uusia puita. Tämän lisäksi rakennusvirasto korvaa joitain vanhoja puita uusilla, koska niiden pelätään kaatuvan. Tämä on normaalia puurivien hoitoa.

Projektin päällikkö rakennusvirastossa sanoi:

”Kadun kaikille puille tehtiin kesällä 2012 laaja kuntoselvitys, joka on ollut lähtökohtana kadun mitoitusta määrittäessä. Missään selostuksessa tai tilaisuudessa ei ole kerrottu, että kaikki puut kaadetaan ja kujanne uusittaisiin kokonaisuudessaan – tämä on virheellinen käsitys. Huonokuntoiset puut täytyy turvallisuussyistä tottakai uusia, mutta kujanteen uusiminen/täydentäminen toteutetaan arvoympäristön luonteelle sopivana siten, että katujaksoille saadaan jatkuvat kujanteet samanikäisiä ja –kokoisia puita. Puukujanteen uusimista/täydentämistä saattaa siis ajoittua myös kadunrakentamista myöhäisemmäksi jollain tietyillä katuväleillä – tämä tarkentunee rakennussuunnitelmien edetessä ja työmaan vaiheistuksen suunnittelussa. Vanhojen puiden kaato etenee kadunrakentamisen aikataulussa ja uudet taimet on tarkoitus tilata etukäteen, jotta ne olisivat hieman kookkaampia istutusvaiheessa.” "

Kommentti blogipostauksesta osoitteesta http://otsokivekas.fi/2013/01/pyoraily-on-liikennetta/ . Blogista löytyy myös muuta hyvää tietoa muutoksista, kuten esim. se, että ainut varsinainen pyöräilykaistoihin liittynyt menetys - yöpysäköinnin poistuminen, olisi tullut pyörätiestä huolimatta.

Mitä taas pysäkinsiirtoon tulee, asun itse aivan nykyisen pysäkin edessä ja uusi pysäkki tulee siis minulle huonoimpaan mahdolliseen paikkaan. En pidä muutoksesta mutta ymmärrän, että tavoite on palvella paremmin (= nopeutuneella raitiolinjalla) suurempaa ihmisjoukkoa kuin minua tai kourallista muita tässä pysäkin välittömässä läheisyydessä asuvia, enkä näin katso olevani oikeutettu roikkumaan kynsin hampain saavutetussa edussani.

Vastaukset

Fillarimafia jyrää meitin

#50 Re: Puita ei tulla kaatamaan

2013-01-30 10:40:07

#49: Nimimerkki - Puita ei tulla kaatamaan 

 Ai mistäkö keskustelijat ovat keksineet, että puut aiotaan kaataa? Mahtaisikohan se johtua rakennusviraston katu- ja puisto-osaston ikiomista katusuunnitelman piirroksista, joissa joka hiivatin puu on merkitty "uusittavaksi" eli siis kaadettavaksi, ja tilalle tulee joku vaivainen pikkutikku. "Onneksi" kaupunki ehti jo poistaa piirrokset nähtävillä olevien suunnitelmien sivulta, joten ihan helposti niitä ei netistä enää löydä.

Käykääpä Mannerheimintiellä Sokoksen edessä katsomassa, miltä näyttää kun katuosuus "saneerataan" pyörätien alta. Kaikki vanhat puut on pantu pois ja tilalle tuli juuri tällaisia vaivaisia tikkuja, jotka taatusti ovat "samanikäisiä ja -kokoisia".

Väite siitä, että kaikki Mechelininkadun puut olisivat huonokuntoisia, ei voi pitää paikkaansa. Kujalla on vaikka minkäkokoisia puita, joiden ikähaarukka on pakosta kymmeniä vuosia. Ne eivät mitenkään voi olla kaikki samassa tilassa. Eivätkä ne siis nytkään ole samanikäisiä ja -kokoisia.

Ei kukaan ole väittänyt, että pyörätie tulisi puiden paikalle. Mutta kadulla tehdään paljon muutakin kuin rakennetaan pyörätie, esimerkiksi kavennetaan ajokaistoja, jotta pyörätie saataisiin sullottua kapeaan katutilaan. Miksi kaikki (eri-ikäiset ja -kokoiset) puut olisi merkitty kaadettaviksi, jos tilaa ei tarvita muuhun käyttöön?

Ei savua ilman puita

#52 Re: Puita ei tulla kaatamaan

2013-01-30 12:27:18

#49: Nimimerkki - Puita ei tulla kaatamaan

Suunnitelmapiirroksessa kaikki puut Arkadiankadun ja Hesperiankadun väliltä oli merkitty kaadettaviksi ja korvattaviksi uusilla. Jos joku puu kadun toisessa päässä jää pystyynkin, voidaan sanoa, että vain huonokuntoiset kaadetaan. Mutta kaikkia poistettavia ei korvatakaan vaan vain "suuri osa", sanoo liikennesuunnittelupäällikkö tänään Hesarissa. Mikähän osa?

Mistä otetaan pyöräteiden tarvitsema tila, kun autokaistoja ei voida kaventaa niin paljon? "Kadun kaikille puille tehtiin kesällä 2012 laaja kuntoselvitys, joka on ollut lähtökohtana kadun mitoitusta määrittäessä", toteaa projektipäällikkö. Otso Kivekäs yrittää ohjata katseen pois puista:"Mechelininkadun pyöräkaistat ovat tulossa kadun reunoille, kun puut taas ovat keskellä." Jos lisätilaa haettaisiin vain nykyisestä puukujanteesta poispäin, niin paljonko jalankulkijoille sitä jäisi? En piirroksesta huomannut, että jalkakäytäviä kavennettaisiin merkittävästi.