Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Malyle1

/ #2052

25.08.2015 12:29

Aalto-yliopiston professori esitti saman ihmetyksen, jota itse olen kirjoittanut jo lukuisille netin palstoille. Hallitus puhuu säästöistä, kun se on leikkaamassa myös työeläkeindeksiä. Miten voi säästä sellaisesta, jota budjetista ei rahoiteta?

Todellisuudessa työeläkeindeksien leikkaukset ovat tulonsiirtoja eläkeläisiltä työeläyhtiöiden johdolle kohonneinna palkkioina. On melko irvokasta kun valtion ja kuntien eläkeyhtiö Keva jakoi tänä vuonnakin koko henkilökunnalleen boonuksia hyvästä tuloksesta, samaan aikaan työeläkeindeksejä puolitettiin. Työeläkeyhtiöt jakavat eläkeläisille kuuluvia varoja johtajilleen ja henkilökunnalleen, eikä tästä kukaan ole nostanut meteliä, paitsi ehkä minä, joka olen kirjoittanut asiasta lukuisia kertoja.

Odottelen yhä Perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan vasemmistolaisen Annika Lapintien kommentia viestiini, jossa peräsin perustuslaillisia näkökohtia eläkeleikkauksiin ja asumistuen poistamiseen eläkkeensaajilta, ei ole vastausta kuulunut vielä, joten pian on aika laittaa sinne toinen kysely.

Eihän asia tähän jää tietenkään, Eläkkeensaajien keskusliittoa on painostettava laatimaan valitus EU tuomioistuimeen, mikäli hallitus todella aikoo toteuttaa leikkauksensa lukuisten tahojen vastustuksesta huolimatta ja jos ei Perustuslakivaliokunta tee tehtäviään.

Mikäli liitto ei valitusta tee, on se sitten pyrittävä tekemään muulla keinoin. Suomessa on politiikot saatava vastuuseen epätasa-arvoisesta leikkauspolitiikasta ja siitä, että Suomesta yhä puuttuu Perustuslakituomioistuin, joka on maan keskeisimmän lain halveksimista.

Mielenilmaisumarssiin olen pettynyt kun viher-vasemmisto veti kaiken huomion puoleensa mediassa ja eläkeläisten asia jäi toisarvoiseksi. Pelkäsinkin, että niin tulee tapahtumaan, ihmiset, jotka elävät todellisuuden tuolla puolen ovat harvinaisen kovaäänisiä ja röyhkeitä. Mukana oli myös äärivasemmiston riehujia, joka vesitti tehokkaasti itse asiaa.