Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#26456 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poimintoja kohdasta oppi

29.12.2013 14:06

#26454: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poimintoja kohdasta oppi

 

Lähtisin ensin lopusta:  ei siinä mun käsittääkseni voi oikein hurmoksellisuudesta puhua,  kun joku tipahtaa silmien edessä maahan ja kuolee valehdeltuaan julkisesti,  ja kohta toinen.    Olihan siinä kyse puhtaasti tapahtumista,  jotka tapahtuivat ihmisistä täysin riippumatta.   Ja juuri pelko on osoituksena siitä,  että ihmistä suuremmat voimat olivat tulleet ilmi.  Samoin  kun Jeesus ajoi henget sikalaumaan,  ihmiset pyysivät että tämä poistuisi siitä paikasta.

Jossakin kohden aivan ensimmäisten apostolien kirjoituksissa mainitaankin:  Pyhä Henki ... ja me olemme päättäneet.  Yleensä nämä tilanteet tapahtuivat paastoten ja rukoillen.    Myös he tietoisesti luopuivat omasta määräysvallastaan ja antoivat kaiken vallan Jumalan Hengelle.   Apostolien armolahjat olivat voimakkaat ja sanoma yksiselitteinen.  Voimatekoja tapahtui,  niin että hikiliinojakin vietiin apostolien (Pietarin) yltä sairaiden päälle ja he parantuivat. 

Ainakin itse koen,  että näitä ei oikein voi muutenkaan asettaa samalle viivalle ainakaan kaiken  nykyajan karismaattisen liikehdinnän kanssa. Jollakin tavalla asian vakavuus oli toista luokkaa kun itse Jeesuksen inhimillinen elämä oli vielä aivan lähellä historiassa ja yhteys häneen oli väljähtymätön.


Vastaukset


Vieras

#26457 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poimintoja kohdasta oppi

2013-12-29 14:18:12

#26456: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poimintoja kohdasta oppi

"Lähtisin ensi lopusta:  ei siinä mun käsittääkseni voi oikein hurmoksellisuudesta puhua,  kun joku tipahtaa silmien edessä maahan ja kuolee valehdeltuaan julkisesti,  ja kohta toinen. Miten ihmiset tähän millään tavalla edes vaikuttivat? "

Woodoon perusasioita on, että noidan voimakkain kirous aiheuttaa sen, että kirouksen kohde kuolee pian sydänkohtausta muistuttavalla tavalla. Uskot varmaan siis Woodoohon....?

"Jossakin kohden aivan ensimmäisten apostolien kirjoituksissa mainitaankin:  Pyhä Henki ... ja me olemme päättäneet.  Yleensä nämä tilanteet tapahtuivat paastoten ja rukoillen. "

Jossain kohden kyllä, jossain kohden ei. Jossain kohden Paavali nimittäin nimenomaan painottaa, että tämä on hänen omaa päättelyään.

Toisaalta shamaani ottaa pikku tujauksen kärpässienilientä ja käväisee henkien kanssa jutskaamassa. Varmaan olet tämän perusteella valmis sisällyttämään myös Lapin noidan kertomukset Raamattuun....?

"Ainakin itse koen,  että näitä ei oikein voi muutenkaan asettaa samalle viivalle ainakaan kaiken  nykyajan karismaattisen liikehdinnän kanssa. Jollakin tavalla asian vakavuus oli toista luokkaa kun itse Jeesuksen inhimillinen elämä oli vielä aivan lähellä historiassa ja yhteys häneen oli väljähtymätön."

Niin, sinä koet, sehän onkin tässä murskaavan vakuuttava argumentti.... Ilmiö on täsmälleen sama silloin ja nyt niin kristillisissä karismaattisissa liikkeissä kuin muissakin shamanistisissa uskonnoissa.