Välitön lähtövalmius ambulansseille myös pieniin kuntiin Lapissa

Kutsumus ei elätä

/ #37 Re: tämä on

22.11.2012 18:52

#36: Eri arvoisessa asemassa ollaan - tämä on

Oletko ajatellut sitä, minkälaisen matkan ehtii ajaa 15 minuutin kuluessa?? Totta on, että välimatkat ovat Lapissa usein pitkiä, mutta vaikka potilas olisi lähelläkin, niin vartin lähtöaika tekee sen, että potilaan tavoittamisaika on vähintään 20 minuuttia ja ylikin. Jos taas auto liikkuu jo ennen lähtöaikaa (eli15 minuuttia), niin se taas on työntekijöiden omaa hölmöyttä, koska jos tällainen "palvelu" on haluttu ja siitä ei makseta kuin max. 30 prosentin varallaolokorvaus, niin minkä ihmeen takia talkoilla?? Oletko muuten ajatellut myös sitä, että lähtöaikojahan voidaan seurata ja jos huomataan, että ambulanssi lähteekin liikkeelle nopeammin kuin tarvisi, niin sehän on kaikille muille hyvä asia PAITSI EI TYÖNTEKIJÖILLE, KOSKA HEILLÄHÄN ON VAIN TUO SURKEA VARALLAOLOKORVAUS!

Arveletko, että hoitoalan palkat nousevat ja olot paranevat sillä, että tyydytään kohtaloon ajatellen, että " noh, korvaus on mitä on, eihän hoitoalan palkat muutenkaan häävejä ole" ?? Mitä taas tulee siihen, että "lapin ihmisten tuskaa lisätään" näillä lehtijutuilla, niin olisiko hyshys-linja parempi? Ei kerrottaisi eikä hiiskuttaisi ollenkaan, kuinka eriarvoisessa asemassa he ovat verrattuna etelän ihmisiin. Sinunkin olisi ehkä hyvä muistaa, että lapissa asuvat ihmiset ovat tismalleen samanarvoisia veronmaksajia kuin etelässä asuvatkin. Välimatkoja ei voida muuttaa, mutta ambulanssin lähtöaikoja voi.

Suret vielä kommentisi lopussa palkkakustannusten nousua. Eikö ensihoito mielestäsi ole sen arvoista, että siihen kannattaisi sijoittaa? Jos ambulanssilla ei ole vartin lähtöaikaa, se tavoittaa potilaan nopeammin. Hyvässä lykyssä kriittisesti sairastunut potilas voidaan nopean ensihoidon johdosta saada takaisin esim. työelämään (toisin sanoen maksamaan veroja tälle maalle) Jos taas ollaan edelleen vartin lähtöajassa, niin jokainen alalla työskentelevä ymmärtää, että minuutit ovat usein ratkaisevia hätätilapotilaan kohdalla. Huonolla tuurilla, ensihoidon viivästyttyä, potilas on pitkiä aikoja tehohoidossa, kuntoutuksessa ja mahdollisesti vielä lopun elämäänsä laitoshoidossa. Mietippä hetki, mitähän se mahtaa tulla maksamaan tälle yhteiskunnalle? Kumpaankohan menee enemmän rahaa??? On tietysti jaloa, että työskentelet varallaolokorvauksella välittömässä lähtövalmiudessa. Toivottavasti työnanatajasi osaa sitä arvostaa!