Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

Anna-Mari Ahlgren
Jyväskylän mlk

/ #28 pelottava tulevaisuus perheemme - lapseni edessä

03.04.2010 15:48

Kaksi vuotta sitten lapseni sairastui reumaan. Kun lapsi ei pystynyt eräänä aamuna kävelemään. Soitin omaan terveyskeskukseen, kerroin tilanteen. Siellä minua neuvottiin ottamaan seuraavalla viikolla yhteyttä, kun omalääkärille olisi aikoja. Nyt ei ollut, edes päivystysaikoja.
Ei voi olla näin, protestoin!!
Tilasin ajan yksityiselle lääkäriasemalle samaksi päiväksi.
Lääkärissä olimme noin 10 min. - kun meille jo kirjoitettiin lähete Keskus-Sairaalaan, lääkäri vielä pyysi menemään heti, että ehditään ottamaan ultra ja röntgen vielä samana päivänä. Kevät kului hitaasti Keskus-Sairaala tutki lasta ja järjesteli magneettikuva aikaa noin 3 kuukauden ajan. Kun se vihdoin saatiin otettua, pääsimme tapaamaan 2 x kk sairaalassa käyvää lasten reumatologia - joka määräsi meidät pikana Heinolaan. Jossa olemme siitä asti kulkeneet hoidoissa.

Joulukuussa 2009 - poikkeuksellisesti välikäynti omassa Keskus-Sairaalassa. Mennään aamulla ravinnotta sairaalaan, tarkoitus on tehdä paikallishoitoja nukutuksessa. Lastenreumatologi on estynyt tulemasta ja koko sairaalassa ei ole lääkäriä joka osaisi hoitaa lapsen nivelen!! Lähdemme kotiin klo 13 - kahvion kautta, alkaa olla jo kova nälkä,,, aamupäivä kun odoteltiin ravinnotta. Tulkaa takaisin muutaman viikon kuluttua - yritetään silloin uudestaan.

Tätäkö nyt "innolla" odotan? Keskus-sairaaloilla on homma hanskassa?
Mitään siirtymäaikoja ei tarvita tietoa ja taitoa löytyy sairaaloista?

Heinola oli lapselle paikka jonne on hyvä mennä. Vanhemmat tapaa muita vanhempia jotka taistelevat lapsensa terveyden puolesta ja heidän kanssaan on hyvä vaihtaa kuulumisia. Lapst tapaavat toisiaan ja ymmärtävät että eivät ole yksin sairautensa kanssa, on muita samaa sairastavia lapsia. Fysioterapia, toimintaterapia, silmälääkäri, reumalääkäri(t), magneettikuvaukset, röngen kuvaukset, laboratoriotutkimukset ovat järjestyneet samalla hoitojaksolla.
Jos siellä oli lääkäri sairas - talosta löytyi varmasti toinen joka osasi hoitaa.