Uutta kallista mopokortti uudistusta ei saa toteuttaa

Matias Linna
Vieras

/ #46 Mielipiteeni

13.06.2010 13:56

Ehdottomasti allekirjoitan

Muutama vuosi takaperin, kun olin mopoiässä vielä, tuli kortti maksamaan minulle n. 50e. Teoriakokeen pääsin ensimmäisellä yrityksellä läpi, enkä koskaan ole sakkoja saanut liikennerikkomuksista, kyllä ne liikennesäännöt tulivat suurin piirtein selväksi kun kokeeseen harjoittelin.

Kortin saatuani ostin moponi, n. 700e. Rahat tienasin sekä korttiin ja mopoon itse hakkaamalla halkoja kotipihassani 5e/h palkkauksella. Tämän lisäksi minulla oli lukuisia muita menoja.

Jos kortin hinta olisi silloin ollut 500e, minulta olisi jäänyt se saamatta, ja sitä myötä useita tärkeitä hetkiä ja muistoja kokematta, koska vanhempani eivät sitä minulle olisi maksaneet, enkä siihen olisi itse saanut rahoja kerättyä, 14-vuotiaalla ei vain ole mahdollisuuksia kunnon palkkatyöhön.

Eri asia on niillä, joiden vanhemmat kustantavat lapsilleen kaiken mitä he vain sattuvat tarvitsemaan, eihän tämä muutos heille missään tunnu kun heillä on tällaiseen varaa. Enemmän tämä koskettaa niitä nuoria jotka joutuvat työtä tekemään saadakseen haluamansa, ja koska sen ikäisillä ei ole mahdollisuutta kunnon palkkatyöhön, jää heillä kortti saamatta. Lähes kaikki minun ystäväni joutuivat rahat tienaamaan mopoonsa ja muuhun itse, ja jos tällainen muutos tulisi voimaan, olisi heiltäkin jäänyt "mopokesät " kokematta.

Tosiasiassa tämä uudistus evää mopokortin vain niiltä, jotka sen oikeasti olisivat ansainneet, eli ne, jotka ovat tehneet työtä saadakseen maksettua moponsa/korttinsa.