Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #3426 Lähes 40% israelilaisista harkitsee maastamuuttoa

19.12.2012 15:29

Israelilainen Haaretz-lehti on tehnyt mielipidekyselyn yhdessä markkinatutkimusyritys Meida Shivuki CI:n kanssa. Yliopiston professori Sergio DellaPergolan julkaisema tutkimus osoittaa, että vuonna 2011 noin 14 000 israelilaista poistui maasta, eikä koskaan palannut.

Lähde: Haaretz
Toimittaja: Riikka Söyring
18.12.Verkkomedia.org

Lähes 40% israelilaisista harkitsee maastamuuttoa

Kysymykset, joita vastanneille esitettiin olivat:

Jos sinulla olisi vaihtoehto, harkitsisitko muuttavasi pois Israelista lähitulevaisuudessa?

Vastanneista 36,6% harkitsi pois muuttamista, 54,2% oli epävarmoja ja vain 9,2% vastasi Ei.

Millaisena näet lastesi tulevaisuuden Israelissa?

- Parempana kuin omani (42%)

- Huonompana kuin omani (34,3%)

- Suunnilleen samana (23,7%)

Mikä olisi päällimmäinen syy ulkomaille muuttamiseen?

Suurimmiksi syiksi muuttohaluihin mainittiin taloudellisen etenemisen vaikeus (55%), Israelin kansallisen taakan epätasainen jakautuminen sekä halu kokea toisenlainen kulttuuri ja elämäntapa.

Mikä pitää sinut Israelissa?

Kysymykseen enemmistö antoi vastauksena halun pysyä perheen lähellä.

Lehti huomauttaa, että kysely tehtiin ennen Israelin iskua Gazaan (Operation Pillar of Defence) ja muu data osoittaa, että lähtöä harkitsevia ei motivoi turvallisuustilanne: päinvastoin, sodan uhan alla lähtemistä pidetään epäisänmaallisena.

Haaretz toteaa myös, että lähtöhalut ovat fantasiaa siinä mielessä, että ihmiset haluavat ajatella heillä olevan vaihtoehtoja, mutta kun tosiasiallinen lähtö olisi edessä, vain 2% todella aikoo lähteä. Ja toisaalta ei kuitenkaan voi jättää huomioimatta sitä tosiasiaa, että ainakin jollain tasolla hyvin moni israelilainen haluaisi elää jossain muualla, Haaretz klirjoittaa.

Sosiaalipolitiikan tutkimuskeskus TAUB:in viime kuussa julkaisema kansakunnan tilaa mittaava The State of the Nation 2011-2012 -raportti kertoo, että Israelin nuorten työtätekevien perheiden tilanne on huonontunut suuresti viimeisten viiden vuoden aikana - sittenkin, vaikka laskuista jätetään pois arabit ja ortodoksijuutalaiset, joiden tilanne on kärjistynyt vielä enemmän.

OECD:n lukemat kertovat, että Israel investoi hyvin vähän koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Israel sijoittuu hallinnon toimivuudessa viimeiselle sijalle mitatuista 36:sta OECD-maasta sekä elämänlaadussa 25:ksi.

URU:n ("Herätkää!") perustajajäsen Tomer Treves kertoo Jerusalemin köyhtyneen, koska kaikki, jotka kykenivät, ovat muuttaneet sieltä pois: jäljellä ovat vain köyhät. Syynä muuttoon Treves pitää sitä, "mitä siionismista on tullut."

Juutalaisten ja Israelin hallituksen kesken ei vallitse yksimielisyys siitä, mitä on olla juutalainen, mikä on juutalaisuuden merkitys, Haaretz toteaa.

Jerusalemin heprealaisen yliopiston professori Sergio DellaPergolan julkaisema tutkimus osoittaa, että vuonna 2011 noin 14 000 israelilaista poistui maasta, eikä koskaan palannut.

Riikka Söyring @ 18.12.2012 13:37

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…