Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#22042 Re: 22011

05.10.2013 22:03

#22027: - 22011

Aate on kuin suodatin, jonka läpi katsottuna karsiutuu pois kaikki muu. Onko siis pahempaa tapaa erottaa itseään olevaisuuden monipuolisuudesta, todellisuuden kokonaisvaltaisuudesta?

Olemme ilmeisesti tarkkailleet samaa maisemaa eri suunnista, mutta nähneet saman asian.

Koen, että näkevällä on vastuunsa auttaa sokeita rinnakkaiskulkijoita perille löytämisessä, ja aatteen sokaisemat ovat totisesti niitä, joita pitäisi auttaa. Vain avoimin silmin ja mielin voi päästä näkemään kokonaisuuden, kuin taas itseään rajoittamalla tekee itsestään rajallisen. Jos sanoo "tämä on näin", sitoutuu itse kiinni tähän käsitykseen. Mutta missä hän silloin on, jos tämä käsitys ei ole oikein, tai jos se on vain pieni osa totuutta? Jos hän sanoo: "sinä olet väärässä", hän sulkee oven itseltään koskaan pääsemästä siihen suuntaan.

Vain pelkäävä mieli sulkee itsensä itse vetämiensä rajaviivojen sisään.

Täytyy myös ottaa huomioon, että vaikka "absoluuttinen todellisuus" (eli se, mikä oikeasti on, katsojasta riippumatta) on tietynlainen, siihen voi jokainen osaltaan vaikuttaa. "AT" (absol.todell.) ei ole mitään jäykkää ja muuttumatonta, vaan se elää ja muotoutuu jatkuvasti. Me voimme siis toimillamme vaikuttaa siihen, millainen tuo AT on.

"Subjektiivinen todellisuus" ("ST") on se, mitä itse kukin meistä tietää, uskoo tai luulee näkevänsä, tai haluaa nähdä. Meillä on aistimme, meillä on älymme, ja meillä on opittu mallisto, jonka avulla hahmotamme olevaisuutta. Mutta koska emme ole sataprosenttisia havaitsijoita, ero AT:n ja ST:n välillä on, yksilön havainto- ja prosessointikyvystä sekä mielen vapaudesta riippuen, vaihtelevan suuri. Hyvä esimerkki on väsynyt tai juopunut havaitsija, joka ei mitenkään voi nähdä maailmaa niin kuin raitis ja pirteä ihminen.

Mutta havaintokykyämme rajoittaa niin moni muukin tekijä. Siksi tuskin kellään meistä on täydellisesti AT:tä vastaava ST. Jokaisen mielikuva olevaisuudesta on hänen omansa, ja se kattaa vain osan siitä, mitä olevaisuus oikeasti on. Uskonto on eräs tapa yrittää hahmottaa AT:tä, ja tiede on toinen. Mediasta ja telkkarista meille tarjotaan yhtä mallia AT:sta, ja kouluissa samoin. Se, joka itse omin silmin katselee ympärilleen, näkee olevaisuuden tietenkin omavaltaisemmin.

Aate, dogmi, ismi ja muut "kehyksin rajatut" katsomukset tarjoavat siis vain pienen ikkunan maailmaan, ja pahinta niissä yleensä on se, että tämäkin ikkuna on vahvasti manipuloitu. On kuin meitä sen kautta yritettäisiin näkemään auringonnousu sinisen lasin läpi: "tuollainen se oikeasti on!". Maailma näytetään tietynlaisena, ihminen tietynlaisena, ja sinä itse olet myös tietyllä tapaa määritelty, ja sinun halutaan uskovan tämä.

Turvaton ihminen, jolla on tietoisuus itsestään ja oma identiteetti hukassa, on altis uskomaan. Hän haluaa tarrautua siihen, mitä muut ajattelevat ja tahtovat. Hän ei ole itsenäinen, eikä siksi uskalla toimia ja ajatella itsenäisesti. Hän takertuu ilmiöihin ympärillään. Hän usein voimaantuu aatteesta, se antaa hänelle identiteetin ja motiivin, joten hän kokee sen hyväksi. Hän valitsee aatteen, joka resonoi hänen toiveidensa ja tuntemustensa kanssa.

Ihminen, joka on varttunut turvallisuuden ympäröimänä, ei sorru aatteisiin. Hän on turvassa itsessään, ja uskaltaa luottaa itseensä. Hän ei etsi ryhmän tukea ja ulkopuolista suojaa.

Jos ihmisen ST eroaa paljon AT:stä, hän kokee ymmärrettävästi suurta hämminkiä. Siksi hän takertuu aatteeseen sitä lujemmin, mitä suurempi tämä kuilu todellisuuden ja mielikuvan välillä on. Fanaattisimmat ja aggressiivisimmat aatteen kannattajat ovat siis niitä, jotka ovat pahiten eksyksissä. Nämä ovat juuri niitä, jotka voimallisimmin haluavat levittää keinotekoista kuvaansa ja käännyttää muita ajattelemaan samoin. Nämä ovat niitä, jotka tulevat vaatimaan sinun muuttumistasi, jotta kelpaisit, ja he vaativat sitä väkisin.

Heitä ei kuitenkaan pidä sekoittaa niihin, jotka todella näkevät maailman avoimesti, ja haluavat auttaa muitakin näkemään avoimesti. Nämä tunnistaa siitä, että he eivät pakota ketään, he vain kertovat näkemyksensä, ja kehottavat muita itse miettimään. He tarjoavat vaihtoehtoja, mutteivät väkisin yhtä ainoata. He antavat sinun olla sellainen, kuin mitä koet olevasi, mutta huomauttavat, että ehkä olet tietämättäsi kasvanut näkemään itsesi todellisuudesta erkanevalla tavalla. He eivät pakota, vaan jättävät ratkaisun sinulle itsellesi. He kehottavat sinua tutustumaan rehellisesti omaan itseesi, eivät yritä lyödä sinuun leimoja: "tällainen olet".

Vastaukset


Vieras

#22044 Re: Re: 22011

2013-10-05 22:09:11

#22042: - Re: 22011



Tämä rajoite on kirjoittajan omassa kokemusmaailmassa!    Tervetuloa vaan tänne avaraan maailmaan!

t.puskis


Vieras

#22049 Re: Re: 22011

2013-10-05 22:42:39

#22042: - Re: 22011 

 

Naulankantaan meni!

Vieras

#22050 Re: Re: 22011

2013-10-05 22:51:32

#22042: - Re: 22011

 

_Kristuksen usko ei ole aate,  turvallinen pyhäkoulumielikuvakokoelma.  Sitä  on uskonnollisuuden taso.  Ja kun sanoin,  että tämä on kirjoittajan omaisuutta - tarkoitin juuri uskonnollisuuden tason elämää,  joko nykyistä tai elettyä,  ja sitä taustaa vasten hän rakentaa kuvaa muiden  uskonelämästä.
Pyhän Hengen synnyttämä uskon suhde on enemmän,  se on persoonien vuorovaikutusta. 

"Ihminen, joka on varttunut turvallisuuden ympäröimänä, ei sorru aatteisiin. Hän on turvassa itsessään, ja uskaltaa luottaa itseensä. Hän ei etsi ryhmän tukea ja ulkopuolista suojaa."  

_  Jaa,  aika rohkea väite,  josta voidaan olla useampaa mielipuolta.  Ja saahan sitä olla.  

"He eivät pakota, vaan jättävät ratkaisun sinulle itsellesi. He kehottavat sinua tutustumaan rehellisesti omaan itseesi, eivät yritä lyödä sinuun leimoja: "tällainen olet".

_Eihän kasvanut uskovainen murjo lähimmäistään henkisesti.   Pakottaminen,  missä sellaista olet nähnyt?  Elämä tuo ymmärrystä.  Untuvikot sitä voivat kyllä yrittää, no se herättää tietysti ahdistusta.   Raamattu suhtautuu asiaan realistisesti,  esim Paavalin neuvot lempeydestä suhtautumisessa esim vanhoihin naisiin ja miehiin. P:Li   kehottaa myös välttämään äskenkääntyneiden käyttämistä srk-viroissa. 

"Aate, dogmi, ismi ja muut "kehyksin rajatut" katsomukset tarjoavat siis vain pienen ikkunan maailmaan, ja pahinta niissä yleensä on se, että tämäkin ikkuna on vahvasti manipuloitu"
_ Aivan yhtälailla esim jaettu mediatodellisuus manipuloi ihmistä suureen kapeakatseisuuteen,  eritoten televisio.  Radio on ehkä laaja- alaisempi väline. Ainakin paikoitellen.        Niin,  jos Jumalan olemassaolo,  ja siitä nousevat eettiset velvoitteet pitää saada pois näkyvistä - kaikki keinot kai on käytettävä,  että se todellisuus olisi ainakin niin pieni kuin mahdollista,  ja uskovaiset suppeakatseisia änkyröitä,  ei mitään uutta auringon alla.

_On ihan ymmärrettävää,  että ihmisestä näyttää uskovaisuus takahikiäläisyydeltä ja suppeudelta ja umpimielisyydeltä ja vaikka miltä..  Aivan samoin itse koin vielä  90-lla,  kun kuuntelin erään uskovan naisihmisen kertomusta johdatuksesta jossain arkisessa asiassa.   Ei tätä "hullutusta" voi valitettavasti poistaa,  se tulee lopulta  eri hengellisistä valtakunnista.
Mutta siinä valtakunnassa voi käydä niinkin kuin Samareassa,  johon Filippus lähti  ja julisti Jeesuksesta,  Ja syntyi suuri Ilo!