Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#18422 Perhe

04.08.2013 12:54



Avioliitolla ja perheellä on keskeinen sija Jumalan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi. Apostoli Paavali julisti, että “Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista“ (1. Kor. 11:11). Jumala antoi myös käskyn, että aviomiehen ja vaimon tuli lisääntyä ja täyttää maa (1. Moos. 1:28) eli saada lapsia ja perustaa perhe.

Tältä teologiselta pohjalta Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on luonut ja ylläpitää laajoja ohjelmia ja toimia avioliiton ja perheen tukemiseksi. Kaikista kulttuurieroista huolimatta Jeesuksen Kristuksen kirkko tähdentää perheen arvoa ja keskeisyyttä maailmanlaajuisesti, niin että kirkon jäsenet ymmärtävät, että avioliitto ja perhe voivat jatkua kuoleman jälkeen ja olla ikuisia.

Perhe muodostaa siten kehykset suurimmalle osalle henkilökohtaista kehitystämme. Hyvässä perheessä tulisi vallita rakkauden, sen jäsenten tulisi auttaa toisiaan ja samalla he voivat oppivat toisiltaan. Ilot ja murheet ovat yhteisiä. Perhe voi aiheuttaa jäsenilleen vaikeitakin haasteita, mutta se voi tuoda ihmisen elämään myös suurimpia onnen hetkiä.

Kuten kaikki arvokas, perhesuhteetkin vaativat aikaa ja vaivannäköä.


Vastaukset


Vieras

#18424 Re: Perhe

2013-08-04 13:16:09

#18422: - Perhe

Niin, naisella pitäisi olla mies ja miehellä pitäisi olla nainen, jopa montakin sellaista ;-)  Ihan kiva nähdä, mihin ison kirjan tulkinnat venyvätkään...

Lasten teko ja maan täyttö lienee annettu tehtäväksi ihmiskunnalle, siitä on turha lähteä mitään yksilökohtaista vaatimusta tekemään. Jeesus puhui lämmöllä sellaisista, jotka eivät olleet joko syntymästään tai omasta tahdostaan avioon kelpaavia. On tulkinnanvaraista, mutta mahdollista, että tässä joukossa olisivat myös homot yhtenä "eunukkien" ryhmänä. Paavali itse valitsi tuon omasta tahdosta avioon kelpaamattoman roolin, jota mallia sittemmin on vaadittu noudatettavaksi katolisessa kirkossa pappien kohdalla.

Ja niille, jotka vaativat toisaalta vuosituhantisen avioliittoinstituution vaalimista ja toisaalta alkukristillisten ihanteiden mukaan elämistä:

"Jeesus ja apostolit eivät muuten säätäneet mitään siitä, miten ihmisten pitäisi mennä naimisiin/avioitua. Alkukirkossa ei ollut mitään virkapappeja, jotka olisivat vihkineet ihmisiä avioliittoon, eikä Uudesta testamentista löydy yhtään tekstiä, jossa Jeesus tai joku apostoli vihkisi ketään avioliittoon. Sen ”papin aamenen” saaminen virallistamaan avioliittoa ei ollut mikään kysymys alkukirkossa eikä Uudessa testamentissa. Alkukristittyjen avioliitot olivat pikemminkin  avoliittoja,  jos modernia termiä käytetään (niinhän patriarkatkin menivät naimisiin yksinkertaisesti  yhtymällä vaimoonsa, jolloin he tulivat yhdeksi lihaksi ja siinä se avioliiton toteutuminen ja virallistaminen sitten  oli, ja niin tekivät alkukristitytkin, ilman tarvetta mihinkään papin aameneen)."

http://www.argumentti.fi/argumentti/teologia-arkeologia/