Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Vanhan Ainottaren omistaja

#31 Re: Virta päälle!!!

24.01.2013 12:20

#29: JJT - Virta päälle!!!

Aivan niin, jossitteluni Mechelininkadun yksikaistaisuudesta oli vain jossittelua, kun autoilun lisääntyminen on luonnonvoima, jolle ihminen ei näytä enää mitään mahtavan. Mutta nyt pyöräilystä on tulossa toinen samanlainen, joka tunkee läpi siitä missä reitti on suorin, viis muusta. Joukkoliikennettä tarvitsevilta jalankulkijoilta voidaan kyllä pysäkit siirtää satojen metrien päähän, mutta pyöräilijää ei voida vaatia polkaisemaan pyörällä samaa lisämatkaa päästäkseen viereisen kadun varressa kulkevalle pyörätielle. En tiedä järjen köyhyydestä, mutta jotain vauhtisokeutta tässä on.

Olisi mukava tietää, kuinka suurelle osalle siitä hesalaisten 10 prosentista, jotka katsovat olevansa pyöräilijöitä pyörä on ainoa tai pääasiallinen liikkumisväline ja kuinka monelle pyöräily on vain osavuotinen harrastus, josta siirrytään viimeistään ensilumien aikaan sujuvasti auton rattiin. Tai kurjistuvan joukkoliikenteen käyttäjiksi. Päätellen niistä pyöristä, jotka meidän talossamme nukkuvat talviunta, jälkimmäisiä ei ole vähän. Ja jos joku nyt sanoo, että pyörät uinuvat juuri siksi kun Mechelininkadulla ei ole pyöräteitä, niin en suostu uskomaan.

Entäs jos Helsingin Rullasuksihiihtäjät ry. ilmestyy myös vaatimaan omia kaistoja? Eihän sitä tiedä mikä villitys seuraavaksi tulee muotiin, kun ilmastonmuutos tästä etenee ja öljy kallistuu. Rullasuksethan olisivat pyörää ekologisempi menopeli, kun niiden valmistamiseen kuluu vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja ja energiaa. Ja ne ovat parempi kuntoilunkin kannalta, kun ylävartalon lihaksia käytetään tehokkaammin.

 

 

 

Vastaukset

Vihainen mummo

#32 Re: Re: Virta päälle!!!

2013-01-24 12:54:48

#31: Vanhan Ainottaren omistaja - Re: Virta päälle!!! 

 No yksikaistaisuudesta pääsevät kyllä kaikki nauttimaan sinä aikana, kun tätä suunnitteluihmettä rakennetaan. Kukaan ei ole vaivautunut kertomaan (ja tuskin edes miettimään), mitä tarkoittaa käytännössä, kun vilkkaalla läpiajokadulla aletaan kaventaa kaistoja, rakentaa pyörätietä reunakiveyksineen, kaataa puita ja purkaa ratikkapysäkkejä. Kauanko tämä huvi kestää, ja minne se liikenne ohjataan siksi aikaa?

Voin kertoa omasta kokemuksesta, että pyörät uinuvat talviunta kinoksissa myös Kalliossa.