VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #3669 Re: Re: Re: LÄHETIMME 7 KYSYMYSTÄ KENNELLIITTOON:

16.05.2012 21:53

#3666: - Re: Re: LÄHETIMME 7 KYSYMYSTÄ KENNELLIITTOON:

Nykyisen kaltainen koirametsästyskulttuuri on varsin tuore. Ei ennen muinoin ollut läheskään kaikissa pienissä, köyhissä savutorpissa hirvi- tai jäniskoiria. Silloin metsästettiin pääasiassa ansoilla tai kyttäämällä tai hiihtämällä väsytettiin saalis. Nykyinen metsästyskulttuuri alkoi yleistymään vasta 1800-luvulla kun ampuma-aseet yleistyivät ja koirarodut "keksittiin". Sitä ennen metsästys oli täysin erilaista! Eli kun täällä perustellaan että "ikiaikainen" metsästyskulttuuri on vaarassa eikä koirilla voi metsästää kuten aina on tehty, niin höpö höpö! Koiria on toki ollut, mutta niiden käyttö metsästyksessä on ollut erilaista kuin nykyään, eikä niitä ole ollut joka puolella käytettävissä.

"Kaikesta tiedosta ja kestävän käytön periaatteista huolimatta edes nykyinen metsästys ei välttämättä turvaa riistakantojen säilymistä elinkelpoisina. Monella riistalajilla, vaikkapa kanalinnuilla, metsästys ei läheskään aina ole kompensoivaa eli joka tapauksessa kuolevien yksilöiden poistamista vaan additiivista eli kuolleisuutta kasvattavaa. ”Valvottu ja säännelty metsästys ei kuitenkaan ole uhka riistaeläinkannoille”, toteaa Lehikoinen sen paremmin perustelematta. Kantojen kestävyydestä ja metsästyksen todellisesta vaikutuksesta niihin on edelleenkin aivan riittämättömästi tieteellisesti pätevää tutkimustietoa.(Pentti Koskimies)"