Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33114 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 16:49

#33111: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Päinvastoin: Jeesuksen puheita on mahdoton jäljittää, koska Paavalin kirjoittaessa niitä ei ollut edes olemassa.

Satunnaiset yhdenmukaisuudet eivät selitä mitään, kun niitä vastaan on lukematon määrä tilanteita, joissa niitä ei oltu käytetty hyväksi, vaikka sauma olisi ollut. 2. korinttolaiskirjeessä on jo viittauksia "historialliseen Jeesukseen", mutta se onkin ajoitettu paljon myöhemmäksi eikä siis oikeasti Paavalin kirjoittamaksi. Ja kuten totesin "Herran sana" oli Paavalille häntä puhutellut viesti joko omasta päästä tai sitten vanhoista kirjoituksista inspiraation saaneena. Hän ei KERTAAKAAN viittaa mihinkään tapahtumakontekstiin, jossa näitä oppeja olisi jaellut Jeesus Nasaretilainen: vuorisaarna, synagooga, .... On ilman muuta selvää, että Paavali ei tuntenut evankeliumitekstiä edes sen vanhimmassa Q-tekstiksi nimetyssä muodossa.

Vastaukset


Vieras

#33140 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-30 19:53:32

#33114: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

 

1 Kor kuuluu niihin niihin kirjeisiin,  joita tutkijat yksimielisesti pitävät autenttisina.

Jos liitetään vielä luetteloon kokonaiskuvan synnyttämiseksi:

1 Korinttolaiskirje:

Suorat lainaukset:       (edellisessä  viestissä tarkemmin)

1.  1 Kor 6:  Opetus avioerosta

2.  1 Kor 9:  Evankeliumin julistajan palkka

3.  1 Kor 11: Jeesuksen sanat viimeisellä aterialla
Tässä Paavali  suoraan sanoo välittävänsä perimätietoa.  Tehän tunnette!
Lainaa Jeesuksen sanoja leivästä ja viinistä:

23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

.



Roomalaiskirje:

1.  Room 12:14- 20  
(Jeesuksen puhe  Vuorisaarnassa:"

Jeesus:               Siunatkaa niitä,  jotka teitä kiroavat,  rukoilkaa niiden puolesta,  jotka teitä panettelevat.
Pli                        Siunatkaa niitä,  jotka teitä kiroavat,  rukoilkaa niiden puolesta,  jotka parjaavat teitä.

2.  Lisäksi Paavalin sanat: Älkää maksako kenellekkään pahaa pahalla,  vaan pyrkikää siihen...
On aivan vuorisaarnan puhetta.

3.  Room 13 1- ..
Pli                          "Antakaa jokaiselle se,  mikä hänelle kuuluu,  kenelle vero, sille vero,
kenelle tulli,  sille tulli,  kenelle pelko,  sille pelko                                                                 

Jeesus                  " Antakaa keisarille,  mikä keisarin on!

...

1 Tessalonikalaiskirje:

1 Tess 5:1-2
vertauskuva " kuin varas yöllä" - Jeesuksen yllättävä paluu.
Jeesus:                 " Jos talon isäntä tietäisi,  millä hetkellä varas tulee."
Pli                  "kuin varas yöllä"

1 Tess 5:5-7

Jeesus:          "Vertaus palvelijoista Luuk 12: 36 - 38
Pli                  Käyttää yhteisen sisällön lisäksi  samoja poikkeuksellisia kreikan verbejä kuin Luukas:
"Katheudo" - nukkua
"Gregoreo"  - valvoa




Nämä muutamana esimerkkeinä sanallisista yhtäläisyyksistä. ,

Näiden lisäksi laaja aineisto muita kohtia,  joiden taustana Jeesuksen sanat.
Aineiston laajuus,  joka koostuu varvemmista ja  epä varvemmista yhtäläisyyksistä, on niin suuri, ettei voida                     ajatella Paavalin olleen tietämätön saati välinpitämätön Jeesuksen puheista.
Mustakallio Antti