Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Risto Pitko
ESPOO

/ #35 VAI VIELÄ HAJAUTTAA

04.04.2010 16:03

Olin jonkun televisio ohjelman yhteydessä kuulevinani ettei Reumasairaalaan riitä potilaita. Mahtaakohan hoidon taso säilyä jos hoidettavia tapauksia on vieläkin vähemman. HUS:in alueelta ei saanut vuosiin lähetettä kuin uhkaamalla hallintojohtajia. Epäonnistumisia on suht. pieneen tuttavapiiriini mahtunut useita. Suurin syy on on ilmeisesti ollut se ettei HUS:sissa tajuta että nivelrikko on eri sairaus kuin reuma. Odotutetaan tekonivelleikkausta ensin vuosi niin ettei panna jonoon ja sitten jonossa lähes vuosi. Lisäksi esim. irtautuneen tekonivelen kipsissä pitäminen yli neljä kuukautta. Potilaalle vain sanotaan että odotetaan luutuvan uudestaan. Kyseinen tapaus on tv ohjelmassa erikoisen pätevänä mainitun kirurgin aikaansaannos. Samaa ilmeisesti tapahtuu kaikissa sairaanhoito piireissä. On tärkeämpää estää potilaan siirtyminen pois omalta alueelta jossa samaat lääkärit tekevät näitä hommia yksityisen sairanhoidon puolella oman viran ohessa. Jonot on saatava niin pitkiksi että voidaan ostaa jonon purku itseltä.