Mielipide asemakaavahankkeen (Alumiinitie 1 Siuro NOK/233/2024) hylkäämiseksi

Mielipide asemakaavan ja asemakaavan muutoksen luonnoksesta Alumiinitie 1, diaarinumero: NOK/233/2024.

adressiin.jpgadressiin21.jpgadressiin3.jpg

Pyydämme kiinnittämään huomiota ja muuttamaan/hylkäämään asemakaavahanketta seuraavin perustein.

Hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa, joka oli mielipiteitä varten esillä 12.9.-26.9.2024, annettiin ymmärtää osoitteen olevan Alumiinitie 2 ja että kyseessä olisi uusi asemakaava. Nyt asemakaavaluonnoksen mukaan kaavassa on osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta poiketen osittain olemassaolevaa asemakaavaa ja osoitteeksi on muuttunut Alumiinitie 1. Kuulutuksen mukaan osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävänä virastotalon ilmoitustaululla nähtävilläoloajan. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma ei ollut kuulutuksen mukaisena aikana nähtävänä ilmoitustaululla. Tästä syystä asemakaavahankkeeseen ei ole voinut tutustua eikä mielipidettä ilmaista tuolloin. Tämä on paha virhe asemakaavatyössä. Kuinka aiotte toimia nähtävilläolon osallisten mielipiteen ilmaisuoikeutta loukkaavan virheen suhteen. Pyydämme ilmoittamaan luottamushenkilöille, että osallistumis- ja arviointisuunnitelma ei ollut nähtävilläoloaikana ilmoitustaululla kuulutuksessa esitetyn mukaisesti.

Pyydämme lisäksi myös ilmoittamaan, miten osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta esitetyt mielipiteet tullaan esittämään luottamushenkilöille ja miten ne on osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa ja nyt nähtävillä olevassa asemakaavaluonnoksessa huomioitu.

Nähtävillä olevasta asemakaavan ja asemakaavan muutoksen luonnoksesta ei käy ilmi, mitä aluetta voimassa olevan asemakaavan muutos koskee ja mitä siinä esitetään muutettavaksi. Luonnosta on osallisilla tältä osin mahdotonta arvioida ja esittää siitä mielipidettä.

Asemakaavan luonnos on voimassa olevan yleiskaavan ja parhaillaan nähtävillä olevan uuden yleiskaavaluonnoksen vastainen. Teollista toimintaa ei ole esitetty asemakaavaluonnoksen alueelle.

Luonnoksessa ei ole otettu huomioon maakuntakaavassa olevaa merkintää siitä, että teollisuusalueeksi ajateltu alue on osa maakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta. Maakuntakaavan määräyksen mukaan alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, rakentamisessa ja käytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot säilyvät. Avointen maisematilojen säilymiseen ja uusien rakennuspaikkojen sijaintiin on kiinnitettävä erityistä huomiota. Näihin seikkoihin ei ole luonnoksessa kiinnitetty lainkaan huomiota.

Teollisuustontin keskelle jää merkittävä kallioinen luonnontilainen mäki sekä perinneniityt vanhan paikalla olleen maaseututoiminnan ajalta. Näitä ei voida kumpaakaan säilyttää jos asemakaava toteutuu esitetyn kaltaisena.

Alueen historiaa ja kulttuuriarvoja ei ole lainkaan selvitetty. Ne tulee selvittää jotta maakuntakaavan määräyksen toteutumista voidaan arvioida. Selvityksen tulee olla yhtenä lähtökohtana suunnittelutyössä.

Alue tulee muuttumaan maisemaltaan merkittävästi kun vanha kulttuuri- ja luonnonmaisema muuttuu teollisuusalueeksi. Työstä puuttuu maisemaselvitys, joka tulee laatia. Selvityksen tulee olla suunnittelun yhtenä lähtökohtana.

Koko asemakaavoitustyö ja sen pikainen aikataulu on tullut lähialueiden asukkaille täytenä yllätyksenä. Asemakaavaa ja asemakaavan muutosta ei ole esitetty vuoden 2024 kaavoituskatsauksessa. Katsauksessa esitellään kuluvan vuoden kaavahankkeet ja arvio myöhäisemmistä hankkeista kuntalaisille ja muille osallisille.

Asemakaavaluonnoksen tausta-aineistona on kaksi aiemmin tehtyä luontoselvitystä. Niitä ei ole mukana kaava-aineistossa, joten niiden vaikutusta asemakaavaan ja sen merkintöihin on mahdotonta arvioida. Luontoselvitykset tulee esittää asukkaille ja muille osallisille hankkeen internet-sivulla. Luontoselvitysten riittävyyttä ei voida arvioida tämän puutteen takia. Asemakaavaluonnoksessa esitetään huomioitaviksi kaksi luonnon monimuotoisuuden kannalta erityistä aluetta (luo). Toinen luo-alueista esitetään uuden teollisuustontin pohjoisosaan mäen ja pohjoisen rinteen välimaastoon. Toinen sijoittuu uudelle virkistysalueelle samaisen mäen ja rinteen välille. Selostuksen mukaan kyseessä on puroja ja noroja sekä niiden muodostamia biotooppeja. Vesien kertyminen tällaisille
kohdille rinteiden väliin onkin luonnollista. Mäki joudutaan tasaamaan, koska se sijaitsee keskellä teollisuustonttia, Purot ja norot ovat mäenrinteen eri puolilla. Virkistysalueelle on esitetty matalimpaan osaan maanalainen johtoreitti kaivantoineen ja soratäyttöineen. Tämä tulisi sijaitsemaan toisen luo-alueen keskellä. Purot, norot ja niiden muodostamat pienalueet luontoarvoineen eivät voi säilyä kun veden virtaus luo-alueilla loppuu. Asemakaavaluonnoksessa esitetyn luo-määräyksen merkitys tulee alueen rakentamisen myötä häviämään vesitasapainon muuttuessa. Määräyksellä ole tosiasiallista merkitystä arvojen säilymiselle.

Selostuksessa ei esitetä perustelua virkistysalueen sijainnille ja toisaalta teollisuustontin sijainnille. Tällä suunnitelmalla alueelle ei jää säilyviä luonto- eikä maisema-arvoja, eikä myöskään perinnemaisemaa voida suojata.

Tällainen piittaamattomuus suunnittelualueen arvoista ja tämän asemakaavahankkeen valtava kiire eivät vaikuta lainkaan myönteisesti kuntalaisten suhtautumiseen Nokian kaupungin kaavoitustoimintaan ja kunnan demokraattisen päätöksenteon läpinäkyvyyteen. Väkisin tulee vaikutelma, että asemakaavahanke pyritään
vähätellen nopeasti viemään eteenpäin ennen tulevia kuntavaaleja ”sammutetuin lyhdyin”. Tällainen on lyhytnäköistä kaavoitusta, jossa kärsivät lähialueen pienet maanomistajat, luontoarvot ja kaikki he, jotka ovat käyttäneet kaunista aluetta virkistykseen aiemmin ja tulevaisuudessa. Kaavoitustyön tulee olla ennakoivaa, huolellista, eri arvoja ja hierarkiassa ylemmän tason maankäytön suunnitelmat huomiooon ottavaa. Osallisia on kuultava asiallisesti. Kiirettä kuvastaa se, että hanketta ei ole kuluvan vuoden kaavoituskatsauksessa osattu ennakoida, eikä myöskään valmisteilla olevassa uudessa yleiskaavassa. Kaavan nimi ja osoite ovat kesken työn muuttuneet. Ei yksityiskohtainen maankäyttö saa olla näin lyhytjänteistä, nopeaa ja harkitsematonta, vaan sen tulee perustua harkintaan ja riittäviin ajantasaisiin selvityksiin eri näkökantoja huolella punniten. Selvitykset ovat olennainen osa kaavoitustyötä.

Kuntalaiset ja muut osalliset ovat tärkeä osa kunnan ja kaavoituksen demokratiaa eikä sivuutettava kiusallinen tekijä. Kaupungin pitää ajatella asukkaidensa parasta kokonaisvaltaisesti.

Esitämme asemakaavahankkeen hylkäämistä ja uutta laadukkaampaa kaavoitustyötä alueelle kuntalaisten oikeudet huomioiden.

Nokialla 18.10.2024

Lauantai 26.10.2024 klo 23.59 mennessä tulleet allekirjoitukset huomioidaan. Tämän jälkeen adressi/mielipide toimitetaan Nokian kaupungin kaavoitukselle.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Kaarina Jokivuo näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä katuosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä postinumeroasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…