Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

ns. raamatullisuudesta

#7671

08.04.2013 12:21

Tarkoitan sitä että uutta testamenttia luettaessa on lähtökohtaisesti otettava huomioon konteksti, ja tiettyjen asioiden julkituominen tietyllä tavalla tiettynä aikana tietystä syystä, tietyssä yhteydessä.

Missään tapauksessa lähtökohtana ei voi pitää, sitä ateistien yleisimmän käsityksen mukaista oletusta, että UT:n kirjeiden perusteella voidaan ranskalaisilla viivoilla listata ne käskyt ja kiellot joita kaikkien kristittyjen kaikkina aikoina on noudatettava. Samoin kuin juutalaisten tooran lakia vanhan liiton aikana.

Ota selvää mitä eroa on uudella liitolla ja vanhalla liitolla. Jatketaan sitten keskustelua raamatullisuudesta.

Lisävalaistusta asiaan myös mm. tuolla:

http://raapustus.net/?id=103

Vastaukset


Vieras

#7675 Re:

2013-04-08 12:38:00

#7671: ns. raamatullisuudesta -

"Tarkoitan sitä että uutta testamenttia luettaessa on lähtökohtaisesti otettava huomioon konteksti, ja tiettyjen asioiden julkituominen tietyllä tavalla tiettynä aikana tietystä syystä, tietyssä yhteydessä."

Kiitos, tätä itsensäänselvyyttä sai odotella, mutta tulihan se sieltä. Nyt päästään asiaan.

Koska vaimon täydelliseen kuuliaisuuteen liittyviä kysymyksiäni ei ole käsitelty täällä, mutta sen sijaan on kahteen kertaan todettu, että niitä tulee lähestyä niiden kirjoitusaika ja historia huomioon ottaen, niin kerrotko minulle, miksi homojakeiden osalta ei tehdä näin? Tarkastellaan esimerkiksi seuraavaa Paavalin sanomaa:

"Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan."

Nykytietämyksen mukaan Paavalin väite tietoisesta vaihtamisesta ei pidä paikkaansa. Seksuaali-identiteettiä ei voi valita. Tänne on listattu useita esimerkkejä vaikkapa siitä, miten homomiehen aivojen tietyt osat reagoivat miessukupuolihormoneihin, eikä kukaan kai vakavissaan väitä, että se tai muut samankaltaiset seikat olisi kiinni tietoisesta valinnasta, ts. vaihtamisesta. Miksi kuitenkaan juuri homoseksuaalisuutta koskevia uuden testamentin kohtia luettaessa ei lähtökohtaisesti oteta huomioon kontekstia?