Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Kommentoitu viesti
Vieras |
#24155 Re: Ajatuksia opetus- ja tiedotusjärjestelmästä05.11.2013 18:22#24127: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Niistä kauhistuttavista seurauksista "Koko opetus- ja tiedotusjärjestelmä on muuten suuri identiteetinmuokkauskoneisto, sillä se opettaa meitä ajattelemaan ja hahmottamaan olevaisuutta tietyllä tavalla." "Tämäkin osa salaliittoteoriaa on suora lainaus Yhdysvaltain teekutsuliikkeen teeseistä. Kohta Vara-Ahvio vaatii helpotuksia kotikoulun järjestämiseen. USA:n kristillisen oikeiston lapset käyvät koulunsa usein jomman kumman vanhemman opettamana." Kotiopetusta jokainen ihminen saa, sillä kaikki, mitä kuulemme ja kohtaamme, on opetusta, vaikkei sitä sellaiseksi olisi edes ajateltu tai tarkoitettu. Minulla ei ole mitään varsinaista kotiopetusta (siis koulunkäynnin korvaavaa) vastaan, sillä se voi hyvinkin olla monipuolista ja jopa virallista kouluopetusta monipuolisempaa. Kyse on jälleen siitä, miten se järjestetään. Kotiopetuksen huonoja puolia on se, että siinä(kin) voidaan tietoisesti tai tiedostamatta rajata lapsen saamaa informaatiokokonaisuutta tavalla, joka ei tue hänen ajattelukyvyn ja tietämyksen positiivista kehitystä. Tätä voidaan tietenkin valvoa ulkopuolisella kontrollijärjestelmällä, mutta se on jo käytännön toteutuksen ongelmia eikä tässä keskustelussa relevanttia. Sanomani ydin on siinä, että haluan ihmisten ymmärtävän, että me kaikki, meidän ajattelumme ja se otos kaikesta olemassa olevasta tiedosta, mitä tiedämme, on meitä ympäröivän systeemin päätöksen ja toteutuksen alaista. Informaatiota on niin paljon, että sitä käytännössäkin täytyy rajata, sillä yksi ihminen ei elämänsä aikana pysty vastaanottamaan saati käsittelemään siitä kuin murto-osan. Ellei ihminen opi itsenäiseksi tiedonhakijaksi, hän tietää vain sen mitä hänelle ulkoa annetaan. Koulutusjärjestelmä ei välttämättä opeta itsenäiseksi tiedonhakijaksi, vaan se saattaa haluta pitää sen alaisuudessa olevat tietyn tiedon ja ymmärryksen rajoissa - jopa niin, että se antaa heille mielikuvan siitä, että ajattelevat itsenäisesti, mutta kontrolloivat tarjolla olevaa tietoa niin, ettei mitään "ulkopuolista" tietoa edes ole satavilla. Se, minkä olemassaolosta ei tiedä, ei ole yksilölle edes olemassa. Hän saattaa myös tietoisesti tai alitajuisesti oppia välttämään informaatiota, jonka hän on oppinut kokemaan luotaantyöntäväksi syystä tai toisesta. Olemme myös riippuvaisia niistä lähteistä, jotka uutta tietoa etsivät, tutkivat ja julkistavat, ja siitä mitä ja missä muodossa sitä tekevät. Lasken tämän kuuluvaksi opetus- ja tiedotusjärjestelmään, mutta haluan tässä erikseen korostaa sen merkitystä. Ei siis ole mikään "salaliitto", että opetus- ja tiedotusjärjestelmä rajaa annettua ja antaa rajattua tietoa, vaan se on sekä luonnollinen välttämättömyys että siksi todellinen ilmiö. Meidät on opetettu siihen, että opetus- ja tiedotusjärjestelmämme kertoo meille kaiken olennaisen ja ainoastaan totuuden, ja olemme oppineet tämän niin hyvin, että jatkamme siihen luottamista vielä silloinkin, vaikka monet tahot ovat jääneet kiinni vääristelystä, suorasta valehtelemisesta ja tiedon pimittämisestä monet kerrat. Haluamme luottaa, koska se, ettemme voisi luottaa, on meille eksistentiaalinen kriisi. Jäisimme tyhjän päälle, olisimme silloin ihan vain itsemme varassa. Tämä lienee ohimennen sanoen pääsyy sille, että moni mielellään uskoo Jumalaan: koemme, että rahkeemme ihmisinä ei riitä kantamaan meitä kaikissa tilanteissa. Toiset taas haluavat uskoa omavaltaisuuteensa, ja kokevat itse hallitsevansa elämäänsä riittävästi uskoakseen omavoimaisuuteensa. Useimmat meistä ymmärtävät kuitenkin riippuvaisuutensa yhteiskunnasta, ja uskovat siihen: politiikkaan, sivistykseen, tieteeseen, opetus- ja tiedotusjärjestelmään, ja kaikkeen muuhun, mitä yhteiskunnassa toimii ja vaikuttaa. Uskon mielelläni, että pääosa informaatiota etsivistä, ohjaavista ja siitä muuten vastaavista tahoista ovat rehellisesti ihmisen parasta ajattelevia, ja haluavat tarjota todellisuutta vastaavan kuvan, jopa monelta eri taholta tarkasteltuna. Mutta ottaen huomioon sen, että ajattelumme alun perinkin pohjautuu valmiiksi rajattuun tietokokonaisuuteen, objektiivinen tarkastelukykymme on sen takia kyseenalaistettu jo lähtökuopissaan. Tähän päälle tulevat eri tahojen tietoiset päämäärät vaikuttaa ajatteluumme omalla ja parhaaksi katsomallaan tavalla, sekä oma tarpeemme tai kyvyttömyytemme nähdä asiat mahdollisimman todenperäiseltä pohjalta. Kyse on - jälleen kerran - siitä, miten kaikki toteutetaan. Ellei tätä asetelmaa halua tai osaa itselleen myöntää, on ilmeistä, että opetus- ja tiedotusjärjestelmä on onnistunut luomaan päämääriensä mukaisen yhteiskunnan jäsenen. |
Vastaukset
Vieras |
#24157 Re: Re: Ajatuksia opetus- ja tiedotusjärjestelmästä2013-11-05 18:41:01#24155: - Re: Ajatuksia opetus- ja tiedotusjärjestelmästä Hmmm, sellainen rupesi pohdituttamaan, kumpi pihtaa enemmän laajan tiedonvälityksen suhteen, vihervasemmistolainen vai helluntailainen tai vanhalestadiolainen opettaja? |
Vieras |
#24170 Study: Children of Lesbians May Do Better Than Their Peers2013-11-05 20:44:46#24155: - Re: Ajatuksia opetus- ja tiedotusjärjestelmästä The teen years are never the easiest for any family to navigate. But could they be even more challenging for children and parents in households headed by gay parents? That is the question researchers explored in the first study ever to track children raised by lesbian parents, from birth to adolescence. Although previous studies have indicated that children with same-sex parents show no significant differences compared with children in heterosexual homes when it comes to social development and adjustment, many of those investigations involved children who were born to women in heterosexual marriages, who later divorced and came out as lesbians. For their new study, published on Monday in the journal Pediatrics, researchers Nanette Gartrell, a professor of psychiatry at the University of California at San Francisco (and a law professor at the University of California, Los Angeles), and Henry Bos, a behavioral scientist at the University of Amsterdam, focused on what they call planned lesbian families — households in which the mothers identified themselves as lesbian at the time of artificial insemination. Data on such families are sparse, but they are important for establishing whether a child's environment in a home with same-sex parents would be any more or less nurturing than one with a heterosexual couple. The authors found that children raised by lesbian mothers — whether the mother was partnered or single — scored very similarly to children raised by heterosexual parents on measures of development and social behavior. These findings were expected, the authors said; however, they were surprised to discover that children in lesbian homes scored higher than kids in straight families on some psychological measures of self-esteem and confidence, did better academically and were less likely to have behavioral problems, such as rule-breaking and aggression. "We simply expected to find no difference in psychological adjustment between adolescents reared in lesbian families and the normative sample of age-matched controls," says Gartrell. "I was surprised to find that on some measures we found higher levels of [psychological] competency and lower levels of behavioral problems. It wasn't something I anticipated." In addition, children in same-sex-parent families whose mothers ended up separating did as well as children in lesbian families in which the moms stayed together. The data that Gartrell and Bos analyzed came from the U.S. National Longitudinal Lesbian Family Study (NLLFS), begun in 1986. The authors included 154 women in 84 families who underwent artificial insemination to start a family; the parents agreed to answer questions about their children's social skills, academic performance and behavior at five follow-up times over the 17-year study period. Children in the families were interviewed by researchers at age 10 and were then asked at age 17 to complete an online questionnaire, which included queries about the teens' activities, social lives, feelings of anxiety or depression, and behavior. Not surprisingly, the researchers found that 41% of children reported having endured some teasing, ostracism or discrimination related to their being raised by same-sex parents. But Gartrell and Bos could find no differences on psychological adjustment tests between the children and those in a group of matched controls. At age 10, children reporting discrimination did exhibit more signs of psychological stress than their peers, but by age 17, the feelings had dissipated. "Obviously there are some factors that may include family support and changes in education about appreciation for diversity that may be helping young people to come to a better place despite these experiences," says Gartrell. It's not clear exactly why children of lesbian mothers tend to do better than those in heterosexual families on certain measures. But after studying gay and lesbian families for 24 years, Gartrell has some theories. "They are very involved in their children's lives," she says of the lesbian parents. "And that is a great recipe for healthy outcomes for children. Being present, having good communication, being there in their schools, finding out what is going on in their schools and various aspects of the children's lives is very, very important." Although active involvement isn't unique to lesbian households, Gartrell notes that same-sex mothers tend to make that kind of parenting more of a priority. Because their children are more likely to experience discrimination and stigmatization as a result of their family circumstances, these mothers can be more likely to broach complicated topics, such as sexuality and diversity and tolerance, with their children early on. Having such a foundation may help to give these children more confidence and maturity in dealing with social differences and prejudices as they get older. Because the research is ongoing, Gartrell hopes to test some of these theories with additional studies. She is also hoping to collect more data on gay-father households; gay fatherhood is less common than lesbian motherhood because of the high costs of surrogacy or adoption that gay couples face in order to start a family. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101467 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2694 Luotu: 01.12.2024
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1807 Luotu: 12.12.2024
Säilytetään Kokkola-lisä!
1245 Luotu: 03.12.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
3995 Luotu: 21.11.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
778 Luotu: 30.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15776 Luotu: 15.07.2023
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
586 Luotu: 13.12.2024
Hatsalan klassillinen koulu ei saa enää viivästyä!
507 Luotu: 25.11.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
504 Luotu: 13.12.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
622 Luotu: 24.11.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
6004 Luotu: 02.11.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15853 Luotu: 20.10.2022
Vanhusten virikeohjaajan työtä ei saa lopettaa Ruovedellä
968 Luotu: 23.11.2024
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
370 Luotu: 18.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
354 Luotu: 13.12.2024
Säilyttäkää Bölen luonnonmetsä Kotimetsä 2 -alueella - Bevara Böles naturskog på Hemskog 2-området
354 Luotu: 01.12.2024
Lämmöt päälle Nälkälinnanmäen vanhaan kirjastoon!
333 Luotu: 02.12.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
3268 Luotu: 07.10.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
316 Luotu: 10.12.2024