Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Maj-Lis Teräs
Forssa

/ #36 faktoja faktoja

04.04.2010 20:03

Reumasairaala on yksityinen laitos jota kunnat ylläpitävät käyttämällä palveluja.
Kunnat ovat kuitenkin päättäneet säästää reumapotilaiden kustannuksaella ja päättäneet hoitaa suuren osan reumapotilaistaan toissijaisessa hoitopaikassa.
Ja mitä tämä sitten tarkoittaa? JA KELA on osannut jälleen olla tietävämpi kuin reumasairaala tai reumapotilaat itse.
Hoidetaan kyllä parhaalla taidollaan, mutta lopultakaan ei pystytä huolehtimaan lasten niin hyvästä hoidosta että heistä aikanaan tulisi työkykyisiä aikuisia.
Reumasairaalan ammattitaito on ollut todella toista luokkaa mitä muualla. He ovat erikoistuneet reumapotilaiden hoitoon siten että työkyky säilyy mahdollisimman pitkään ja lapsista kasvaa täysivaltaisia työkykyisiä kansalaisia.
On siis huolehdittu että se raha mikä on laitettu reumapotilaiden hoitoon on myös tuottanut työkykyisiä ihmisiä. Veronmaksajina he maksavat takaisin sitä mitä heihin on sijoitettukin. Vaan kun ei parasta mahdollista hoitoa enää saa, on meidän reumapotilaamme nopeammin eläköityviä eikä monikaan lapsista voi aikuisena osallistua työelämään kipujensa ja vajaatehoisesti hoidetun reumansa kanssa.
Siinä sitten tulee moninkertainen tuska ja maksu. Enemmän sairaslomia ja pidempiä sairaslomia, valtio kuluttaa rahaa sairaspäivärahoihin ja lopulta sairaseläkkeisiin, lääkeiden määrä kasvaa ja sen myötä lasku niistä valtiollekin. Ja se inhimillinen kärsimys, joka ei ole rahalla mitattavissa.
Valtio ja KELA saavat todella hävetä toimiaan heikompiaan kohtaan.
Tässä taas lapset ovat suurimpia maksumiehiä.
Kyllä valtio sai aikaiseksi velkarahaa 14 miljoonaa jolla avustetaan ulkomaiden ongelmissa mutta kun olisi ollut tarve varmistaa paras mahdollinen hoito reumapotilaille niin sitä kahta miljoonaa lisää ei löytynyt.