Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle
Kommentoitu viesti
Köh |
#2394 No tässä Malylle syitä ja summia14.09.2015 08:40Laskin nopeasti mitä eläkkeensaajan asumistuen lakkauttaminen minulle maksaa. Eli saan nyt 1166,38€/kk (kansaneläke+takuueläke -2%verot:739,11€/kk ja 108,85 + eläkkeensaajan asumistuki: 427,27€/kk). Työeläkettä ei ole, eikä tipu. Olen sairastunut nuorena (15v) ja nyt 32-vuotiaana pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä. Eikä alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä/harjoitteluista/työvoimatoimiston kursseista sun muista makseta yhtään työeläkettä, eli sitä on kertynyt varmaan alle 5€/kk. Tällä summalla mitä nyt saan, pärjään mainiosti ilman sosiaalitoimiston kyykytystä. Kissakin löytyy ja syö paremmin kuin minä itse. Nyt minulle jää vuokran jälkeen 606€ ja sillä pärjään todella hyvin (enkä saisikaan sosiaalitoimistosta yhtään mitään jos menisin sinne ruikuttamaan). Uudistuksen jälkeen, jos asumistuesta lähtee reippaat 115€, en edelleenkään ole oikeutettu sosiaalitoimiston apuun koska minulle jää tällöin vuokran jälkeen elämiseen n. 494€. Ja jos tuohon takuueläkeeseen tulee 23€ korotus, tilanteeni on ns. +-0. Eli hallituksen kaavailemat kikkailut eivät oikeastaan ainakaan omaan tilanteeseeni vaikuta kuin muutamalla kympillä. Mutta tarkkana saan olla jatkossakin rahan käytön suhteen. Laskujen eräpäiviä pitänee alkaa siirtämään ja pyytämään lisää maksuaikaa ainakin kotivakuutuksen suhteen. Sanonpa tähän loppuun vielä, että en todellakaan aikonut olla loppuelämääni eläkkeellä, vaan yritän kovasti kuntoutua (siitäkin huolimatta etten hoitoa saa) ja saada opiskelemalla uuden ammatin ja jatkossa pyrin töihin. Sikäli mikäli jos löytyy työnantaja joka ei hämmästele vuosikausien aukkoja CV:ssä. Mikä on kyllä ihan utopistinen kuvitelma. |
Vastaukset
Malyle1 |
#2396 Re: No tässä Malylle syitä ja summia2015-09-14 09:46:22#2394: Köh - No tässä Malylle syitä ja summia Kiitos, juuri tätä ajan takaa kyselemällä. Tilanteesi tarkoittaa sitä, että putoat heikompaan asemaan kuin sosiaalitukien varassa elävä. Sosiaalitukeen kun liittyy myös se, että sinne viedään sähkölasku, kotivakuutusmaksu jos sellainen on, sieltä korvataan myös poliklinikka maksut, lääkärin määräämät lääkkeet, hammashuolto ja silmälasit. Eläkkeiden on tarkoitettu riittävän muihinkin kuluihin kuin perustoimeentulo, niin ei nyt olisi. Lisäksi heikennystä tuo sekin, että sosiaaliluukulla asioidessa ei tilillä saisi olla mitään. Monet eläkeläisistä ovat pienistä eläkkeistä säästäneet pahan päivän varalle sen 1000-2000, joka on jo melkoinen saavutus olemattomista eläkkeistä. Säästöjen katoaminen tarkoittaisi myös sitä, että ei olisi varaa uusia talvikenkiä, takkeja tai vaatteita yleensä. Olen kuullut, että sossusta kehotetaan hankkimaan vaatteet, kengät ym. kirpputoreilta.Ei se niin voi mennä, kun maahanmuuttajille myönnetään pääsääntöisesti harkinnanvaraista kaikkiin hankintoihin, tuon on minulle vahvistanut sosiaalivirkailija, joka kertoi myös, että yleensäkään ei suomalaisille enää myönnetä herkästi harkinnanvaraista, niitä myönnetään vain maahanmuuttajille.
Kiitos vastauksestasi |
Vieras |
#2397 Re: No tässä Malylle syitä ja summia2015-09-14 09:57:01#2394: Köh - No tässä Malylle syitä ja summia
Sinulle jää leikkauksen jälkeen saman verran kuin minulle nyt eli asiasi ovat vielä kohtuullisesti. Minua odottaa n.350 euron käyttöraha vuokran jälkeen. |
Malyle1 |
#2401 Re: No tässä Malylle syitä ja summia2015-09-14 12:14:44#2394: Köh - No tässä Malylle syitä ja summia Olen nyt istunut koneella 4 tuntia etsimässä uusia perusteluja Perustuslakivaliokuntaa varten. Finlexin sivuilla on paljon lakeja, mutta vanhempia joita olisin kaivannut sieltä ei löydy. Esimerkiksi eläkkeensaajien oma asumistuki on tullut käsittääkseni voimaan 1972, mutta niin vanhoja lakeja ei enää netistä löydy, joten en voi tarkistaa silloisia perusteluja, mutta löysin kuitenkin yhden lain kohdan, jossa viitataan nimenomaan perustuslakiin ja perustuloon kas tässä tuo kohta: Perustuslain 19 §:n 2 momentti viittaa perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella. Pykälän 2 momentin tarkoittama perustoimeentulo turvataan jokaiselle mainitussa kuudessa elämäntilanteessa olevalle ilman tarveharkintaa, ja se on tasoltaan enemmän kuin 1 momentin tarkoittama välttämätön toimeentuloturva. Tulkinnasta seuraa, että mainituissa elämäntilanteissa ei pitäisi syntyä ainakaan pysyvää tarvetta turvautua toimeentulotukeen. Kunhan saan kokoon 4 sivuisesta aineistoistani sopivat koottua järjelliseen muotoon, voin lähettää uuden selvityspyynnön perustuslakivaliokunnalle. Perustuslakivaliokunta ei tietenkään voi tässä vaiheessa ottaa kantaa mihinkään, ennenkuin hallitus antaa lakiesityksen leikkauksista, mutta on hyvä, että heillä on jo tiedossa faktat joihin myös kansalaisina vetoamme. Perustuslain vastaisesti leikkaukset tarkoittaisivat pieneläkeläisten pysyvää tarvetta toimeentulotukeen, joten päätös on selkeästi myös perustuslain vastainen ja se koskee sekä indeksileikkauksia että eläkeläisten asumistukea. Toivoisin, että kun lähetätte kansanedustajille ja ministereille postia liittäisitte tuon perustuslain tulkinnan myös heille. Kyseinen teksti löytyy myös Lakialoitteesta He 108/2010, joten se on valtiovallan omaa tekstiä. Työtä siis riittää ennenkuin saa mahdollisimman monille tahoille lähetettyä perusteluita ja vaatimuksia asian hoitamisen suhteen, toivon täälläkin jokaisen kynnelle kykenevän laativan omia viestejään niin eri puolueiden kansanedustajille kuin sosiaali- ja terveysministerille. Muistaakseni hyvä ohjelma MOT palaisi taas ruutuun, en vain muista milloin, heille haluaisin antaa juttuvinkin ay-johtajien istumisesta työeläkeyhtiöiden hallituksissa nostamassa hallituspalkkioita ja lisäeläkkeitä ilman, että he ajavat eläkeläisten asioita. Mielestäni epäkohta, joka on ilmeinen tulisi tuoda julkisuuteen ja saada asiasta keskustelua aikaan. Työeläkeyhtiöiden hallituksissa tulisi istua eläkeläisten edustajia, joita siellä ei nyt ole yhtään. |
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
26662 Luotu: 27.09.2024
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1443 Luotu: 25.10.2024
Ikäihmisten palveluiden säilyttäminen Askolassa.
528 Luotu: 27.10.2024
Pohjanmaan hyvinvointialueen säästösuunnitelma koskien Kaskista peruttava /Sparplan för Österbottens välfärdsområde gällande Kaskö bör återtas
415 Luotu: 27.10.2024
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
786 Luotu: 08.10.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
1730 Luotu: 07.10.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28184 Luotu: 08.10.2024
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
371 Luotu: 15.10.2024
Tikkurilan Lukioon takaisin HSL-aikataulunäyttö
105 Luotu: 28.10.2024
Vetoomus 280 hehtaarin aurinkovoimalan rakentamissuunnitelman perumiseksi maaseutualueellamme
264 Luotu: 21.10.2024
Uusi Päivän jäänti Yle Areenaan
5003 Luotu: 30.06.2024
Vaadimme Haminan päättäjiä perumaan kaupungin veronmaksajille vahingollisen sähkö- ja lämpöverkon kaupan
602 Luotu: 15.10.2024
Vetoomus Markus Kuotesahon autovanhusten säilyttämisen puolesta
340 Luotu: 16.08.2024
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
2950 Luotu: 13.01.2023
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
6719 Luotu: 27.09.2024
Adressi: Ikäihmisille on turvattava riittävät asumisen ja hoivan palvelut koko Etelä-Karjalassa
437 Luotu: 26.09.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14809 Luotu: 15.07.2023
Pelastetaan Silvolanmetsä (Smedsinmetsä) Ylästössä!
3734 Luotu: 24.03.2021
Vetoomus kirjanvaihtopisteiden ja poistokirjatapahtumien tuomisesta Kotkan kirjastoihin
54 Luotu: 22.10.2024
Vetoomus seremonialistin tai vihkijän virallistamisesta ilman uskonnollista yhteisöä
111 Luotu: 18.10.2024