Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Sammonkatulainen

#231 Vihdoinkin

25.02.2013 19:16

Vuosikausia alueella on odoteltu pyörätietä Mecklulle, onneksi asialle vihdoin ollaan tekemässä jotain!

On naurettavaa, että päättäjät ja alueen asukkaat ovat nurisematta tyytyneet autoilijoiden terroriin ja jatkuvaan järkevien liikkumismuotojen systemaattiseen aliarvioimiseen ja hankaloittamiseen. Pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistämiseksi ja sujuvoittamiseksi voitaisiin todellakin tehdä joskus jotain. Mitäs sitten kun lapio otetaan kauniiseen käteen ja asioita aletaan edistää? Noh, esiin rynnii muutama kovaääninen räksyttäjä oma etu hienoiksi iskulauseiksi väritettynä lippuna joukkojen edellä liehumassa.

Taas ollaan siinä tilanteessa, että edistyksen eteen säntäävät kaupunginosayhdistysten pystyynkuolleet jäärät pönkittämään omaa egoaan ja pitämään kiinni kymmeniä vuosia vanhoista arvoistaan.

Ihan oikeasti, kuka kärsii siitä että pysäkki siirtyy 100 metriä kauemmaksi? Tietenkään mikään suunnitelma ei ole aukoton ja poliittiset päätökset ovat aina kompromisseja. Kaikki eivät voi voittaa, mutta onko oikein että koko kaupungin julkisen liikenteen verkon uudistukset paikka toisensa jälkeen jumitetaan systemaattisella aggressiivisella vastarinnalla niiden ihmisten taholta jotka kulloisessakin muutospaikassa joutuvat tinkimään pienen siivun henkilökohtaisista eduistaan?

Sinä, joka tämän adressin olet aluille pannut ja aktiivisesti ajanut tämänkin katuosuuden peruskorjauksen jarruttamista monessa eri mediassa, voisit kerrankin ajatella jotain muutakin kuin itseäsi. Kuinka paljon tällaiseen juntturointiin menee kaupungin varoja? Oletko ihan varma että oma egosi ja itsetuntosi kasvoi niin paljon, että tämä kaikki on ollut meidän muiden ja kaupungin poliitikkojen ja virkamiesten kärsimän vaivan ja ylimääräisen työn arvoista?

Sietäisit hävetä.

Vastaukset

Autoton jalankulkija

#232 Re: Vihdoinkin

2013-02-25 19:26:21

#231: Sammonkatulainen - Vihdoinkin

Millä tavalla suunnitelma vähentää autoilijoiden terroria? Ja jalkakäytävätkin kapenevat.

Ei savua ilman puita

#234 Re: Vihdoinkin

2013-02-26 08:17:25

#231: Sammonkatulainen - Vihdoinkin

Nyt ei ole aika repiä hiuksiaan ja esittää henkilökohtaisia solvauksia, vaan pitää kiireesti miettiä miten suunnitelmaa parannettaisiin, jos vielä saadaan tilaisuus tehdä ehdotuksia. Itselleni tuli mieleen, että onko pyöräkaista välttämättä sijoitettava jalkakäytävän viereen. Eikö se voisi olla autokaistojen välissä tai sitten lähinnä puuriviä? Tästä olisi joitakin selviä etuja: 1) jalankulkijoiden ei tarvitsisi pelätä vauhdikkaita pyöräilijöitä, jollaisen kanssa on koettu meidänkin perheessä yksi vaarallinen tilanne, 2) jalkakäytävän viereisellä autokaistalla voisi yö- ja viikonloppupysäköintiä jatkaa eivätkä autojen ovien avaukset tuottaisi vaaratilanteita pyöräilijöille 3) pyöräkaista tulisi talvella hyvin auratuksi samalla kuin autokaistatkin. Jalkakäytävän vieressä pyöräkaista tulee olemaan talvella aina luminen ja sohjoinen, kun lunta työnnellään vuorotellen kadulta jalkakäytävälle ja jalkakäytävältä kadulle.

Kääntymiset pyöräkaistalta voisi hoitaa pyörätaskuilla, vai voisiko? Jos kaupungin suunnittelijat ovat käyneet tämän vaihtoehdon läpi ja hylänneet, niin miksi? Arkadiankadullahan pyöräkaista on kadun keskellä ja tällaisia ratkaisuja on paljon muiden maiden pyöräilykaupungeissa.

Jos puukujanne pannaan uusiksi olisin jopa valmis kaventamaan sitä hieman, ettei jalkakäytävistä tarvitsisi ottaa mitään pois, mutta se ei ehkä ole mahdollista. Lehmuksia ei voitane sijoittaa nykyistä lähemmäs toisiaan. Se suunnitelman "viihtyisä hiekkatie" lehmusten välissä on aika vähässä käytössä, lähinnä koiranulkoiluttajien ilona.