Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#17993 Re: Re: Re: Re: Re: Raamattu on aivan selvästi muinaisten ihmismielten sanaa

28.07.2013 14:04

#17990: - Re: Re: Re: Re: Raamattu on aivan selvästi muinaisten ihmismielten sanaa

..eli perustelut sikseen, minä olen tätä mieltä...!  No se on miehen puhetta - asenteellisen ja hemmetin jääräpäisen sellaisen!

Aina on kysymys asenteista, kun johonkin asiaan ottaa kantaa. Onko kannanotto jotakin muuta kuin oman asenteen ilmaisemista?

Vastaukset


Vieras

#18000 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raamattu on aivan selvästi muinaisten ihmismielten sanaa

2013-07-28 14:17:31

#17993: - Re: Re: Re: Re: Re: Raamattu on aivan selvästi muinaisten ihmismielten sanaa

Jos huomasit, kritiikkini kohde oli se, että asenne on ensin ja perusteet eivät siihen vaikuta. Sellaista ei voida pitää kovin rakentavana suhteena ympäröivään todellisuuteen ja sen mukana kanssaihmisiin.

Ihmisen elämässä tulee aina välillä tilanteita, joissa asennetta olisi syytä muuttaa. Se ei onnistu, jos asenettaan ei pysty muutoin perustelemaan kuin tokaisulla "perustelut sikseen".

Esimerkiksi minulla on ollut aikanaan asenneongelmia homojen suhteen, ne ovat tuntuneet jotenkin ärsyttäviltä vauhtiin päässessään. Minulla ei ole ollut mitään järkevää perustetta tuohon asenteeseen, he ovat ilmeisesti olleet aiemman oman kokemusmaailmani kannalta oudokkeja. Nykyään homojen käytös ei häiritse minua pätkääkään, koska olen oivaltanut, että en ole oikea taho heidän käytöstään tuomitsemaan ja toisaalta, että heillä on samat oikeudet itsensä ilmaisuun kuin meillä kaikilla muillakin.


Vieras

#18008 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raamattu on aivan selvästi muinaisten ihmismielten sanaa

2013-07-28 15:24:12