Kannabis lailliseksi

insinööri

/ #3347

10.01.2012 10:39

"Jos kannabis on huume ja joku suosii kannabista niin eikö se silloin ole huumeiden suosimista?"

Kyllä, se on huumausaineen suosimista. Tämä adressi ja keskustelu koskee kuitenkin politiikkaa. Tämän adressin tarkoituksena on dekriminalisoida kannabiksen käyttö, ei suinkaan suosia huumausaineiden käyttöä. Siinä on vissi ero.

" Kärjistetysti voidaan vielä sanoa, että jos huumeita lähdetään dekriminalisoimaan, niin silloin mennään aina vain huonompaan suuntaan. "

Voisitko perustella tätä jotenkin. Minä väitän taas, että mennään hyvään suuntaan. Kirjallisuudesta löytyy paljon viitteitä liberaalin päihdepolitiikan tehosta. Kieltolakia ei valitettavasti puolla juuri mikään, jos ei amerikkalaisviranomaisia lasketa.

"On ihmeellistä, että ihmisten pitää saada kiksit vetämällä kannabista ym. roskaa, kun aikansa voi käyttää paitsi järkevämmin, myös terveellisemmin etsimällä "kiksit" ilman päihteitä ja huumeita."

Edelleen palaan samaan asiaan. Kuka sinä olet määrittelemään mikä on järkevää ajankäyttöä? Eikö lähtökohtaisesti ihmisellä itsellään tulisi olla päätäntävalta mitä itselleen tekee. Jos sinä et halua käyttää päihteitä, älä käytä. Minäkään en käytä muita päihteitä kuin nikotiinia, mutta silti suon mielelläni muille vapauden valita mitä elämällään tekee. Päihteettömän elämä ei ole välttämättä parempaa kuin päihtetä käyttävänkään, jokainen määrittelee itse mikä on hänelle itselleen parasta.

"Mikä siinä nyt on niin vaikeaa tajuta. Jos kannabiksen käyttö on rikos ja tälle halutaan lain suoja niin minun mielestäni se on idioottimaista."

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

"Liberaalista päihdepolitiikasta: diilerit kuuluvat siihen syvimmässä kuopassa rypevään pohjasakkaan, joiden paikka on navetan takana. Onko jotain epäselvää asiassa vai vieläkö pitää etsiä lakitekstiä mielipiteeni tueksi kertomaan suhtautumisestani huumeisiin ja niiden käyttäjiin?"

Meilläpäin ei ole navetoita, mutta osittain olen diilereistä samaa mieltä. Tietysti tapauskohtaista, mutta alaikäisille huumeiden myyminen on tuomittavaa. Aikuiselle ihmiselle huumausaineen myyminen ei ole eettisesti sen enempää väärin kuin alkon toimintakaan, jos ei oteta sitä seikkaa huomioon, että alkoholivero kerryttää valtion kassaa. Toisaalta valtion ottaessa kannabiksen jakelun haltuunsa saadaan verotus kuntoon.

Suhtaudut jotenkin todella vihamielisesti huumausaineiden käyttäjiin. Suhtaudutko yhtä vihamielisesti alkoholin, tupakan tai kahvin käyttäjiin?