Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#14073 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

22.05.2013 06:28

#14066: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Eksegeetikkomme kertoi siinä meille, että asiasta ei olla tieteen puolella yhtä mieltä. Siis kuten totesin, Paavalin kirjoituksista ei voi tehdä yksiselitteisiä johtopäätöksiä. Tällaista on tiede, se välttää oikaisemasta "totuuksiin" faktoista ja näytöstä välittämättä. Jos haluat uskoa Paavalin olleen kaikkea homoseksuaalisuutta vastaan, en voi sitä toki estää.

Ihan toinen asia on, että vain pieni osa kansastamme olettaa, että Raamattu on sanasta sanaan totta ja Paavalin ohjeet kirjaimellisesti noudatettavia. Melkoinen osa meistä lähtee siitä, että Paavali kirjoitti ne omasta vakaumuksestaan ja järkensä ohjaamana, joita taas ohjasi voimakkaasti sen ajan kulttuuri ja ihmiskäsitys. Tällöin nuo opit on moduloitava siihen, miten nykyään hahmotamme ihmisen ja kanssakäymisen reunaehdot. Toiselle suurelle joukolle taas Paavalin tekstit ovat aikanaan uskonnollisen herätyksen saaneen kiivailijan ja lahkonjohtajan puheita, joilla ei ole mitään kosketusta heidän elämäänsä. Kun tämä kaikki asetetaan lopulta alkuperäiseen puheenaiheeseen, maalliseen juridiikkaan kuu´luvaan tasa-arvoiseen avioliittolakiin, Paavalin merkitys kutistuu marginaaliseksi, joidenkuiden omaatuntoa ohjaavaksi.

Vastaukset


Vieras

#14074 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-05-22 06:37:31

#14073: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

 

Me kuitenkin pidämme kiinni näistä.  Voitte sitten ilmaista,  että te olette sitä mieltä!

 

 

 

fundis

#14077 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-05-22 07:43:48

#14073: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

''Eksegeetikkomme kertoi siinä meille, että asiasta ei olla tieteen puolella yhtä mieltä.''

Pelkästään se, että jotkut tutkijat kiistävät omista intresseistään käsin sanojen merkityksiä, ei vielä ole mikään näyttö asiaa vastaan. Nyt ei olla tekemisissä empiirisen tieteen kanssa, jossa absoluuttinen totuus olisi löydettävissä todistettavasti, eikä sitä kuvaa tieteen nimissä saa yrittää antaakaan.

Ihminen huomioi ja kuuntelee mieluiten asioita 'omaan korvasyyhyynsä'. Sekään ei ole kaukana ihmisestä, että hän keksii selitykset ja vääristelee asioita, joista ei pidä.

Kun kansa haluaa jotakin, se seuraa auktoriteettiaan todisti hän asiansa millaisella propagandalla tahansa, siitä on runsaati näyttöä ihmiskunnan historiassa ja myös tässä ajassa.

Raamatun kokonaissanoma on yhteneväinen Vanhassa ja Uudessa Testamentissa, Sana selittää itseään, kun sitä tarpeeksi lukee.