Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #26032 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

15.12.2013 22:34

#26011: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Olemme enemmän kuin tomua."

Tomu - käsite on aikas upea,  enemmän symbolisena Raamatussa käytetty kuin konkreettisena.

Välittömästi löytyy ainakin seuraavat merkitykset:

Lupauksiin liittyen paljouden vertauskuva, ...  paljoksi kuin maan tomun.                        ( Aabraham)

Jumalan ja ihmisen väliseen huikeaan eroavaisuuteen kaikissa merkityksissään. .. (rohkenin puhua,  (Jla:lle)  vaikka olen tomu ja tuhka. ( Aabraham)

Ihmisen katoavaisuuden alaisuutta:
Ps.30:  "Mitä etua on minun verestäni, jos minä hautaan vaivun?                                                  
Ylistääkö    t o m u sinua, julistaako se sinun uskollisuuttasi?

Saarn. 12:7     Ja   t o m u palajaa maahan,   niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

Katumuksen/vangittuna olemisen  tilaa:  Jes. 52:2     Pudista päältäsi    t o m u,   nouse istuimellesi, Jerusalem; irroita kahleet kaulastasi, sinä vangittu tytär Siion.

Erikoisin käyttäjä sanalle on Jeesus.  Aviorikoksesta kiinniotetun naisen syyttäjille  Jeesus   k i r j o i t t a a   t  o m u u n.

Ja saattaa viitata kohtaan, " heidän nimensä ovat tomuun kirjoitetut."   (Katoavaisuus/tuomio)