Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#18983 Re: Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

14.08.2013 15:00

#18958: - Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

'Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. " '

"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" tarkoittaa todella muun muassa noita asioita: Jos rakastat niin, et voi tehdä pahaa lähimmäiselle noilla tavoilla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tee toiselle sitä, mitä itsellesi toivoisit tehtävä, jos se toinen ole asiasta kiinnostunut. Lähimmäisenrakkaus ylittää tällaiset rajat ja sitä uskiksien on ilmeisen mahdotonta tuputuksessaan ja uhkailuvimmassaan tajuta.

Mielenkiintoista on myös se, että Paavali listaa käskyn vastaisiksi asioita, jotka olivat tuossa aikakaudessa nimenomaan toisia ihmisiä vahngoittavia, ei pelkkää abstarkia Jumalan tahtoa loukkaavia syntejä. Huorinteko oli aina ristiriidassa joko oman tai vanhempien perheen intressiä.

Loppupuolella sitaattia aletaankin jo mennä askeetti-selibaatti-Paavalin tarinoihin, jotka koskevat tai ovat koskematta kaikkia tasapuolisesti. Huomattavaa on myös pelastuksen päivän odotus tulevaksi hyvinkin pian - asia, johon mm. Albert Schweizer kiinnitti tutkimuksissaan huomiota.

 

Vastaukset


Vieras

#18986 Re: Re: Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

2013-08-14 15:49:09

#18983: - Re: Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

Liberaaliteologia oli Albert Schweitzerin aikaan tunnettu, kertoo wikipedia.

Vaikka Schweitzer oli pappi ja lääkäri, Pariisin lähetysseura hylkäsi hänen anomuksensa päästä lähetyssaarnaajaksi hänen teologisten mielipiteidensä takia. Hän esimerkiksi kannatti näkemystä, jonka mukaan Jeesus ja hänen opetuslapsensa odottivat pikaista maailmanloppua. Schweitzerin mukaan Jeesus ei pitänyt itseään Messiaana. Schweitzer kyseenalaisti Jeesuksen pyhyyden, hänen ihmetekonsa ja ylösnousemuksensa. Schweitzer edusti teologista näkemystä, jota kutsutaan nimellä liberaaliteologia. Schweitzer kuitenkin halusi henkilökohtaisessa elämässään seurata Jeesuksen korkealle asettamia eettisiä vaatimuksia. Schweitzerin teologia sijoittuu teismin ja panteismin väliin.