Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

fundis

#9140 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

12.04.2013 11:10

#9138: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Tekstissä välillä kuitenkin viitataan

''niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta...''

''jotka vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen...eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

''Sillä teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa..'

sellaisiin ihmisiin, jotka ovat srk:n jäseniä, eivät jotain toista porukkaa.

Vastaukset

veryxyl

#9141 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-12 11:56:34

#9140: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

Olen samaa mieltä siitä, että parannuksen teko on aloitettava omasta itsestä,-kodista ja -seurakunnasta ja tämän lisäksi...

Takaisin Raamattuun

1. Johanneksen kirje 5

Rukous synnintekijän puolesta

16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei johda kuolemaan, hän rukoilkoon ja siten antakoon hänelle elämän; tarkoitan niitä, joiden synti ei ole kuolemaksi. Mutta on myös syntiä, joka johtaa kuolemaan, ja sellaisen synnin vuoksi en kehota rukoilemaan. [4. Moos. 15:30; Hepr. 6:4-6, Hepr. 10:26-31]

 

.


Vieras

#9153 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-12 13:01:09

#9140: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ymmärrän tekstin edelleen Paavalin huolena seurakuntia ja yleisemmin yhteiskuntaa riepotelleeseen kahtiajakoon kahden keskenään kilpailevan jumaluuden (Baalin ja Jahven) välillä. Ensimmäiseksi siteeramasi kohta ei käsittääkseni kuvaa muuta kuin ihmisiä, jotka ovat kääntyneet epäjumalanpalvontaan, ja kahdessa muussa Paavali nuhtelee kirjeensä vastaanottajia siitä, että uskovien yhteisö edelleen vuotaa niiden ihmisten pariin, jotka osallistuvat vääriin kulttimenoihin. On siis ihmisiä, jotka eivät alunperinkään ole olleet Jahven seuraajia ja toisaalta on sellasia, jotka ovat valinneet toisin. Kristityt saavat "pakanain" seassa pilkkaa tästä lepsuilusta ja siitä, että porukkaa ei vieläkään ole saatu kuriin.

Eli mielestäsi siteeraamani jakeet eivät loogisesti ajatellen voi kuvata homoseksuaalisuutta sellaisena modernina ilmiönä minä sen nykyään tunnemme, koska

1) homoseksuaalisuuteen ei liity mitään kuvainpalvontaa ("he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin", kuvakieltoon viittaava "Hänen näkymättömät ominaisuutensa")

2) homoseksuaalista identiteettiä ei voi valita, so. tietoisesti vaihtaa

3) homoseksuaalisuuteen ei liity mitään raamatunjakeessa indikoitua suoraa epäjumalan palvontaa ("he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa").

Summa summarum, toisto uhallakin totean, että Paavalin sanat vaikuttavat tuomitsevan tietyn ritualistisen käyttäytymisen, johon on liittynyt paitsi kuvainpalvontaa, myös kokonaan toinen jumaluus ja tätä varten harjoitettu epäluonnollinen seksuaalinen kanssakäyminen. Lisäksi juuri Baal-kultti oli vauvojen polttamisineen poikkeuksellisen brutaali ja raaka, mikä antaisi Paavalille aiheen antaa täyslaidallinen kulttiin kuuluvia kuvatessaan:

"He ovat täynnä kaikenlaista vääryyttä, halpamaisuutta, ahneutta ja pahuutta, täynnä kateutta, murhanhimoa, riitaisuutta, petollisuutta ja pahansuopuutta, he panettelevat 30 ja parjaavat, vihaavat Jumalaa, ovat röyhkeitä ja pöyhkeitä, rehenteleviä ja pahanilkisiä, vanhemmilleen tottelemattomia, 31 ymmärtämättömiä ja epäluotettavia, rakkaudettomia ja säälimättömiä."

En parhaalla tahdollakaan tunnista itseäni, läheisiäni tai minulle tuntemattomia seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä Paavalin kuvauksesta. Samaan sukupuoleen ihastuvat ja rakastuvat eivät ole sen enempää tai vähempää ahneita, pahoja, kateellisia tai vaikkapa säälimättömiä; nämä adjektiivit tuntuvat pelkkää toisia vahingoittamatonta seksuaali-identiteettiä kuvatessaan täysin ylilyöviltä ja epätosilta, minkä vuoksi olisin taipuvainen näkemään ne Paavalin kuvauksena niistä ihmisistä, jotka heiluivat hurmepäissään uhrikukkuloilla, harrastivat rituaalista seksiä ja uhrasivat sen johdosta syntyneet lapset verialttareillaan.