KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Sanna

/ #3257 Re: Kertaus 6.12.2010 klo 21.20

27.01.2012 19:28

#3252: - Kertaus 6.12.2010 klo 21.20

No johan tässä on kaikkien kertauksien äiti! Sinänsä kyllä hyvä että joku teistä näkee joskus vaivaa kommentoidessaan ja yrittää kirjoittaa myös asiasta vaikka ohi taas menee suurilta osin. Kysyt tietysti miten niin? No minäpä kerron:

Kyse ei ole missään vaiheessa ollut metsästyslain piiriin kuuluvista kissoista!!! Miten voi olla että vieläkin tästä asiasta täällä mainitaan?? Jopa oikeudenkäynnissä alan asiantuntijat sanoivat että näin tämä on. Kyse on kissoista, joilla on omistaja. Näille ei eläinsuojeluviranomaiset voi mitään kunhan tietyt minimivaatimukset täyttyvät. Vain ja ainoastaan omistajien yhteistyö on edellytys että kissoja  voidaan auttaa.

Kukaan ei ole myöskään väittänyt että vapaaehtoisella yhdistyksellä olisi tähän lain perusteella velvollisuus. Kyse on moraalista ja etiikasta.

Kyseiset kissat ”kesyyntyvät” iästä tms riippuen viikosta muutamaan kuukauteen kesykissoiksi, kuten esim itselläni hoidossa olleet. Eivät varmaan juu nauti niistä alkuajoista, mutta tuskin tulevina vuosina (joita voi olla 20 vuottakin jäljellä) miettivät tätä ns kesytysaikaa.

Yhdistys, jossa nykyään toimin joutui lopettamaan muutamia kymmeniä kissoja vuoden 2011 aikana, kun ne olivat liian arkoja tai sairaita. Tätäkin karsimista osataan asiantuntevissa yhdistyksissä tehdä.

Karanteenitilalla pystyttäisiin vastaamaan tautiriskiin. Ei tosin yhden huoneen tilalla, minkä KKY kaikessa asiantuntemuksessaan yli 30 vuoden kokemuksella päätti laittaa pystyyn (ja henkilö jonka viittaat painostaneen oli ehdottomasti ainakin kahden huoneen tilan kannalla, mutta rahasta tarkat muut hallituksen jäsenet eivät siihen suostuneet. Olihan heillä ollut ilmainen kissojen säilytystila kyseisen henkilön kotona. Eikä tuntunut haittaavan vaikka hänelle olisi ahdettu kissoja kuinka paljon…).

Näitä aiempia ruttotapauksia on tullut näistä mainitsemistasi pienimuotoisistakin populaatioista. Ja voisin kuvitella että pääosin niistä. Isoja populaatioita ei tule onneksi usein vastaan. Mitä KKY tekee tällä hetkellä eri tavalla kuin ennen ehkäistäkseen näiden tapausten uusimisen, kun kuitenkin ottaa näitä populaatioita yhä hoitoon? KKY:stä lähteneet ja muissa yhdistyksissä tällä hetkellä toimivat ovat ottaneet opikseen ja kehittäneet systeemiä niin että tautiriski pystyttäisiin parhaalla mahdollisella tavalla ilman karanteenitilaa hallitsemaan. Ja kaiken muun lisäksi: karanteenitilan vuosikustannukset KKY:lle olisivat olleet samaa luokkaa kuin maksetun taloudenhoitajan. Ja tilalle olisi saatu ilmainen kokenut taloudenhoitaja.

KKY lopetti toiminnan, jota se oli toteuttanut jo monta vuotta ja ajoi pois/kehotti lähtemään eri mieltä olevat henkilöt yhdistyksestä. Tämän seurauksena kissamäärät KKY:llä putosivat dramaattisesti. (Ainakin sen perusteella mitä itse olen laskeskellut. Tosin voihan olla että kissoja on mennyt kasapäin myös kissapörssin ulkopuolelta?) Ne kissat jäivät pakkaseen. Tai no ne olisivat jääneet pakkaseen, mutta onneksi muut yhdistykset ottivat asian hoitoonsa

KKY nimenomaan tekee nykyisten resurssiensa puitteissa kissojen pelastamista! Vielä reilu vuosi sitten resurssit olivat aivan toisenlaiset. Totta siis on että nykyisellään KKY:ltä ei voi muuta odottaakkaan. Eihän siellä ole tekijöitä.