Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle.
Kommentoitu viesti
Marko Koskinen Kerava |
#150 Ongelma järjestelmässä, ei ihmisissä04.03.2015 20:18Mulla on tosi kahtiajakoset tuntemukset tän aisan suhteen. Joo, tottakai pitää lopettaa kiusaaminen, mutta kun syy ei ole ihmisissä vaan järjestelmässä. Jos halutaan että kiusaaminen loppuu, niin koulujärjestelmään täytyy tehdä perinpohjainen remontti. Kouluista täytyisi tehdä avoimia oppimiskeskuksia, lopettaa vertaileminen ja ulkoinen arviointi, antaa jokaisen valita oma oppimisympäristönsä ja kaverinsa. Tällaisessa ympäristössä ei kenenkään enää tarvitse kiusata, kun jokaiselle riittää riittävästi mielekästä tekemistä... Kiusaaminen on suora seuraus järjenvastaisesta, pakkoon perustuvasta ympäristöstä, jossa lähes kaikki ihmisen luonnolliset impulssit pyritään tukahduttamaan. Kiusaaminen on yksi tapa osoittaa omaa turhautumista ja toimia niin kuin systeemi opettaa, eli järjettömästi... |
Vastaukset
monta tapaa seurannut |
#307 Re: Ongelma järjestelmässä, ei ihmisissä2015-03-31 10:56:22#150: Marko Koskinen - Ongelma järjestelmässä, ei ihmisissä Olen paljolti samaa mieltä. Jos kiellot tehoaisivat, ne olisivat sen jo tehneet. se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö asioille voisi tehdä mitään. Jatkuvasti valitetaan, että työrauhan säilyttämiseen kuluu koulussa suuri osa ajasta. Kenen ajasta? Kenen työrauhasta? Mielekästä tekemistä ja monipuolisista taidoista arvostusta saavat lapset keksivät mitä ilmeisimmin paljon vähemmän mitään typerää. Opetettavat asiat ovat kertauksineen toisinaan lapsille jopa niin helppoja, että saavat olla todella kekseliäitä viihdyttääkseen itseään tunnilla, joten opinnoissa hyvin menestynyt voi päätyä kiusaajaksi aivan samasta syystä, kuin se, jolle opetustapa on vaikea. Jos päivästä toiseen, vuodesta toiseen kokee tuntikaupalla syystä tai toisesta turhautumista ja ainoa tavoite on olla hiljaa, tai "aktiivinen" opettajan vaatimalla tavalla, on se aikuisten taholta vahva viesti siitä, että tasapäisyys on tärkeintä ja eroavaisuudet, olivatpa millaisia tahansa tai sitä ylipäätään oikeasti tai eivät, ovat pahasta. Aikuisten olisi ihan ensimmäisenä opittava kunnioittamaan jokaista lasta omana itsenään. Sen sijaan edelleen lapset kuulevat siitä, että pitää olla REIPAS ja PUOLUSTAA ITSEÄÄN. Huom! Itseään!? Jos esim. ujouteen aikuiset suhtautuvat luontevasti ja ymmärtävästi, lapset ottavat aikuisista mallia. Lapset ovat myös huomionkipeitä, joten aikuisten kannattaa erityisesti pitää huoli siitä, että heillä on mahdollisuus saada huomiota mukavia asioita tekemällä. Jos kukaan ei hyökkää, tai jonkun muun puolustamista pidetään yhtä hyvänä ja tärkeänä kuin itsensä puolustamista, on kaikilla tapa selviytyä hyvillä mielin. Jos aikuinen luokassa puuttuu suurimmalta osin vain kaikkeen kielteiseen, myös lapset oppivat kaivelemaan vikoja toisistaan. Oman kokemukseni mukaan luokissa, joissa opettaja huomaa oppilaitaan hyvillä ja kannustavilla kommenteilla ja "hiljaa" -komentamisen sijaan muokkaa opetustapaansa lapsia kiinnostavaksi tai antaa tarpeellisen tauon, on paljon parempi ja hyväksyvämpi ilmapiiri myös lasten keskuudessa. Asenne tarttuu. Opettajatkin usein leimaavat eri luokkia hyviksi, huonoiksi, levottomiksi tai rauhallisiksi. Ihan saattumoisinko tiettyjen luokkien vanhemmat ovat huonompia kasvattajia? Tuskin. Kyllä syyt löytyvät siitä millaisilla keinoilla ja tekemisillä lapset RYHMÄNÄ opetetaan toimimaan. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101479 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2704 Luotu: 01.12.2024
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1807 Luotu: 12.12.2024
Säilytetään Kokkola-lisä!
1246 Luotu: 03.12.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
778 Luotu: 30.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15795 Luotu: 15.07.2023
Forssan sairaalan palvelut turvattava
3995 Luotu: 21.11.2024
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
588 Luotu: 13.12.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
506 Luotu: 13.12.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
622 Luotu: 24.11.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
6006 Luotu: 02.11.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15858 Luotu: 20.10.2022
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
370 Luotu: 18.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
363 Luotu: 13.12.2024
Säilyttäkää Bölen luonnonmetsä Kotimetsä 2 -alueella - Bevara Böles naturskog på Hemskog 2-området
354 Luotu: 01.12.2024
Lämmöt päälle Nälkälinnanmäen vanhaan kirjastoon!
333 Luotu: 02.12.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
317 Luotu: 10.12.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
3268 Luotu: 07.10.2024
Maksamaan saariston tiet kuntoon!
292 Luotu: 30.11.2024
Rajamäen koulun 6. luokkien hallinnollisuus alakouluun
289 Luotu: 06.12.2024