Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#26011 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

15.12.2013 13:56

#26010: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

Katsoin kyllä. Sen sijaan pointtini ilmeisesti meni kohdallasi ohi...

Siihen, että todetaan ihmisen olevan avaruuspölyä, ei tarvita Raamatun vahvistusta, aineen synnyn historia on sen verran hyvin dokumentoitu. Se, että Raamatussa mainitaan maan tomu on tässä sattuma, josta Valtaoja sananvalinnassaan oli toki tietoinen. Ja se Raamatun maan tomu taas on helppo hahmottaa, ovathan muinaiset ihmiset nähneet kuolleen ihmisen kehon hajoavan "maan tomuksi".

Vastaukset

Vieras

#26012 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

2013-12-15 14:04:07

#26011: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

Ilmeisesti sinulta meni ohi sellainen asia, että kyseessä on mykkäfilmi.

Vieras

#26032 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

2013-12-15 22:34:18

#26011: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

Tomu - käsite on aikas upea,  enemmän symbolisena Raamatussa käytetty kuin konkreettisena.

Välittömästi löytyy ainakin seuraavat merkitykset:

Lupauksiin liittyen paljouden vertauskuva, ...  paljoksi kuin maan tomun.                        ( Aabraham)

Jumalan ja ihmisen väliseen huikeaan eroavaisuuteen kaikissa merkityksissään. .. (rohkenin puhua,  (Jla:lle)  vaikka olen tomu ja tuhka. ( Aabraham)

Ihmisen katoavaisuuden alaisuutta:
Ps.30:  "Mitä etua on minun verestäni, jos minä hautaan vaivun?                                                  
Ylistääkö    t o m u sinua, julistaako se sinun uskollisuuttasi?

Saarn. 12:7     Ja   t o m u palajaa maahan,   niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

Katumuksen/vangittuna olemisen  tilaa:  Jes. 52:2     Pudista päältäsi    t o m u,   nouse istuimellesi, Jerusalem; irroita kahleet kaulastasi, sinä vangittu tytär Siion.

Erikoisin käyttäjä sanalle on Jeesus.  Aviorikoksesta kiinniotetun naisen syyttäjille  Jeesus   k i r j o i t t a a   t  o m u u n.

Ja saattaa viitata kohtaan, " heidän nimensä ovat tomuun kirjoitetut."   (Katoavaisuus/tuomio)