Kannabis lailliseksi

Heikki Hakala
Tampere

/ #203 Miten tästä asemasodasta päästään ulos?

05.06.2007 00:34

Jokainen mielipiteestä riippumatta huomaa, että tällaisessa keskustelussa liki jokainen seisoo niin syvällä omassa poterossa että ei itse pääse enää ylös sieltä. Mutta voisiko olla mahdollinen löytää sellainen ratkaisu, missä kenenkään ei varsinaisesti tarvitsisi luovuttaa tai tuntea petetyksi?
Vaikka Vasemmistoliiton nuoret ovat ottaneet laillistavan kannan kannabiksen laillistamiseen, ei tarvitse olla kummoinen oraakkeli arvatakseen että siitä on pitkä matka suurpuolueiden pro kannabis-liikkeeseen. Sen takia tällainen coffee shoppien vaatiminen suomalaiseen kaupunkikuvaan tuntuu kohtalaisen epärealistiselta. Koska suomalaisessa demokraattisessa yhteiskunnassa tarvitaan kuitenkin enemmistön päätös, kuinka realistista on odottaa ukkopuolueiden isäntien ikinä puoltavan jonkinlaista päihdepolitiikan höllennystä, jos homoavioliittojenkin hyväksyminen tuntuu olevan jonkinlainen maailmanlopun kysymys?
Mutta asiaan. Vaikka suurin osa kuulemistani "kannabis lailliseksi"-julistuksista on varsin epäluotettavista lähteistä, puolitutuilta jotka huutaa porttiteorian mielettömyyttä silmät lautasena Kallion kapakoissa, olen tehnyt myös kotiläksyni asiasta. Olen erityisen vakuuttunut Teuvo Peltoniemen (A-klinikkasäätiön) ja Timo Larmela (Suomen kannabisyhdistys) välisestä väittelystä joka löytyy osoitteesta http://www.verkkotie.fi/vaittely/vait1.htm. Useissa lähteissä asiaa koskien mainitaan tämä rikosoikeudellinen mahdollisuus jättää syyttämättä vähäisistä rikoksista, ja kuinka itseasiassa poliisi on loppukädessä määritellyt sen, kuinka tämä yhteiskunta suhtautuu kannabiksen kotiviljelyyn. Viiteeksi löysin Rikoslain 50 luvun 7§, jossa sanotaan
".. jättää syyte nostamatta tai rangaistus tuomitsematta, jos rikosta on huumausaineen määrä ja laatu, käyttötilanne sekä olosuhteet muutoinkin huomioon ottaen pidettävä kokonaisuutena arvostellen vähäisenä."
Tätä lakia ilmeisesti tulkitaan Valtakunnansyyttäjänviraston mukaisesti, koska laki on ilmeisen suuripiirteinen milloin kyseessä on vähäinen huumausainerikos. Valtakunnansyyttäjää lainaten,
"Määrään tukeutuvassa syyttämättä jättämisessä on otettava huomioon se, että RL 50:2 a:n mukaisessa käyttörikoksessa hallussapidetyn huumausaineen määrällisenä ylärajana on "vähäinen määrä"",
joka käsittääkseni on kotikasvatustilanteessa joitain kasveja, joka on selkeästi tarkoitettu kasvattajalle itselleen eikä myytäväksi eteenpäin. Valtakunnansyyttäjän linjaus löytyy osoitteesta http://www.vksv.oikeus.fi/15368.htm ja Finlexistä löytää lakia.

Koska kukaan ei jaksa lukea loputtomiin lainauksia kovin raskaista lakiteksteistä, vedän hiukan mutkia suoriksi. Eikös tuo ihan aikuisten oikeasti salli juuri sen mitä kannabiksen puolustajat ajavat? De facto-järjestelmä jossa kannabisintoilijat voi kasvattaa himassa hamppuaan niin kauan kun ei mene myymään sitä kadulle tai muuten aiheuta hämminkiä. Eikös se yleisestikin olisi läpi kentän kaikille sopiva ratkaisu, hampun polttajat saa tehdä vaatekaapissaan mitä haluaa kunhan ei ala keuhkoamaan siitä naapurin lapsille?
Minulla on positiivinen fiilis että tämä on juuri tapahtumassa kunhan poliisin niin raskas koneisto alkaa huomaamaan tämän mahdollisuuden. Voisin väittää että ei se poliisinkaan mielenkiintoisin homma ole niitä puskia kanniskella, mutta tuskin se rivipoliisikaan itse näitä päätöksiä tekee. Tottakai poliisin tulee puuttua piriluukkuihin ja muihin oireisiin mitkä liityvät selkeästi muita vahingoittavaan rikolliseen käytökseen, mutta rajattaisiin ulos siitä hampun kotikasvattajat.
Tähän mahdollisuuteen minä uskon ja toivon tämänkin yhteiskunnan päätyvän. Ja mikä parasta, sen jälkeen tämänkään sivuston järkikeskustelijoilla ei pitäisi olla mitään hampaan välissä.