Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen
Suomi

/ #1575 Lakikiristyksiä tulossa?

20.01.2010 21:32

Kuulitteko uutisista, että uusi tupakkalakimme tähtää tupakoinnin loppumiseen. Vedetään siitä! Ei helpota myöskään kannabiksen tupakointia.

Muuten tässä kannabiskieltokysymyksessä olen ainakin Toukon mielestä kommentoinut asian vierestä. Myönnän, etten ole keksinyt siitä hyviä tai huonoja puolia. Olen vain yrittänyt tuoda esille ERI LÄHTEISTÄ ajattelemisen aihetta ja puntaroitavaa voiko laillistamisen hyödyt olla suuremmat kuin kieltolain voimassapitäminen. Kannabiksen laillistamisesta ei valitettavasti ole suomalaisia tutkimuksia eivätkä "hollantilaistutkimukset" minua hirveesti vakuuta.
Moni muu on keskittynyt kommentoimaan minun kommenttejani ja kyllähän täällä näitä kommentteja on niin paljon muutenkin, että homman voi jo laittaa (turhana) poikki tai joku voi kohta koota keskusteluista tutkimustuloksenkin väitöskirjaansa.
Itse olen kallistunut kieltolain kannattamiseen eli jauhan kai väärällä foorumilla, koska täällä on kyse kannabiksen laillistamisesta.
Jos laillistamisen vastustaja vain passiivisesti kannattaa kieltolaki, aktiivinen ”vastapuoli” voi yllättää puun takaa. Kieltämisen pitääkin olla aktiivista, vaikka välillä kansalaisilla olisikin kiva vain hihittää pilvessä itsekseen.
Kuten olen arvailuna tuonut esille kannabiksen vapautus voi aiheuttaa yhtä kauheat seuraamukset kuin viinan vapautuskin. En lähtisi siihen arpapeliin.
Hoitoa haluavat huumeriippuvaiset eivät kannabiksen laillistamista tarvitse. Yhteiskuntamme on jo säätänyt hoitotakuut ja hoitoonohjaamisjärjestelmät, joihin käyttäjä pääsee varmasti jopa poliisin kautta. Antakaa armoa, kun en osaa sitä paremmin sanoa. Olihan tämä taas pelkkää mutu-hommaa…ilman loppuunvietyä perustelua. Palasista on johtopäätökset tehtävä.