Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#14066 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

21.05.2013 20:42

#14063: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

 

Ystävä on hyvä ja lukee,  mitä täällä on muutamana edellisenä päivänä kirjoitettu.  Viestiin 13815  voisit tutustua ensimmäisenä.  Siinä on egsegeetikon kattava selvitys

 

 

 

.

Vastaukset


Vieras

#14073 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-05-22 06:28:35

#14066: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Eksegeetikkomme kertoi siinä meille, että asiasta ei olla tieteen puolella yhtä mieltä. Siis kuten totesin, Paavalin kirjoituksista ei voi tehdä yksiselitteisiä johtopäätöksiä. Tällaista on tiede, se välttää oikaisemasta "totuuksiin" faktoista ja näytöstä välittämättä. Jos haluat uskoa Paavalin olleen kaikkea homoseksuaalisuutta vastaan, en voi sitä toki estää.

Ihan toinen asia on, että vain pieni osa kansastamme olettaa, että Raamattu on sanasta sanaan totta ja Paavalin ohjeet kirjaimellisesti noudatettavia. Melkoinen osa meistä lähtee siitä, että Paavali kirjoitti ne omasta vakaumuksestaan ja järkensä ohjaamana, joita taas ohjasi voimakkaasti sen ajan kulttuuri ja ihmiskäsitys. Tällöin nuo opit on moduloitava siihen, miten nykyään hahmotamme ihmisen ja kanssakäymisen reunaehdot. Toiselle suurelle joukolle taas Paavalin tekstit ovat aikanaan uskonnollisen herätyksen saaneen kiivailijan ja lahkonjohtajan puheita, joilla ei ole mitään kosketusta heidän elämäänsä. Kun tämä kaikki asetetaan lopulta alkuperäiseen puheenaiheeseen, maalliseen juridiikkaan kuu´luvaan tasa-arvoiseen avioliittolakiin, Paavalin merkitys kutistuu marginaaliseksi, joidenkuiden omaatuntoa ohjaavaksi.