Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#18958 Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

14.08.2013 08:59

#18951: - Re: Rainerma ottaa kantaa

Matt. 22:34–40 ...Rakkauden kaksoiskäsky

»Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»

 

Paavalin kirje roomalaisille.13

8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain
täyttänyt.

9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
11 Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niinkuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Näin Raamatussa sanotaan, jos Sanaan halutaan vedota.

 

Vastaukset


Vieras

#18959 Re: Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

2013-08-14 09:08:00

Rakkaus on  lain täyttymys!

 

 

No tätä juuri etsin,  että rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.  

Ja kaikki:  älä varasta ...  koko  laki   on täytetty tässä sanassa:  Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Mutta sitten on vielä niin valtava laajuus vivahteita:  esim.  ...  olkaa helläsydämiset toisianne kohtaan.

Ja taas Jumalan rakkaus:   väkevä kuin tuli/kuin kuolema.  Aivan loputon,  esim runolliset kirjat:






Sananl. 10:12 Viha virittää riitoja, mutta rakkaus peittää rikkomukset kaikki.

Sananl. 27:5 Parempi julkinen nuhde kuin salattu rakkaus.



Laul. l. 2:4 Hän on vienyt minut viinimajaan; rakkaus on hänen lippunsa minun ylläni.

Laul. l. 3:10 Sen patsaat hän teetti hopeasta, sen selustan kullasta, sen istuimen purppurasta; sisältä sen koristeli Jerusalemin tyttärien rakkaus.



Laul. l. 7:6 "Kuinka kaunis olet, kuinka suloinen, sinä rakkaus, riemuinesi! -

Laul. l. 8:6 Pane minut sinetiksi sydämellesi, sinetiksi käsivarrellesi. Sillä rakkaus on väkevä kuin kuolema, tuima kuin tuonela on sen kiivaus, sen hehku on tulen hehku, on Herran liekki.



Vieras

#18983 Re: Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

2013-08-14 15:00:48

#18958: - Re: Re: Rainerma ottaa kantaa

'Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. " '

"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" tarkoittaa todella muun muassa noita asioita: Jos rakastat niin, et voi tehdä pahaa lähimmäiselle noilla tavoilla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tee toiselle sitä, mitä itsellesi toivoisit tehtävä, jos se toinen ole asiasta kiinnostunut. Lähimmäisenrakkaus ylittää tällaiset rajat ja sitä uskiksien on ilmeisen mahdotonta tuputuksessaan ja uhkailuvimmassaan tajuta.

Mielenkiintoista on myös se, että Paavali listaa käskyn vastaisiksi asioita, jotka olivat tuossa aikakaudessa nimenomaan toisia ihmisiä vahngoittavia, ei pelkkää abstarkia Jumalan tahtoa loukkaavia syntejä. Huorinteko oli aina ristiriidassa joko oman tai vanhempien perheen intressiä.

Loppupuolella sitaattia aletaankin jo mennä askeetti-selibaatti-Paavalin tarinoihin, jotka koskevat tai ovat koskematta kaikkia tasapuolisesti. Huomattavaa on myös pelastuksen päivän odotus tulevaksi hyvinkin pian - asia, johon mm. Albert Schweizer kiinnitti tutkimuksissaan huomiota.