Finnjet Suomen valtion omistukseen
Kommentoitu viesti
Jukka Lyly Helsinki |
#4 GTS Finnjet27.05.2008 17:12Olen viime viikot ja kuukaudet seurannut erittäin huolestuneena Suomalaisen laivanrakennustekniikan mestariteoksen, GTS Finnjetin kohtaloa. Viime viikon torstain 22.5.2008 Helsingin Sanomissa oli Vuorineuvos Martin Saarikankaan oma näkemys siitä, miten tämä Itämeren Kaunotar pystyttäisiin pelastamaan lopulliselta kuolemantuomiolta. Eilisen Hesarissa oli taas uutinen, jonka luettuani koko maailma meinasi romahtaa: Finnjet aloitti viimeisen matkansa. Tänä aamuna, tiistaina 27.5.2008 Maikkarin aamu-uutiset kertoivat hieman parempia uutisia: Finnjetin matka kohti Mumbaita pysäytettiin toistaiseksi, alus seisoo Jeddan edustalla. Eräs Turkulainen liikemiesryhmä Johnny Sidin johdolla käy neuvotteluita Finnjetin ostamiseksi ja pelastamiseksi. Se, että sijoitetaanko tämä LAIVOJEN LAIVA Espooseen vai Turkuun, on loppujen lopuksi aivan sama. Pääasia kuitenkin, että Itämeren Kaunotar palaa takaisin synnyinmaahansa. Toivoisin, että, kansanedustaja Soini, Vuorineuvos Saarikangas, kaupunginvaltuutettu Kurt Byman, Eero Akaan-Penttilä jatkaisivat yhteistyötä tämän Turkulaisen liikemiesryhmän kanssa. Finnjet kuuluu Suomeen ja tänne se on saatava. Nimeni on Jukka Lyly, täytän loppukesällä 27-vuotta. Tällä hetkellä työskentelen Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Minulle, henkilökohtaisesti tämä laivojen mestariteos Finnjet merkitsee paljon. Ensimmäisen ulkomaanmatkani Saksaan tein Finnjetillä vanhempieni kanssa syksyllä 1981 ollessani vain kolmen kuukauden ikäinen. Tämän jälkeen olen käynyt Saksassa liki 70 kertaa, joista n. puolet Finnjetillä. 1980-luvulla teimme vanhempieni kanssa parhaimpina vuosina 10 matkaa yhden vuoden aikana. Vuodet 1998-2000 työskentelin Finnjetillä laivasiivoojana. GTS Finnjet edusti jo valmistuessaan 1977 laivateknologian uusinta uutta: Laiva suunniteltiin alunperin Helsingin ja Trawemunden väliseen liikenteeseen, siten että se kulkee yhteen suuntaan 22 tunnissa. Finnjet oli jo valmistuessaan LEGENDA. Finnjettiä oli suunnittelemassa vuodesta 1974 alkaen sen ensimmäinen kapteeni Carl Sviberg, jolla oli insinöörin koulutus. Yksi pelastushankkeen puuhamiehistä, Martin Saarikangas toimi taas laivalla konemestarina. Finnjetin huimaa suosiota nostatti sen päätä huimaava, 30,5 solmun nopeus. Finnjet oli ainoa matkustaja-autolautta maailmassa, jossa oli Pratt & Whitneyn asentama kaasuturbiini-koneisto, eli kaksi DC-8 moottoria. 1980-luvulla tapahtunut öljykriisi aiheutti raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan rajun nousun, jonka seurauksena Finnjetillä ei ollut enää taloudellista ajaa kaasuturbiineilla. Alukseen asennettiin Wärtsilän Diesel-koneet, jotka takasivat tasaisen 18 solmun nopeuden. En muista Finnjetin historiasta aivan kaikkea, mutta muistaakseni vuonna 1986 tai 1988 Finnjetin alkuperäisvarustamo Finnlines/Effoa ajautui konkurssiin. Finnjet joutui ensimmäisen kerran myyntilistalle. Laivan osti onneksi Silja Line, ja suosittu Finnjet jatkoi omalla reitillään. Finnjet oli suosionsa huipulla 1980-1990 lukujen taitteessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen Eurooppa vapautui, ja oma suosikkimaani Saksa vaurastui nopeasti ja kasvoi suosituksi matkailumaaksi. Finnjetin matkustajat koostuivat suurelta osin Suomalaisista, Saksalaisista ja Hollantilaisista karavaanareista, moottoripyöräilijöistä ja rekkakuskeista. Maanteiden ritareille, eli rekkakuskeille oli tärkeä päästä Finnjetillä nopeasti Saksaan ja sitä kautta nopeita autobaanoja pitkin muualle Eurooppaan. Ja karavaanareita riitti molempiin suuntiin. Saksalaiset ja Hollantilaiset matkustivat Finnjetillä Suomeen ihailemaan pääkaupunkiamme ja Lappia, ja sen yötöntä yötä. 1990-luvulle tultaessa Finnjetin komentosillalla vaihtui valta. Ensimmäiset kapteenit Carl Sviberg ja Olli Saikko jäivät eläkkeelle. Finnjetin uudeksi Kapteeniksi valittiin todellinen merikarhu, monet maailman meret ja myrskyt läpikäynyt Magnus Slotte. Itse muistan hänet koko 1990-luvulta. Muistan vuodelta 1995 erään pariskunnan, jonka tapasin Commodore-osaston Stardust-ravintolassa 9-kannella. He olivat tulleet Australiasta saakka ihailemaan omasta mielestään Itämeren kauneinta laivaa, ja sen käsittämätöntä vauhtia. En väitä, että Finnjet olisi mikään loistoristeilijä, vaan se oli ja on aito matkustaja-alus, jossa on aidon laivan tuntua. Finnjet on osallistunut myös hengenpelastukseen. Jos lentoliikenteen musta vuosi oli 2001, niin laivaliikenteessä se oli 1994. Virolainen autolautta Estonia upposi 28.syyskuuta raivoavalla Itämerellä vieden meren pohjaan n. 800 ihmistä. Estonian uppoaminen oli rauhan ajan pahin onnettomuus Suomen lähivesillä. Estoniaan pelastustöihin osallistuivat lähes kaikki lähistöllä seilanneet laivat. Myös Kapteeni Magnus Slotten ohjaama Finnjet kääntyi Saarenmaan kohdalla takaisin kohti uppoamispaikkaa. Itse menin Finnjetille laivasiivoojaksi tasan 10 vuotta sitten. Jo tuolloin Finnjetin ympärille oli kerääntynyt tummia pilviä: Laiva seilasi edelleen Trawemundeen, mutta Tallinnan kautta. Samana vuonna varustamo Silja Line teki omasta mielestäni erittäin huonon ratkaisun: Finnjet siirrettiin pois Saksan ympärivuotisesta liikenteestä Tallinnan juopporeitille. Tallinnan reitillä joutuivat koetukselle sekä laiva, että miehistö. Kesä 1999 oli Finnjetin viimeinen Trawemunden reitillä. Talvikauden Finnjet kuljetti spurguja Tallinnaan ja takaisin. Kesällä 2000 laiva siirrettiin uudelle reitille, Helsingistä Rostockiin ja sekin Tallinnan kautta. 2000-luvun alkupuoli oli jo lopun alkua: 2004 Silja Line teki mielestäni anteeksiantamattoman virheen: Itämeren suosituin laiva ulosliputettiin ja siirrettiin reitille Pietari-Tal-Rostock ja mitäs tapahtuu seuraavana vuonna? Finnjet lähti asuntolaivaksi kohti Baton Rougea, Yhdysvaltoihin. Ja vuodesta 2006 lähtien laiva lojui toimettomana Bahaman Freeportissa... Tilanne tiistaina 27.5.2008: Itämerellä maailmanmaineeseen päässyt GTS Finnjet odottaa Jeddan edustalla lopullista tuomiota. Finnjet ei ole vielä Intiassa, mutta jos laiva aiotaan pelastaa takaisin synnyinmaahansa, nyt ei ole aikaa miettiä vaan pitää toimia nopeasti. Arvoisat Finnjetin pelastajat, Vuorineuvos Saarikangas, kansanedustaja Soini ja liikemies Lid ja hengessä mukana olijat: Palauttakaa tämä Itämeren Kaunotar takaisin synnyinmaahansa. Itse olisin halukas liittymään Teidän pelastusorganisaatioon, jos se vain on mahdollista. Aurinkoista kesän jatkoa! Helsingissä 27.toukokuuta 2008 Jukka Lyly jukkalyly@hotmail.com |
Vastaukset
Vieras |
#11 Re: GTS Finnjet2011-02-24 11:19:59 |
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Suuri kulttuuriadressi Maamme hallituksen lyhytnäköiset ja suhteettomat leikkaukset uhkaavat perusoikeuksiamme, oikeuttamme kulttuuriin ja hyvinvointiin. Taide ja kulttuuri ovat eri muodoissaan läsnä kaikkialla. Kulttuuria ovat esitykset, kirjastot, museot, näyttelyt ja konsertit, tv-sarjat ja elokuvat, kirjat, tanssi ja laulu. Taiteilijat ovat luoneet myös talomme, huonekalumme, vaatteemme ja muotoilleet arjen esineet tai kulkuvälineet. Taide ja kulttuuri ovat niin monin eri tavoin mukana elä...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Raamattu- ja Israel-marssi ja Israel-päivä Sapattina 9.11.2024! https://youtu.be/YlQVFXK1C8g?si=0ryrE1RRDpoK7n8J ISRAEL-PÄIVÄ JYVÄSKYLÄSSÄ SAPATTINA 9.11.2024! JEESUS: SILLÄ PELASTUS ON JUUTALAISISTA! JOHANNES 4:22 Raamattu- ja Israel-marssi klo 11-12 Kompassi Kauppakatu 33 Suomen ja Israelin liput mukaan! Sepänkeskus Kyllikinkatu 1 klo 12-16 Kahvit Puheet: Ilkka Vakkuri, toiminnanjohtaja Israelin Ystävät ry Jouko Piho, eläkkeellä oleva luokanopettaja, kirjailija ja kustantaja Ari Rusila...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla! Apua tarvitaan kiireellisesti Linnanvirrassa talvehtiville sorsille ja joutsenille poikasineen. Kaupunkilaisten huoli on suuri. Kaupunkilaiset ovat alkaneet ruokkia nälkään nääntyviä lintuja ja tästä Kajaanin kaupunki on tehnyt rikosilmoituksen. Linnanvirrassa talvehtii muuttoviettinsä kadottaneita tai muuten muuttoon kykenemättömiä sorsia. Talvehtimaan on nyt saapunut myös Kajaanin Linnanvirrassa jo neljä talvea talvehtinut joutsenpari...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kanta-Hämeen alueella toimiva hyvinvointialue OmaHäme on kaavaillut Forssan sairaalan vuodeosastojen sekä poliklinikoiden sulkuja, sekä siirtoa Hämeenlinnan Assi-sairaalaan. Me vaadimme Forssan sairaalan palveluiden pysymistä nykyisellä tasolla. Forssan sairaala palvelee Lounais-Hämeen alueella noin 50 000 asukasta. Se on mahdollistanut usealle seutukuntalaiselle palvelut lähialueella. Sen lisäksi Forssan sairaala toimii työllistäjänä Forssan seudulla. Palveluiden siirtäminen Hämeenlinna...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Hei! Turun kaupunki valmistelee kaavamuutoshanketta, jossa osia nyt virkistyskäyttöön kaavoitetusta alueesta muutettaisiin kerrostalojen rakennusalueeksi. Hanke etenee nimellä Katariinanlaakson asuntomessualueen täydennysrakentamista koskeva asemakaavamuutos (Jagellonicankatu 3 ja 4). Kyseinen alue on poikkeuksellisen arvokas niin luonnon, historian kuin kaupunkikuvan kannalta, ja kaavamuutoksen toteuttaminen aiheuttaisi merkittävää haittaa näille arvoille. Arvokas ympäristö tuhottaisiin peruut...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto on säilytettävä Vähässäkyrössä Taustaa Pohjanmaan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvioon sisältyy ehdotus, jonka mukaan Vähänkyrön hyvinvointiaseman lääkärin ja hoitajan vastaanotto siirrettäisiin Laihialle ja asukkaat voisivat jatkossa valita, asioivatko he Laihialla vai Vaasan keskustassa. Perustelut Vähänkyrön hyvinvointiaseman tilat ovat uudet, sisäilmaltan hyvät ja hyvinvarustellut. Julkista liikennettä Laihian 40 vuotta sitten rakennetulle hyvinvointi...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta. Kiitos jokaiselle tämän adressin allekirjoittaneelle. Adressi ja allekirjoituksenne on tänään 3.12.2024 viety Israelin suurlähetystöön. Jumala siunatkoon teitä jokaista kuin myös Israelia ja Suomea. Jaana Koivunen...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Allekirjoita Suomen hallitukselle osoitettu vaatimus lopettaa perusteeton ja kohtuuton Israelin tuomitseminen YK:n yleiskokouksessa ja YK:n alajärjestöissä, sekä pidättäytymään Palestiinan valtion tunnustamisesta, mikäli tietyt ehdot eivät täyty. Adressin taustalla on 20 Israel-järjestön muodostama Israel-ystävyystoimikunta. UN Watch -järjestön mukaan (https://unwatch.org/database/) Israel on 2015-2024 saanut osakseen 69 % YK:n yleiskokouksen tuomitsevista päätöslauselmista. Suomi on äänestänyt...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Me allekirjoittaneet vastustamme Kaarinan kaupungin suunnitelmaa lakkauttaa musiikkiluokkatoiminta ja korvata se suppeammalla valinnaisainetarjonnalla. Vaadimme, että lähes 40 vuotta jatkunut musiikkiluokkatoiminta säilytetään nykyisessä laajuudessaan Valkeavuoren koulussa. Miksi musiikkiluokat tulee säilyttää: Musiikkiluokat ovat olleet keskeinen osa Kaarinan koulutus- ja kulttuuritarjontaa vuodesta 1986. Niiden lakkauttaminen tuhoaisi vuosikymmenien aikana rakennetun osaamisen ja toimintamall...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Mainosta adressia "Finnjet Suomen valtion omistukseen" tässä luettelossaSotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Estetään yhdessä sota veteraanien häpäisy ja seistään heidän kanssaan itsenäisen Suomen tukena. Ota kantaa ja äänestä Presidentti Stubbin päätöstä vastaan. Jos olet saanut kutsun linnan juhliin, kannustamme myös sinua allekirjoittamaan ja menemään askelen edelle kieltäytymällä kutsusta. Haluamme osoittaa kunnioitusta sotiemme veteraaneille ja heidän uhrauksilleen, koko itsenäisen Suomen kansalle. Allekirjoita vetoomus, joka vaatii palauttamaan veteraanit Suomen itsenäisyyspäivän juhliin 6.12.202...
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101483 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2709 Luotu: 01.12.2024
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1808 Luotu: 12.12.2024
Säilytetään Kokkola-lisä!
1246 Luotu: 03.12.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
778 Luotu: 30.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15801 Luotu: 15.07.2023
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
588 Luotu: 13.12.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
3995 Luotu: 21.11.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
507 Luotu: 13.12.2024
Wanhojentanssit Mikkelin jäähalille
449 Luotu: 27.12.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
6006 Luotu: 02.11.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
377 Luotu: 13.12.2024
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
370 Luotu: 18.12.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15859 Luotu: 20.10.2022
Säilyttäkää Bölen luonnonmetsä Kotimetsä 2 -alueella - Bevara Böles naturskog på Hemskog 2-området
354 Luotu: 01.12.2024
Lämmöt päälle Nälkälinnanmäen vanhaan kirjastoon!
333 Luotu: 02.12.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
623 Luotu: 24.11.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
317 Luotu: 10.12.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
3268 Luotu: 07.10.2024
Maksamaan saariston tiet kuntoon!
292 Luotu: 30.11.2024
Adressit.com
Tarjoamme ilmaisen sivutilan nettiadresseille. Käyttäjiemme luomiin adresseihin viitataan päivittäin tiedotusvälineissä, joten nettiadressi on tehokas väline, kun haluat saada asiallesi suuren yleisön ja päättäjien huomion.