VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Kommentoitu viesti

Pohjanmaa

#3275 Re: Re: Ei ymmärrä ei

20.04.2012 13:50

#3267: Maalainen - Re: Ei ymmärrä ei

""

P****puhetta sanon minä! Meidän mailla on kärppiä, minkkejä, supia, kettuja, mäyriä ja ilveksiä ja silti löytyy myös valkohäntäkauriita, metsäkauriita, hirviä, rusakkoja, metsäjäniksiä, teeriä, metsoja ja pyitä! Milläs sen selität???

Tuo että pedot tappaa luonnon monimuotoisuuden, on taas sitä metsästäjien petovihapropagandaa pahimmillaan. Jos joku tappaa luonnon monimuotoisuuden, niin juuri metsästäjät itse!""

 

Rohkenen epäillä, että on kauriita, jäniksiä ja rusakkoja jos on ilveksiä.

Maassa ja vesistössä pesiviä lintuja tuskin nimeksikään jos on supeja ja minkkejä ja suuri kettukanta.

Ja jos on ilveksiä, ei todellakaan ole kettuja nimeksikään.

 

Hirviäkään on vaikea kuvitella kovin pitkään olevan jos susia metsässäsi asustaa.

 

Puheesi ovat niin kovin ristiriidassa käytäntöä vastaan. Argumentoit kyllä näillä väittämilläsi susien puolesta, mutta rohkenen syvästi epäillä käytännön kokemusta kyseisestä aiheesta. Biologian opettajat tollasia satuja monesti kouluissa luennoi kun ei ole kokemusta kuin sellasista bongailuretkistä. Kun luonnossa liikkuu läpi talven, syksyn ja kevään sekä ajelee satoja kilometriä jälkiäkin talvella useita kertoja viikossa, niin totuuskuva hahmottuu kyllä helposti. Sitä metsästäjien käytännön kokemusta nyt vaan ei haluta millään tavoin kunnioittaa vihreiden parissa vaan se metsästys halutaan kaikin konstein lopettaa, vailla mitään todellisuuden tajua suomalaisen luonnon kiertokulusta.

Vastaukset

Maalainen

#3279 Re: Re: Re: Ei ymmärrä ei

2012-04-20 16:26:00

#3275: Pohjanmaa - Re: Re: Ei ymmärrä ei

Rohkene epäillä ihan vapaasti. Mun mielestä on tämäkin sitä metsästäjien petovihapropagandaa väittää mua valehtelijaksi! Jos haluat todisteita, annapa sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sulle kuvia! Sontanäytteitäkin saa etanapostilla. Lajituntemukseni on parempi kuin metsästäjien keskimäärin. He kun eivät erota (tapahtumien perusteella) edes ihmistä hirvestä. Eräs tuntemani erittäin aktiivinen metsästäjä ei tiennyt edes sitä miten erottaa kesäpukuinen naaras- ja koirassorsa toisistaan. Ja sellaisille vielä annetaan ase kouraan, hoh hoijaa... Olen teini-ikäisestä saakka kymmeniä vuosia kulkenut metsissä (ilman asetta) ja tunnistan eri lajit aivan varmasti!

Susia ei meidän maalla asusta vakituisesti, läpikulkua on ollut, itse olen yhden nähnyt. Lähin lauma liikkuu n. 30 kilsan päässä. Ilves on istunut meidän talon nurkalla, jäljet näkyivät hyvin vastasataneessa lumessa. Todisteena on valokuvia jäljistä. Ilvekset liikkuu myös muuallakin meidän mailla, näistäkin jälkihavaintoja, yksi jopa ammuttiin meidän mailla (luvallisesti). Sen jälkeen on tullut lisää jälkihavaintoja, joten ilveksiä oli enemmän kuin yksi. Meillä käy takapihalla lintujen ruokintapaikalla joka yö rusakoita. Lisäksi jälkihavaintoja on runsaasti muuallakin lähiympäristössä. Metsäjäniksenkin kuvia on jäänyt riistakameraan, ja onpa noita näkynyt auton allekin jääneen talomme kohdalla. Pelloillamme on näköhavaintoja valkohäntäkaurislaumasta ja jälkihavaintoja hirvistä ja metsäkauriista. Suurin osa kylämme metsästysseuran hirvistä ammuttiin meidän mailla. Supeista on jälki- ja riistakamerahavaintoja, ketuista jälkihavaintoja. Kettu, ilves ja mäyrä on liikkunut meidän pihassa (kahdesta ekasta jälkihavainto, viimeksi mainitusta näköhavainto). Joka kerta kun lähden mieheni kanssa kävelemään omilla maillamme, näemme kanalintuja. Viimeksi yhdellä syrjemmässä olevalla pelloltamme lähti lentoon noin 30 teertä. Lisäksi löytyy erilaisia haukkoja ja jopa ohikulkenut merikotka, näistäkin voin epäilijöille lähettää kuvia.

Lintujen runsaus maillamme on saanut muiltakin ihmettelyä, meillä kun löytyy lajit kurjesta (toivat viime kesänä poikasensa syömään meidän pellolle) sinisuohaukkaan. Selitys lajirunsauteen löytyy mielestämme siitä että ympäristö täällä on kovin monimuotoinen. On viljelysmaata, luonnonhoitopeltoja, pieniä metsikköjä, suuria metsäkokonaisuuksia, puroja, järviä, lampia, suota ja monimuotoisesti hoidettuja metsiä. Lisäksi tämän kylän alueella ei (onneksi) asu yhtään petovihaajaa, vaikka täältäkin metsästäjiä löytyy. Meidän kylän metsästäjät onneksi keskittyy noihin sorkkaeläimiin ja rusakoihin.

Enkä muuten ole biologian opettaja. Ja jos susien suurimmaksi määräksi asetetaan Suomessa vaivaiset 50, niin meidän mailla KIELLETÄÄN METSÄSTYS KOKONAAN! Tähän saakka on isäntä antanut hyvää hyvyyttään meidän mailla muiden metsästellä.