IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

MP

/ #1754 Re: Re: Re: Kansalaistalkoot Vapon turvehaittojen tueksi - limbo tuli

05.11.2012 17:44

#1748: maalla on mukavaa - Re: Re: Kansalaistalkoot Vapon turvehaittojen tueksi - limbo tuli

"Miksi joku näkee tällaisessa jotain erikoista?", (ja paljon muutakin) sanoi nimimerkki "maalla on mukavaa". MP vastaa omasta puolestaan.

Haluat siis lukea kommenttiani niin, että yhteisöllisyydessä ja talkootoiminnassa olisi minun mielestäni jotain kummallista tai väärää? Eihän siinä periaatteessa olekaan, ja yhteisöllisessä vapaaehtoistoiminnassa minäkin olen mukana. Älä siis luule omiasi.

Pidän kuitenkin lähtökohtaisesti hyvin arveluttavana, että saastutushaitan kärsijät joutuvat omalla kustannuksellaan siivoamaan Vapon ja kumppaneiden aiheuttamia sotkuja. No, huonon ja asiantuntemattoman suunnittelun vuoksi Aitanevan talkootyö meni ketuille, mikä ei suinkaan ole talkoolaisten häpeä. Ilmaistyön Vapo siti näyttää ottavan myhäillen vastaan, korvauksia talkoolaisille maksamatta; tuon saattoi todeta asian uutisoinnista. Vai sanoiko Vapon edustaja jutussa, että he korvaavat jo tehdyt talkootyöt? Eipä tainnut. Ja jos itse olet noita talkoolaisia, ota asia Vapon kanssa reilusti puheeksi.

Periaatteen täytyy(!) luonnon pilaamisrikkeissäkin (ja rikoksissa) ehdottomasti olla, että vahinkojen aiheuttajat siivoavat omalla kustannuksellaan ja/tai maksavat käyvän korvauksen työhön osallistuville vapaaehtoisille. Siis saastuttaja maksakoon, se on oikeus ja kohtuus.