Kannabis lailliseksi

Joni Partanen
Sydney, Australia

/ #1445

24.12.2009 00:42

Kimmo Tamminen yleistää nyt aika pahasti ongelmakäyttäjät samaan nippuun käyttäjien kanssa. Hieman samaa kuin minä väittäisin että kaikki ketkä juo alkoholia on alkoholisteja. Oletko sinä alkoholisti Kimmo? Totuushan on (vaikka ei ole faktojakaan tässä nyt esittää) että ainoastaan erittäin pienelle osalle koituu kannabiksen käytöstä haittoja. Omasta tuttavapiirissä yli puolet käyttää tai on kokeillut kannabista, eikä kukaan ole vielä joutunut psykoosiin, vararikkoon tai työttömäksi sen takia että ei olisi hoitanut työnsä, niin kuin alkoholisteille monesti käy.

Vastustajilla ei vain ole tietoa siitä miten kannabis vaikuttaa, vaan heidän käsityksensä perustuu pelkästään 80- ja 90- lukujen huumevalistukseen, jossa kerrottiin miten ihmiset ovat hypänneet katoilta kannabiksen vaikutuksen alaisena siinä uskossa että ovat muuttuneet linnuiksi.

"Tämänhän on pakko olla aivan hirveä huume!!"

Omasta käytöstä voin kertoa sen verran että olin 21 vuotta kun ensimmäisen kerran kokeilin kannabista. Siitä on nyt 10 vuotta. Sinä aikana olen ollut 4 kk työttömänä jonka aikana kuitenkin kävin työkkärin kurssin ihan vaan mielenkiinnosta. En polttele päivittäin, en edes viikoittain. Käyn töissä, on asuntolainaa, harrastukset ym.. Näin elää suurin osa vihaamistasi "kannabis narkeista".

Vaikka kannabiksen pienen määrän hallussapito ja kasvatus laillistettaisi, en usko että ongelmakäyttäjiä olisi yhtään sen enemmän. Se pieni osa joka päätyy ongelmakäyttäjiksi, päätyy siihen oli kannabiksen laillinen status mikä vain.

Hyvää Joulua!