Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Kommentoitu viesti
fundis |
#13815 p. :lle lupaamani referointi19.05.2013 05:06Mielenkiintoisin kohta tekstissä, jota pyysit referoimaan on: ’’Koskevatko Raamatun syytökset sitoutunutta homoseksuaalista liittoa’’ Kirjoittaja on siis Robert A. J. Gagnon, Ph.D. Associate Professor of New Testament, Pittsburgh Theological Seminary Kirjoittaja käsittelee Paavalin suhtautumista asiaan kuuden argumentin perustalla. 1. Room 1. 1:23, 26-27 1Moos 1 26-27 -näissä hän kiinnittää huomionsa Jumalan rooliin Luojana ja siihen tietoon, joka meillä on Jumalasta ja meistä itsestämme ja suhteestamme luontoon Raamatun Sanan perusteella. 1 kor 6:9 ja 5-7 1 Moos 2:24 -Paavalin ensimmäinen huomio oli se, että homoseksuaalinen käytäntö loukkaa Jumalan tahtoa naisen ja miehen yhteydestä, joka perustettiin ja vahvistettiin luomistapahtumassa. -Paavali käyttää kahta samaa VT:n kohtaa kuin Jeesus inhimillisen seksuaalietiikan määrittelemisessä. Mark 10:6-9 Matt 19:4-6 viittaa 1 Moos 1:27 ja 1 Moos 2:24. Näiden tekstien perusteella Paavali hylkää kaikenlaisen homoseksuaalisen yhteyden Jumalan tahdon vastaisena. 2. Room 1:26 -’luonnollinen yhteys’ /’luonnoton yhteys’ sisältää osan naiseuden ja miehisyyden määritelmästä ja näin se antaa selvän todisteen Jumalan tahdosta ihmisen pariintumisessa 3. Room 1:27 -’exchanging’ ja ’leaving behind’ the other sex for the same sex = englantilaisen Raamatun tapa sanoa ’samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa’ =’vaihtaneet’ ja ’jättäneet taakseen’ toisen sukupuolen saman sukupuolen vuoksi -kaikenkattava lausunto homoseksin luonnottomasta luonteesta 4. Room 1:26 -antiikin aikana miehet eivät hyväksyneet naisten välisiä lesbosuhteita, vaikka itse olivat enemmän tai vähemmän nuoruudessaan opetetut homoerottiisiin suhteisiin. -tämä teksti varmentaa ikäänkuin kaiken homoseksuaalisen yhteyden hylkäämisen, ei vain hyväksikäyttävät suhteet 5. -argumentti käsittelee sanaa’malakoi’ (1 Kor 6:9) 1) soft, soft to the touch 2) metaph. in a bad sense 2a) effeminate 2a1) of a catamite 2a2) of a boy kept for homosexual relations with a man 2a3) of a male who submits his body to unnatural lewdness 2a4) of a male prostitute -sanaa malakoi voidaan selittää monella eri tavalla:pehmeä koskettaa; naismaista poikaa käytetään homoseksiin; tai hän alistaa kehonsa luonnottomaan irstauteen; tai on miesprostituoitu. -ja sanaa ’arsenokoitai’ jonka kirjoittaja sanoo otetuksi käyttöön vasta myöhäisellä antiikin ajalla, mutta se vastaa 3 Moos 18:22 ja 20:13 käyttämiä muinaisia rabbien sanoja ’mishkav zakur’ (male lying down with a male for sexual contact= mies on seksuaalisessa kontaktissa miehen kanssa). Näissä raamatunpaikoissahan teko mainitaan kauhistukseksi ja ’’heidät rangaistakoon kuolemalla’’. 6. -kirjoittaja mainitsee, että Paavali ’törmäsi’ matkoillaan myös kiinteisiin homosuhteisiin ja hänen suhtautumisensa niihin perustui juutalaiseen perinteeseen, joka on VT:ssä mainittu. Sen lisäksi Paavali oli Jeesuksen opetuslapsi ja Jeesushan opetti miehen ja naisen välistä suhdetta Jumalan luomana mallina. Seuraavaksi kirjoittaja käsittelee sellaisten tiedemiesten, jotka itse kannattavat homoseksuaalisia suhteita, suhdetta Paavalin kirjoituksiin. -parhaimmisto tiedemiesten edustajista tunnustavat Paavalin täydellisen homoseksuaalisuuden kieltämisen. -Louis Crompton: Homosexuality and Civilization (Harvard University Press 2003) -- Hän toteaa: Joidenkin mukaan Paavalin sanat eivät olleet kohdistettu ’’bona fide’’ vilpittömiin, aidoissa homosuhteissa eläviin ihmisiin, mutta sellainen tulkinta, vaikka hyvää tarkoittaen, näyttää kuluneelta ja ei tukeudu historiallisiin tosiasioihin. Paavali eivätkä muut juutalaiset kirjoittajat tältä ajalta eivät missään anna ymmärtää omaavansa vähintäkään hyväksymistä samaa sukupuolta olevien suhteisiin missään olosuhteissa. Se ajatus, että homoseksuaalit olisivat armahdettu keskinäisen kiintymyksen vuoksi, on ollut täysin vierasta Paavalille tai muille juutalaisille tai alkukristityille. -Bernadette Brooten, joka on kirjoittanut tärkeimmän kirjan antiikin lesbosuhteista ja alkukristittyjen suhtautumisesta siihen (erityisesti Room 1:26) vähintäänkin homosuhteita puolustaen, kritisoi John Boswellia ja Robin Scroggsia heidän käyttämistään väitteistä... esim Boswell:... ’’Alkukirkko ei näytä vastustaneen homoseksuaalisia suhteita sinänänsä’’ Seuraavaksi kirjoittaja käsittelee Paavalin suhtautumista lesbosuhteisiin. Paavali tuomitsee kaikki homoeroottiset suhteet sellaisten ihmisten luonnottomina toimina, jotka ovat kääntyneet pois Jumalasta. Lopuksi kirjoittaja tekee joitakin huomioita T K Hubbardin, W Schoedelin, Martti Nissisen, Dan O Vian ja Walter Winkin kirjoituksista (kaikki nämä kuuluvat homoseksuaalisuuden puolustajiin) kirjoittajan oma teoksen ’’The Bible and Homosexual Practice’’ valossa. Gagnon: ’’Lyhyesti sanoen, käsitys siitä, että Paavali - tai kukaan Raamatun kirjoittajista tai Jeesus itse - olisi suosiollisesti suhtautunut samaa sukupuolta olevien seksuaaliseen kanssakäymiseen sitoutuneessa ihmissuhteessa, osoittaa suurta väärinkäsitystä Kirjoitusten teksteistä niiden historiallisessa kontekstissa.’’ http://www.robgagnon.net/HowBadIsHomosexualPractice.htm Sorry, kun vähän kesti :) ...vierailuja, puutarhatöitä ja omaa opiskelua |
Vastaukset
Strange fruit |
#13819 Re: p. :lle lupaamani referointi2013-05-19 06:41:26#13815: fundis - p. :lle lupaamani referointi Jaahas, että taas mentiin tähän. Kovasti se kuitenkin eräitä tuntuu, näin jo ihan aamutuimaan, tuo homoseksin pohtiminen kiinnostavan. Muuta ei voi tästäkään kirjoituksesta päätellä. Se on kai "fundikselle" niin pelottava aihe, että sen esimerkit on etäännytettävä jonnekin antiikin ja apostolien aikaan, että sitä uskaltaisi ,edes tekstin muodossa, turvallisesti kirjoituspöytänsä äärellä ja lukulamppunsa valossa tarkastella... No, joku saa kai jonkun tason tyydytyksensä siitäkin ja eipä siinä mitään, suotakoon se heille kaikin mokomin...Toisten mielestä asiaan on vaan kivempi tutustua jonkun sopivan kaverin kanssa esim. kesäyönä kuun loistaessa autiolla uimarannalla käsivarsien kietoutuessa, hiekan tarttuessa selkään ja suvituulen hyväillessä mäntyjen oksia ja paljaita nuoria vartaloita kohden hetkeä, jolloin he ovat olemassa vain toisilleen kaiken muun menettäessä heille sinä hetkenä kokonaan merkityksensä.... |
p. Vieras |
#13821 Re: p. :lle lupaamani referointi2013-05-19 07:25:44#13815: fundis - p. :lle lupaamani referointi
Mahtavaa Fundis, että olet taas täällä. Juuri aamulla jattelin, etteipä sinua taida enää kuulla/ nähdä. Kiva !! En edes malttanut lukea vielä tekstiäsi. Piti tulla ensin moikkaamaan. :) Pyydän muuten anteeks sitä, että olen huonosti ollut Herrani mielen mukainen. Ja olen vastannut pahaan pahalla, enkä niinkuin Hän olisi tahtonut. Tarkoitan tässä tyyliäni vastata jollekulle lähinnä eilen. Siunausta kaikille tähän päivään ja iloa ihanasta suvesta, nyt vois vissiin sen suvivirren virittää täyteen kiitokseen!
http://www.youtube.com/watch?v=ZPUrdCpec2g
ja vähän jatzahtava versio: http://www.youtube.com/watch?v=HGVtwCuPBj8 |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101575 Luotu: 27.09.2024
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
16340 Luotu: 31.12.2012
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1810 Luotu: 12.12.2024
Wanhojentanssit Mikkelin jäähallille
1805 Luotu: 27.12.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15936 Luotu: 15.07.2023
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
591 Luotu: 13.12.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
515 Luotu: 13.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
444 Luotu: 13.12.2024
Sote-lähipalvelut turvattava Luvialla
401 Luotu: 31.12.2024
Säilytetään Kokkola-lisä!
1247 Luotu: 03.12.2024
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
378 Luotu: 18.12.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
321 Luotu: 10.12.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2737 Luotu: 01.12.2024
Kimaran päiväkodin lapsille väistötilaksi parakkiratkaisu Askistoon
264 Luotu: 03.01.2025
Kaunialan sairaala säilytettävä sotaveteraanien kotina
255 Luotu: 06.12.2024
Lämmöt päälle Nälkälinnanmäen vanhaan kirjastoon!
333 Luotu: 02.12.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
3997 Luotu: 21.11.2024
Tekojäärata Hyvinkäälle!
174 Luotu: 29.12.2024
Kissojen vapaana pidon kieltolakia ei tule hyväksyä.
170 Luotu: 16.12.2024
Ei tuuli- tai aurinkovoimaa Häädetkeitaan luonnonpuiston ympäristöön!
162 Luotu: 31.12.2024